Hilleberg eller Fjällräven

Hej.
Jag är rätt ny på vandring. Ska ut på min/mina första fjälltur/er i sommar.
Köpte för flera år sedan ett extremt lättuppfällt självuppvikande kupoltält. 4 kg, 70cm x 25cm, 1500kr.
Efter en massa läsande om bättre tält och provpackande av ryggsäcken så känns det på sin plats att köpa ett tält som får plats och går att lita på.

Krav:
-Lätt
-Plats för två (det blir säkert mkt solo)
-Hyfsad absid
-4säsonger (inget extremt men gärna klara snö och blåst)
-Klara av varma sommardagar.

Jag gick förbi en utebutik i centrum häromveckan som hade tältdagar. Där stod Fjällrävens nya Abisko i blått. Tror att det var en Light 2. Så den har jag tummat lite på.
Jag har kollat in ordentligt vad som hamnar i min drömbild:

Fjällräven:
Abisko Shape 2
Abisko Shape 3
Abisko Endurance 2

Hilleberg:
Nallo 2 GT
Anja 2 GT

Jag lutar mer mot Abisko Shape 2, dels för vikten och jag kan inte sticka under stolen att jag gillar den blå färgen. HB Anjo 2 GT har en schlekamån mellan yttertält och marken, vilket jag inte gillar. Men det kanske inte är nåt problem? Någon som vet? HB Nallo 2 GT är för tung, så det krävs starka övriga argument för att ge den vinsten.
Är det nåt jag missar?
Är det nån som vet något helt annat som uppfyller kraven?
 
Jag har ett Abisko Shape 2. Jag är nöjd. Jag har bara sovit två nätter i det förvisso, men det känns gediget, höll tätt när det regnade och absiden är (jämfört med mitt Bergans Compact) enorm. Funkar bra både för en och två personer utan att det känns trångt. Och det är ju som sagt ganska lätt. Och den blåa färgen är verkligen snygg ute i salladen :)

Hilleberg kanske också har den funktionen, men att rulla upp absiden och få bra ventilation och fri vy ut är också ganska fint.
 
Här finns en liten jämförelse. Det är ju svårt när man inte kan tumma och dra lite i stormlinorna och lyssna på dragkedjan och koka lite kaffe i absiden och så...

Men synpunkter hjälper att få en klarare bild

Tack RHolm. Som jag förstår det har HB samma funktioner. Bara små saker som skiljer, som vikten.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-06-20 kl. 22.50.18.jpg
    Skärmavbild 2016-06-20 kl. 22.50.18.jpg
    29.5 KB · Visningar: 5,309
Jag har gått i tältköpartankar med lite liknande förutsättningar som du. Jag blev lite imponerad av de nya Fjällräven-tälten som känns som ett nytt steg framåt för tunneltält (oväntat nog, med tanke på att det märket inte gjort sig kända för innovation de senaste åren). Jag gjorde en tabell för ett tag sen för att jämföra vikt och storlek, den kanske någon annan också har nytta av. Den innehåller listpris (kr), högsta innertältshöjd (cm), netto- och bruttovikt (g) samt absidens längd. Jag hade tänkt ta med Helsport i tabellen också, men hittade inte rätt uppgifter.

Nu har jag inte testat nåt av tälten mer än i butik, men jag skulle säga att Fjällräven har ett par fördelar
+ Lättare än Nallo
+ En hög ventilationsöppning även i yttertältets fotända
+ Myggnät i yttertältets ventilation
+ Blå färg ;)

Och några nackdelar jämfört med Nallo
- Klenare väv förutom nere vid marken
- Mindre beprövade modeller
- Oklart andrahandsvärde

Hantverket verkade välgjort på de tält jag sett. De har alla möjligheten att fälla undan absiden på olika spejsiga sätt för att få utsikt (mycket värt tycker jag). Däremot är Fjällrävens tält lite lägre. 90 till 100 cm gör en ganska stor skillnad för att sitta upprätt för mig, men pga viktskillnaden kan man ju också gå upp till ett Shape 2 eller Lite 3 och fortfarande bära lättare än ett Nallo 2. Tältduken är tunnare och klenare än Hillebergs, men jag har inte fått uppfattningen att dukrevor är ett vanligt sätt för tält att paja utan hör och läser betydligt mer och stångbrott och trasiga blixtlås. Håller andra med om det?

Slutsatsen blev att Fjällräven ligger starkt till i min bok, frågan är dock om man vågar ge sig ut med en helt ny tältmodell i vildmarken? Det vore ju skönt om någon annan testade att vänta ut en rejäl vinterstorm i tältet först.
 

Bilagor

  • Skärmklipp 2016-06-20 23.02.45.jpg
    Skärmklipp 2016-06-20 23.02.45.jpg
    32.8 KB · Visningar: 4,941
Välj ett tält som passar för ändamålet. Det finns inget perfekt tält. Alla har fördelar och nackdelar jämfört med varandra. Med tid kommer också personliga åsikter om vad som är viktigt och chansen att du väljer det ultimata tältet för all typ av friluftsliv du kommer ägna dig åt framöver är minimal.

Vävstyrka handlar om mer än att förhindra revor i duken. Det ger marginaler, stabilitet, bättre livslängd och motståndskraft mot väta och uv-ljus. Nackdel kostnad och högre vikt.

Hilleberg Anjan 2 GT är inget fyrasäsongerstält och därav går ytterduken inte ända ner till marken. Fördel bättre ventilation och därmed bättre lämpat för fint väder/varm säsong. Nackdel regn kan komma in, inte lämpat för att tälta på snö eller på mycket utsatta platser (ex. högfjället i dåligt väder).

Hilleberg skriver på sin hemsida att Anjan 2 GT klarade deras vindtunnel med snömaskin där det fick stå i 6 till 8 timmar utan problem. Det är alltså stor skillnad på att inte vara helt lämpat för ett visst ändamål och att klara det i undantagsfall.
 
Du kommer att få en massa olika råd om tält mm...men om vi fokuserar på tälten du har listat så finns det stora skillnader:

HB Anjan är ett utpräglat tre säsongstält, och ett mycket bra sådant..men det är inte byggt för vinter. Så ska du ha ett allt-i-allo tält så faller det bort.
HB Nallo....ett väldigt beprövat tält som har varit i fjällen året om i alla väder.

Fjällrävens nya tältserie(abisko) är obeprövade, jag tror säker att dom klarar sommar/höst utan problem och undviker man bara värsta vinterstormarna så är det säkert lugnt :)!

FJ AS2 I mina ögon är det för litet, det är bara 90cm vid ingången och vad viktigare är att det är bara 75cm vid den andra pinnen, vilket innebär lågt till tak och ett väldigt sluttande innertält.
Du kommer konstant att ha huvudet i tältduken om du inte är kort i rocken, och att vara två där inne är ingen hit!

FJAS3: I höjd är det lite större...som ett "normalt" 2-manna.

FJAE2: Betydligt bättre utrymme än vad Shape modellerna erbjuder.

Var kommer fokus att ligga...vandra ensam eller vara två, Stor skillnad!!
Samma gäller var fokus ligger, sommar eller vinter?

Vore jag du så skulle det stå mellan Nallo 2GT och FJAE2 för ETT tält som fyller dina kriterier för året om bruk, massor med space när du är själv och ok när man är två. Att vikten deffar lite är för att Nallo:t är lite större.

Själv föredrar jag ett 3-manna när man är två personer och ett mindre 2-manna när man är ensam...så slipper man ligga som en mask :)!

Övrigt: Jag har sökt info hur grova FJ tältstänger är, men inte fått något svar av dom ännu...HB har 9mm i sitt Nallo som dom tycker är ett minimum, speciellt om du är ute vintertid. Det är också en sak man ska ta i övervägande, speciellt när prisbilden är som den är.
 
Utrymme vs vikt

Vart ligger ditt fokus? På gåendet/bärandet eller boendet? Jag säger att man ska passa sig för att hamna i jaga-gram-fällan. Man kommer nämligen aldrig hitta nåt som är lätt nog...
Personligen tycker jag att det är trevligt att bo bra och därför prioriterar jag utrymme i tältet framför vikten. Sitthöjd i innertältet är viktigast. Och en förliten absid som inte rymmer ryggsäck och att laga mat i gör ingen glad. Snarare gör en för liten absid dig riktigt, riktigt förbannad, för den bär du då på i onödan.
Sen är den första saken du måste bestämma om du verkligen måste ha ett 4-säsongers tält. Ska du inte ut på fjället vintertid så duger ett 3-säsongers. Och därmed tjänar du lite vikt.
Köp Nallo 2GT ;-)
 
RHolm: Hur lång är du?

Vinteregenskaperna vill jag inte vara utan. Det handlar inte om fjällresor eller expeditioner, utan skotercamping. En riktig långtur med skotern för att kunna slå sig ner vart som helst och sova. Under trädgränsen.

Finns det möjlighet att rulla upp yttertältet vid fotändan på Nallo, som man kan på Shape? Jag såg att det iaf går på absidsidan.
 
Övrigt: Jag har sökt info hur grova FJ tältstänger är, men inte fått något svar av dom ännu...HB har 9mm i sitt Nallo som dom tycker är ett minimum, speciellt om du är ute vintertid. Det är också en sak man ska ta i övervägande, speciellt när prisbilden är som den är.

Återkoppling: Har fått svar från Fjällräven, och på deras Abisko Endurance är tältbågarna 9,6 mm.
 
Förutom de olika egenskaper som tälten har, är kundservicen något att väga in om priset på tälten FJ vs HB är relativt likartat. Ett exempel är att HB erbjuder tillgång till reservdelar samt även byte av golv på sina tält till en rimlig kostnad, något jag inte vet om FJ erbjuder?
Av erfarenhet är det golvet till innertältet som är utsatt för mest slitage under normal användning, men även risk för att att PU-beläggningen kan släppa eller åldras. Att ha möjligheten att byta golv kan avsevärt öka livslängden på den dyra investering ett tält i den prisklassen innebär.
 
Jag har sökt info hur grova FJ tältstänger är, men inte fått något svar av dom ännu...

Om du kan släppa fabrikaten HB och FJ kan jag tipsa om prisvärda tält från Northstar, http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/

Förutom de olika egenskaper som tälten har, är kundservicen något att väga in om priset på tälten FJ vs HB är relativt likartat.

(Ursäkta inspelet, men jag har sett detta tillräckligt många gånger nu i så pass många olika trådar att jag bara måste få fråga: "Frälljäven"...? :cool:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.