Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen?

Hej!

Jag gillar verkligen Hilleberg Niak, och har testat det en natt i skogsmiljö.
Min enda farhåga är om det pallar med den svenska fjällvärlden under vår/sommar/höst. Hilleberg själva verkar inte rekommendera det ovanför trädgränsen. Samtidigt ser man ju folk ha betydligt klenare tält med sig.

Vad har ni för erfarenheter? Skulle ni våga välja Niak eller annat Hilleberg yellow label för en ensamvandring i Sarek t.ex.?

Tanken är dock inte att använda det när det väntas snö, vilket jag förstår att det inte är byggt för.

Tack!

Jag har använt mitt niak på några fjällvandringar och tycker det känns rätt vindsäkert. Brukar alltid tälta ovanför trädgränsen och har inte varit otrygg.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Såvitt jag förstår av specen för tältet så bör det vara starkt nog för användning ovan trädgränsen. Orsaken till att det inte är ett vintertält beror nog (enbart?) på ventilationen. Från Hillebergs hemsida:
"3-säsongersdesign: ventilationen är inbyggt i konstruktionen och innertältets nätsektioner har inga vävluckor för att täcka över dem med".

För egen del tycker jag att enbart mesh i delar av innertältet tillsammans med ventilationsöppningar som inte går att reglera nämnvärt ger ett för dragigt/kallt tält i kalla fjällvindar, dvs. det är ingen säkerhetsfråga utan en komfortfråga.

HasseQ

Temp. avstängd
Jag har inte testat Niak, men det är väl ett stabilt kupoltält med mkt hög Hilleberg-kvalitet. Funkar säkert väldigt bra för en sommartur i Sarek, no worries !

Jag tror Hilleberg ofta är lite återhållsamma med sina användarrekommendationer jämfört med andra tillverkare. På gott och ont.
Men ditt Niak fungerar alldeles utmärkt i våra 3-säsongsfjäll.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att ta med ett HB Niak på sommartur i fjällen, men precis som oldtimer skriver föredrar jag tält där man kan reglera ventilationen i innertältet på mer vindutsatta platser. Men det är mer en bekvämlighet, och inte säkerhet.

Myggnätsväven är "tätvävd" så Niak är inte så dragit som man kan tro. Var själv skeptisk när jag skaffade Niak men det har fungerat bättre än väntat kalla nätter. Har dock inte provat under riktigt blåsiga förhållanden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips