Hemmagjorda brännare.

Idag gjorde jag en sidbrännare/ kök utav en aluminiumflaska som jag hittade på en loppis för 15:-
Putsade bort färgen kapade av topp och botten som jag pressade ihop samt borrade 16 hål. Den tog ungefär 15 sekunder att få lågorna ut ur hålen och den kokade upp 4 dl vatten riktigt fort.
Vikten blev strax under 30 gram så nu får man väl gå tillbaka till "back to basic" och köra med gamla hederliga T - Dojjan igen...
 

Bilagor

  • spritkök.jpg
    spritkök.jpg
    46.3 KB · Visningar: 783
Hur har du gjort för att rulla kanten så snyggt?

Det ser i alla fall snygg ut på bilden.
icon7.gif

Jag satte silvertejp på insidan av kastrullen uppe vid toppen, sedan blev det att vika några grader åt gången med en smal plattång.
Gå runt och runt och vik lite mer för varje varv tills kanten är färdig. Ta till sist bort tejpen igen.
Tejpen skyddar mot repor på insidan och repor på utsidan hamnar under kanten. Prövar man detta första gången kan man för säkerhets skull sätta tejp på utsidan också, men lämna då översta biten (den som ska vikas) plåtfri, tejpen sätts alltså ca 5 mm under kanten på utsidan.
 
Det där med att JB-weld ska tåla 300°C skulle jag ta med en nypa salt. Det är ett epoxy-lim som är fyllt med metall-spån (stål). Hållfastheten vid högre temperaturer är starkt reducerat. Jag skulle inte lita helt på en sån limfog i den Caldera-design där grytans vikt bärs av folien.

Ett alternativ till lim är att göra en "fällsöm" genom att bara vika kanten på bägge halvorna, och sedan sätta ett par "änglavingar" för låsning. Men det blir nog bättre med nitar/mini-öljetter, tex såna här från Biltema:

JB ska ju bara tåla 300 grader korta stunder, ca 10 minuter enligt deras egen hemsida. Vid längre tids värmeexponering håller det inte, så ska man mer än koka vatten så är det inte förstavalet, det hafe inte varit det för en kon för mig heller eftersom jag inte vet hur varmt det blir där, tanken med den är ju att fånga upp och hålla på värmen, medan det vanliga vindskyddet leder värmen längs grytan och ut vid toppen.

Det blev JB för mig mest pga att det var det jag hade hemma, inte för att det är bästa lösningen.
 
Idag gjorde jag en sidbrännare/ kök utav en aluminiumflaska som jag hittade på en loppis för 15:-
Putsade bort färgen kapade av topp och botten som jag pressade ihop samt borrade 16 hål. Den tog ungefär 15 sekunder att få lågorna ut ur hålen och den kokade upp 4 dl vatten riktigt fort.
Vikten blev strax under 30 gram så nu får man väl gå tillbaka till "back to basic" och köra med gamla hederliga T - Dojjan igen...

Så enkelt och lätt! :)
Stabiliteten är ju dock nästan hela orsaken till mitt bygge, med denna konstruktion räcker det ibland att kliva en halvmeter från grytan för att det ska välta om marken är lite mjuk.
 
Jag satte silvertejp på insidan av kastrullen uppe vid toppen, sedan blev det att vika några grader åt gången med en smal plattång.
Gå runt och runt och vik lite mer för varje varv tills kanten är färdig. Ta till sist bort tejpen igen.
Tejpen skyddar mot repor på insidan och repor på utsidan hamnar under kanten. Prövar man detta första gången kan man för säkerhets skull sätta tejp på utsidan också, men lämna då översta biten (den som ska vikas) plåtfri, tejpen sätts alltså ca 5 mm under kanten på utsidan.

Så brukar jag göra plana flänsar. Men jag har aldrig tänkt eller snarare trott att metoden skulle funka nåt vidare för runda kanter. Måste testas...

Klämmer du ihop rullningen "tvärs över" på slutet? För annars kan man väl inte rulla mer än 140-160° innan tången tar emot utsidan på grytan? Eller nöjer du dej med en "halv-rullad" kant?
 
Idag gjorde jag en sidbrännare/ kök utav en aluminiumflaska som jag hittade på en loppis för 15:-
Putsade bort färgen kapade av topp och botten som jag pressade ihop samt borrade 16 hål. Den tog ungefär 15 sekunder att få lågorna ut ur hålen och den kokade upp 4 dl vatten riktigt fort.
Vikten blev strax under 30 gram så nu får man väl gå tillbaka till "back to basic" och köra med gamla hederliga T - Dojjan igen...

Som sagt, enkelt och lätt, och snyggt...

Men liksom LightDan är inte jag heller så förtjust i konceptet pga instabiliteten i fält. Jag skulle inte våga elda sprit i en sån i fält. Tippar grytan har man nästan garanterat utspilld brinnande sprit på marken. Inte kul alls...

Grejor som kan tippa borde eldas med fast-bränsle.
 
Så brukar jag göra plana flänsar. Men jag har aldrig tänkt eller snarare trott att metoden skulle funka nåt vidare för runda kanter. Måste testas...

Klämmer du ihop rullningen "tvärs över" på slutet? För annars kan man väl inte rulla mer än 140-160° innan tången tar emot utsidan på grytan? Eller nöjer du dej med en "halv-rullad" kant?

Den är klämd lite på slutet, kanten är rullad ca 270°, så den går inte helt runt.
 
Färdiga produkten!

Ska posta en serie med bilder hur köket blev till slut.
Totalt 125 g med brännare, gryta, lock, vindskydd och grytstöd.
Väldigt stabilt, fälttestat under närmare 30 dagar i sommar.
Det är också bränslesnålt, det kokar upp ca 750 ml kallt vatten (tagit mindre än 100 m där det rann ut från snöfält i några fall) med mindre än 20 ml spritbränsle, även testat i ganska kraftig vind med samma resultat.
 
Bild 1, 2 och 3.
På bild 1 köket som det ser ut vid användning, bild 2 fördelat på vindskydd, brännare/grytstöd samt gryta.
 

Bilagor

  • 20141001_105814.jpg
    20141001_105814.jpg
    17.6 KB · Visningar: 576
  • 20141001_110100.jpg
    20141001_110100.jpg
    24.3 KB · Visningar: 578
  • 20141001_110248.jpg
    20141001_110248.jpg
    20.4 KB · Visningar: 577
Senast ändrad:
Bild 4-6

Bild 4 visar vitala delarna av köket packat.
Bild 5 vikt på de vitala delarna.
Bild 6 tilläggsdelarna för att bli ett komplett kit för tillagning och ätande av maten, innehåller hopfällbar sked, liten plastpåse att förvara brännaren i, mätkopp för T-spriten, en BIC-tändare för att få eld, mini-BIC som reserv, förvaringspåse och 120 ml sprutflaska för bränsle, räcker till 6 koktillfällen, eller 3 dagar i fält för mig (4 dagar om jag ätit frukost innan jag ger mig ut och kommer hem innan jag ska äta middag på kvällen.)
 

Bilagor

  • 20141001_110625.jpg
    20141001_110625.jpg
    23.5 KB · Visningar: 562
  • 20141001_110723.jpg
    20141001_110723.jpg
    14.6 KB · Visningar: 551
  • 20141001_110602.jpg
    20141001_110602.jpg
    17.5 KB · Visningar: 571
Bild 7-8

Bild 7 packat med tilläggsprylarna.
Bild 8 totalvikt packet för 3-4 dagar i fält, 332 g.

Kommentar: Det går precis få plats med diskmedel, skur/disktrasa av insektsnät och en torktrasa, ca 10x10 cm mikrofiber, men jag förvarar dem i mitt hygienkit.
Jag kan när jag är på längre turer förvara mat och hygienkit i förvaringspåsen på bilderna, och då tillkommer 2 plastpåsar för att skilja kiten åt.
 

Bilagor

  • 20141001_110833.jpg
    20141001_110833.jpg
    18 KB · Visningar: 562
  • 20141001_110925.jpg
    20141001_110925.jpg
    18.4 KB · Visningar: 551
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.