Hemmagjorda brännare.

De sista bilderna får jag ladda upp senare, det vill inte nu.
Fotstöden/grytstöden är gjort av ståltrådsgalge.
Brännaren av 2 aluminiumhållare till stora värmeljus och ett rör som jag sågade från ett trasigt paraply, satt ihop med JB-Weld, värmetålig silikon och aluminiumtejp.
Vindskyddet tillverkat av aluminium från 2 ölburkar, limmade ihop med JB-Weld för att få tillräcklig längd. Nedersta delen av alutejp. Det hålls ihop av två "änglavingar", sådana där man brukar hålla ihop dokument med, består av ett huvud och två stålvingar som viks åt var sitt håll.
 
Snyggt jobbat..! 100g - med gryta... Det är riktigt bra. Hur stor är grytan?

Hur känns köket hanteringsmässigt, blev det som du hoppats?

Du har några fiffiga lösningar där som jag ska lägga på minnet. Först såg det ut som du använt alu-tejp som grepp på locket - Smart tänkte jag. Men sen ser det ut som du limmat det - JB-weld? Släpper tejp när det kokar annars? Och änglavingarna...

Är det en egen design på brännaren? Kan inte direkt påminna mej jag sett något liknande. Vad har röret för funktion?

Men sen är jag chanslös på att räkna ut hur du får gryt-stödet att fungera? Fågelholk...

Eller vänta förresten... Är det det röret i brännaren är till för? Att trä stödbenen takt igenom brännaren i centrum, och därmed även hålla fast brännaren en bit över marken..? Funkar det..? och tänk om brännaren börjar läcka - med brinnande sprit i...
 
Jag har vanlig silvertejp som handtag på mina lock och det funkar. Locket blir ju inte särskilt varmt och eftersom det inte väger nåt så behövs ingen enorm hållfasthet.
 
Snyggt jobbat..! 100g - med gryta... Det är riktigt bra. Hur stor är grytan?

Hur känns köket hanteringsmässigt, blev det som du hoppats?

Du har några fiffiga lösningar där som jag ska lägga på minnet. Först såg det ut som du använt alu-tejp som grepp på locket - Smart tänkte jag. Men sen ser det ut som du limmat det - JB-weld? Släpper tejp när det kokar annars? Och änglavingarna...

Är det en egen design på brännaren? Kan inte direkt påminna mej jag sett något liknande. Vad har röret för funktion?

Men sen är jag chanslös på att räkna ut hur du får gryt-stödet att fungera? Fågelholk...

Eller vänta förresten... Är det det röret i brännaren är till för? Att trä stödbenen takt igenom brännaren i centrum, och därmed även hålla fast brännaren en bit över marken..? Funkar det..? och tänk om brännaren börjar läcka - med brinnande sprit i...

Tack så mycket!
Grytan är på 850 ml.

Det blev väldigt mycket stabilare än med det gamla grytstödet, då kunde jag enkelt blåsa omkull det, nu glider det längs bänken. Jag får fälttesta det ordentligt för att vara helt säker, men det verkar då bra.

Locket har JB-Weld, men det är helt överflödigt, alu-tejpen räcker gott, jag var bara lite överambitiös när jag blandade en gång, så jag ville använda det till något.
Jag tänkte på tryckknappar i vindskyddet, men ville inte köpa saker till köket, annars blir det ju snabbare och enklare att hantera.

Grundideen med lite plattare brännare stal jag helt fräckt från dig, röret är mycket riktigt till för grytstöden, röret är limmat fast underifrån med JB och tätat inifrån med Silikon 300.
Brännartestet gick bra, men för säkerhets skull hade jag köket stående i en djup ugnsplåt just för läckagerisken.
Jag lurar på att bygga en ny brännar, sätta fast tre rör på undersidan att sätta stöden i och ha något fäste på sidan av brännaren i stället för att eliminera läckagerisken, men som proof of concept fungerar det bra i alla fall! :)
 
Varför inte bara bocka trådändarna neråt i mitten i stället? Då kan du tex naja ihop dom permanent med lite ståltråd, eller använda ditt rör permanent eller inte. Hela stödet skulle bli lite stabilare och kan inte "trilla isär" om friktionen i röret blir för liten, eftersom trådarna kan ta stöd i marken.

Om du dessutom bockar den horisontella biten lite listigt får du en "försänkning" att ställa brännaren i.

Enda nackdelen med det här är väl att man inte kan ställa köket mitt över en knöl i marken, och det gör man väl inte så ofta...
 
Fint bygge! Vad är det för gryta du använder?

Tror du att man Skulle kunna kopiera caldera cone mha JB-weld o ängelvingar? Jag tänker främst på hållfastheten med JB-weld.

Mitt vindskydd är gjort med alu från ölburkar, så limfogen är garanterat den starkaste delen på hela skyddet.
Jag vet inte säkert om konformen gör att det blir varmare i övre delen, men JB ska ju klara ca 300 grader den tiden som är aktuellt, det borde hålla för det.
Änglavingarna fungerade utmärkt, några extra sådana i rep-kitet är ju heller ingen fara viktmässigt, det ska ju till flera stycken innan det når 1g. :)
 
Fint bygge! Vad är det för gryta du använder?

Tack.
Grytan är en mini-mjölkkanna i aluminium som jag kapat och rullat en ny kant på. Hittade den på en loppmarknad, så jag vet inte var du kan hitta liknande. :-(

Det var liknande denna, men på ca 1,5 liter. (Bilden hittad på internet)
 

Bilagor

  • IMGP2886.jpg
    IMGP2886.jpg
    70.2 KB · Visningar: 735
Mera bilder.

Bild 1: brännare och fot- och grytstöd.
Bild 2: vindskyddet innan montering (upp och nedvänt.)
Bild 3: monterat, men utan gryta, sett från frånvindssidan (med lufthål.)
Bild 4: monterat med gryta, sett från vindsidan.
 

Bilagor

  • 20140117_154155.jpg
    20140117_154155.jpg
    18.6 KB · Visningar: 730
  • 20140117_154326.jpg
    20140117_154326.jpg
    16.6 KB · Visningar: 944
  • 20140117_154516.jpg
    20140117_154516.jpg
    13.8 KB · Visningar: 746
  • 20140117_154556.jpg
    20140117_154556.jpg
    12.9 KB · Visningar: 726
Fint bygge! Vad är det för gryta du använder?

Tror du att man Skulle kunna kopiera caldera cone mha JB-weld o ängelvingar? Jag tänker främst på hållfastheten med JB-weld.

Det där med att JB-weld ska tåla 300°C skulle jag ta med en nypa salt. Det är ett epoxy-lim som är fyllt med metall-spån (stål). Hållfastheten vid högre temperaturer är starkt reducerat. Jag skulle inte lita helt på en sån limfog i den Caldera-design där grytans vikt bärs av folien.

Ett alternativ till lim är att göra en "fällsöm" genom att bara vika kanten på bägge halvorna, och sedan sätta ett par "änglavingar" för låsning. Men det blir nog bättre med nitar/mini-öljetter, tex såna här från Biltema:
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.