Helt vattentät ryggsäck

Hej,
Jag funderar på om det är någon som vet om det finns helt vattentäta ryggsäckar, för vandring, kajaking mm Om detta finns är jag intresserad av att veta var och om det inte finns är jag intresserad av att veta om det skulle finnas ett behov för sådana eller vad tycker du?
 
Kanske dags för ett nytt försök?

På nittiotalet kom VauDe med en vattentät ryggsäck som fick European Outdoor Award, och Fjällräven kom med en som hade löstagbar vattentät innersäck. De verkar inte ha blivit någon supersuccé eftersom de inte finns kvar.

Det finns även vattentäta kanotsäckar som begåvats med bärremmar, från bla Ortlieb och Cascade designs.

Problemet verkar vara att produktionen blir dyr när man måste täta sömmarna, att man inte kan ha alternativa ingångar i säcken och att folk helt enkelt inte var vana vid rullöppning på den tiden.
Idag har vi haft några år att vänja oss, och Lundhags Rollo-säckar säljer ju som smör, så tiden kanske är mogen.

Förmodligen kommer vattentäta säckar att krocka lite med lättviktstrenden, men det finns ju en uppenbar marknad hos turkanotister, skridskoåkare och vandrare.
 
en anledning

När jag köpte min löparsäck fick jag höra att anledningen till att man inte gör vattentäta säckar med tejpade sömmar är att de tenderar att mögla och/eller ruttna i sömmarna där det alltid samlas organiskt material. Då tejpning är en förutsättning för vattentäthet så antar jag att det är ett skäl att inte experimentera med vattentäta säckar. Fanns de skulle jag skaffa en pronto.

/A.
 
Re: en anledning

Strykarräven; sa:
Fanns de skulle jag skaffa en pronto.

Du har inte noterat länkarna ovan? Bara att skaffa!
:)

Ortlieb och Addnatures "Sissy Bag" har dock inte tejpade sömmar, utan svetsade. Förmodligen ställer det krav på vilken plast man gör väven av. Det kanske inte funkar med de vanliga ryggsäcksvävarna.
 
Onödigt.

Jag har en såkallat vattentät väska från Ortlieb med vattentätt blixtlås. Tyvärr en dålig konstruktion där blixtlåset tjuvöppnar sig om man packar väskan väl full.

Skulle inte satsa på en sådan konstruktion för en ryggsäck som måste var vattentät.

Ryggsäckar för långfärdsskridsko behöver inte vara vattentäta. Det är smartare att förvara elektronik och annat ömtåligt i separata täta behållare i ryggsäcken. Mindre prylar kan förvaras i lockfickor på ryggsäcken. Ryggsäckslocket hamnar under minst 39 av 40 plurrningar ovanför vattenytan. Kläderna kan förvaras i hyfsat täta packpåsar inne i säcken där öppning sitter under locket på ryggsäcken. Då blir inte kläderna blöta.

Thure
 
Fjällräven Atmosphere

Jag har haf en Fjällräven Atmosphere i närmare tio år. Den är helt ok och innersäcken garanterat vattentät (och då har den uthärdat monusnregn och dopp i sjön).
 
Jag använder en 30L vattentät packsäck i min ryggsäck. Där ligger i princip allt utom färdproviant/termos. Det finns ju många olika modeller att välja på. Vill man spara vikt så går det ju med en lätt variant i tunn polyester. Några trådar har redan avverkats i det ämnet så vi behöver väl kanske inte gräva allt för djupt angående innersäcken. ;)
 
Hur många lager väv behöver vi?

Visst är det så att en ryggsäck inte BEHÖVER vara vattentät. Men erkänn att det inte vore dumt. Dessutom känns det ju lite korkat att alla ryggsäckars yttervävar är helt vattentäta, men inte sömmarna?

Hur många lager vattentäta vävar ska man behöva ha egentligen? Många fjällvandrare kör ju med vattentäta påsar i säcken, vattentät ytterväv i säcken OCH ett regnskydd på detta om det skulle regna!
Man kan ju tycka att det känns som två lager för mycket...

Jag tror på vattentäta ryggsäckar, det är bara en produktutvecklingsfråga.
 
för vandring

Jag brukar endast köra med plastpåsar i säcken, ffa för att spara vikt. Känns dessutom onödigt att packa saker i plastpåse som sedan packas i packpåse som sedan packas i ryggsäck som dessutom har regnskydd Dessutom fungerar en ryggsäck full med förslutna plastpåsar ypperligt som flythjälpmedel, testade själv med min löparsäck i en sjö förra sommaren ;-)
Min spontana rädsla för de vattentäta säckar som refereras till ovan kommer sig mest av att jag inte provat, och att ingen jag känner har provat. Om t ex Karrimor som under årtionden gjort grymma löparsäckar skulle göra en vattentät säck som satt bra och ja, var vattentät, så skulle jag köpa den (förtydligande?)
/A.
 
Inte så lätt..

Jag håller på att konstruera en ny typ av multisport säck som i inledningsfasen var planerad att vara helt vattentät. Men efter ex antal försök att få till en säck som både är lätt och vattentät så gav jag upp idén. Problemet var att de vattentäta vävar som också hade en viss hållfasthet mot både mekanisk nötning. Inte var av den lättaste kvalitén som en säck på ca 500 - 800 gram ska vara sydd av. Det finns vävar som kan fungera men, då har vi problemet med att vid alla fästpunkter, infästningen vid bärremmarna och höftbältet så blev det efter en viss tid en mekanisk utmattning av material med följd att vatten började läcka in den vägen. Så en säck med tejpade sömmar i en vattentåligväv som är lätt som en löpsäck, i en traditionell konstruktion har jag inte lyckas lösa än.

Men jag har inte för den delen gett upp utan jag jobbar nu på en helt annan lösning där man har ett separat bärsystem som man fäster en vattentät säck på, om den lösningen fungerar får jag åter komma till. Som prov exet på säcken ser ut nu så väger den ca 800 g och har en packvolym på ca 30 L.

Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
Marcus Karlsson Vattentät skridskoryggsäck Långfärdskridsko 5
Brune Vattentät bilnyckelförvaring Långfärdskridsko 24
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
igs vattentät innersäck ??? Långfärdskridsko 26
salgo60 Skridskoryggsäck Blidö - hur får man den vattentät ... Långfärdskridsko 3
JATI VATTENTÄT PACKPÅSE Långfärdskridsko 8
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...