Helt skoter- och helikopterfria turområden?

Hej!

Någon som vet några helt skoter och helikopterfria turåkningsområden man kan nå med tåg och annan kollektivtrafik så man kan få det där härliga lugnet samtidigt som det finns tillgång till fjällstugor att övernatta i? Måste inte vara jättespektakulära toppar som runt keb. Nallo verkar väl tyvärr drabbas av helikoptrar och skotrar men hur ofta, nån som vet?
 
Det finns ett helt land i väster med massor av såna områden. Övergav själv vinterturande i svenska fjäll för ca 30 år sen, bl a på grund av skotertrafiken.
 
Helt helikopterfritt är nog omöjligt, kan ju t.o.m. bli så att du själv behöver hämtas med en sådan.
 
Förstår att helt fritt kan vara svårt men menar att fordon endast används för nödsituation och för underhåll av anläggningarna, samt naturligtvis för samernas rendrift men det har aldrig varit något problem med de delarna som jag märkt av.

Norge har ju helt klart intressanta områden men jag gillar STFs mysiga prisvärda stugor.

Tar gärna fler mer detaljerade tips.
 
Har hittat delar utan närhet till skoterled i Jämtlandsfjällen, tex Stensdslsstugan. Var mkt fint område i det området. Söker fler liknande om nån känner till?

Norge har ju ett generellt skoterförbud utanför leder. Jag förstår tjusningen med skoter så det är inte det, utan handlar om god planering där det finns lite utmaningar för att gynna tågresande och hållbar turskidåkning.

Tar gärna fler bra tips i både Sverige och Norge, helst nära tågstationer.
 
Ja, det är generellt skoterförbud i Norge. I norra Norge finns nån typ av undantag för samerna. I södra delarna är endast nyttotrafik tillåten, typ materialtransporter till hyttor o kraftbolagens mätningar av snömängder o dyl.
 
Att hela tiden se och höra skoter är mindre trevligt när man är ute på tur. I många naturreservat är skoteråkning endast tillåten på led så håller man sig bara utanför ledsystemen så är man oftast själv. I områden med renskötsel är det dock ofta rätt uppkört med skoterspår kors och tvärs även om det kan vara gamla spår. Helt skoterfria områden finns väl knappast i Sverige. Fulufjället har bara skotertrafik tillåten i norra delen och är ett av få fjäll som aldrig har haft renskötsel.
 
Norge har ju helt klart intressanta områden men jag gillar STFs mysiga prisvärda stugor..

Ja hvis du synes STF hyttene er rimelige, så har du nok ikke sett prisene i Norge. Her i mitt område Saltfjellet er det halve prisen av over på svensk side. En natt koster 150 for medlemmer i STF og DNT. Men det er ingen hyttevert, og ikke salg av mat og leskedrikk, og på mange hytter MÅ du ha med DNT nøkkelen.

Hvor koselige/mysige man finner stuene er en smak-sak, men jeg trives faktisk bedre i de norske hyttene. Og det er heeelt stille med tanke på motortrafikk i fjellet. Kun en ensom same eller Røde Kors som er ute som sikring for skader. Det tåler jeg!
 
DNT-hytterna är både prisvärda och koselige. Jag har mycket bra erfarenhet från dem. Skaffa egen DNT-nyckel så bor man som STF-medlem till medlemspriser. Rekommenderas!
 
Det låter mycket intressant. Ska fortsätta fingranska Ut.no och har redan fått ett par bra tips men tar gärna fler. Kvistar norrmännen många glaciärers säkra leder? Såg något om Glittertind.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...