Helsport

Har ägt massa olika tält....även Hilleberg akto o solo som inte imponerade alls på mig.
Soulo har nog haft den sämsta ventilation av alla tält jag ägt....hade pölar av kondens på footprinten vissa nätter.

Har även ägt ett Rondane Superlight som jag gillade,ett av tälten som har haft bäst ventilation o väldig vindstabil pga den låga profilen. den har även haft minst oljud i starka vindar av alla tält jag haft.
Enda jag inte gillade med Rondane superlight var den låga höjden på golvlådan på innertältet...om jag kommer ihåg rätt så va den bara ca 3-4cm...

Fick in en hel del vatten en gång när jag satt upp tältet nedanför en strandslänt efter en natts regnande,fattade inte först hur detta kunde ha hänt🤔 upptäckte sen att hunden va blöt på ryggen så han måste ha legat mot tältduken så kanten på golvlådan legat mot marken så vattnet har runnit in.. Den såldes pga den händelsen.

Äger tre tält nu som jag är som jag är otroligt nöjd med..
Nordisk oppland 3 lw....som jag än så länge bara sovit 5 nätter i....den ha tältduk i 10D dvs "tunnare" än superlight tälten o jag är inte alls orolig för styrkan..
Har även Nordisk telemark ulw2 med 10D duk...riktigt nöjd även med denna tält.

Sen har jag Bergmans Trollhetta 3 som jag bytt stormlinor till 3mm hilleberg o dubbla tältbågar o förvarar den jämt med stänger i bågkanalen i en lång pulkapåse .....denna använder jag under vintern eller när jag tältar nära bilen vid roadtrip.. Reser upp tältet på 1,5min när stängerna sitter färdiga i bågkanalen..
 
Produktutveckling som kostar? Du menar när de programmerar om maskinen till att sy tunnare vävar?
Dimper maskinen ner från en klarblå himmel *gratis* eller menar du att det samma maskin idag som för 10, 20, 30 år sedan som de programmar om?

Blir det inte lite för mycket raljant nu?

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Om du Joanna sett vad startinläggets frågeställning är, så kanske du sluppit ställa OT-frågor. Jag svarar de som respekterar frågeställningen.

Igen då

Jag undrar alltså om fler tycker Helsports superlights dukar är kassa! Om jag förklarar vad det betyder för dig, så undrar jag alltså vad folk tycker om dessa tälts dukar och om det bara är jag som tycker de är "billiga" i kvalitet men ändå dyra.

Jag upplever mest att du också intar nån slags försvarsställning för att du äger tälten.
 
Om du Joanna sett vad startinläggets frågeställning är, så kanske du sluppit ställa OT-frågor. (...)
Jag undrar alltså om fler tycker Helsports superlights dukar är kassa! Om jag förklarar vad det betyder för dig, så undrar jag alltså vad folk tycker om dessa tälts dukar och om det bara är jag som tycker de är "billiga" i kvalitet men ändå dyra.
Jag upplever mest att du också intar nån slags försvarsställning för att du äger tälten.
1. Vad jag kan se har du fått flera adekvata svar på just "startinläggets frågeställning": folk med egen erfarenhet av tälten har skrivit om hur de tycker de fungerat. Att de inte tycker samma som du betyder ju inte, att de svarat på fel fråga :)

2. Vad du nu kallar "OT-frågor" är vad jag kan se följdfrågor, som många (inte bara jag) ställt för att få veta, vad det rent konkret var som inte funkade med dina tält, och därmed kanske kunna ge ännu bättre och mer detaljerade svar och ev. råd. Ett bra exempel på Utsidan-gemenskapens vanliga hjälpsamhet , samt det välvilliga antagandet, att du byggt det du skriver på saklig grund, helst i form av egen erfarenhet.
Att frågorna upprepas beror ju på att de aldrig besvaras.

3. Det är rimligt, att det är folk med egen praktiskt erfarenhet av de tält du frågar om, som har förutsättningar att svara på din fråga. Jag uppfattar svaren som nyanserade, informationsrika och välunderbyggda. Att ett svar inte stämmer med din uppfattning - för jag vet fortfarande inte om jag kan skriva: "erfarenhet" - behöver ju inte betyda att svararen "intar en försvarsställning".

Vill du verkligen få reda på något, eller bara få bekräftelse på din egen uppfattning?
 
Igen då

Jag undrar alltså om fler tycker Helsports superlights dukar är kassa! Om jag förklarar vad det betyder för dig, så undrar jag alltså vad folk tycker om dessa tälts dukar och om det bara är jag som tycker de är "billiga" i kvalitet men ändå dyra.

Helsports SL-tält har imponerat på mig. Jag var vid första anblick något orolig för vad den tunna tältduken och, framför alt, golvet skulle hålla för. Efter att ha använt Fjellheimen SL 3 Camp under 20-25 nätter i svensk fjällterräng - är min erfarenhet att det är ett mycket dugligt tresäsongs fjälltält. Jag förväntar mig inte att det håller för lika stora påfrestningar, eller har lika lång livslängd, som mitt betydligt kraftigare Nammatj 3 GT - men jag finner den viktbesparing jag gör värt den kompromissen, skulle så vara fallet.
Mitt primära tält är ett Vaude Power Lizard SUL 1-2, vilket efter 100+ nätter i svensk fjällterräng fortfarande är i princip som nytt. Jag upplever att Helsports SL-tält håller motsvarande klass och kvalitet. Båda har några retliga missar avseende detaljer, men det kan sägas för samtliga tält jag testat.

Alltså. Nej, jag håller inte med dig om att Helsports SL-duk är kass. Nej, jag anser inte att det är en medvetet "billig" kvalitet som säljs dyrt enkom pga epitetet lättvikt. Däremot skulle det förstås vara intressant att ta del av olika tälttillverkares marginaler för sina respektive tältmodeller - och se om lättviktstält generellt säljs dyrare i förhållande till produktionskostnad.

Vad är anledningen till att du inte vill delge dina erfarenheter, och berätta om under vilka förhållanden Helsports SL-tält svikit dig, när du ber oss andra om våra erfarenheter?
 
Vad är anledningen till att du inte vill delge dina erfarenheter, och berätta om under vilka förhållanden Helsports SL-tält svikit dig, när du ber oss andra om våra erfarenheter?


Han kanske jobbar på Hilleberg o är sur när dom inte klarar av att göra lättare tält som håller o i sin tur tor att alla andra tälttillverkare är odugliga? 🤔
 
Enstaka dukar kan vara dåliga det skriver Hilleberg om på sin hemsida.

Det kan vara olika kvalitet i början och mitten av en tygrulle. Så en observation att en duk har dålig hållfasthet kan mkt väl stämma.

Men seriösa fabrikanter byter då bara ut kundens exemplar.

Thure
 
En enkel jämförelse av tälten Nammatj 3, Nallo 3, Anjan 3, ger snabbt en klar bild av att man tappar betydligt mer i rivstyrka/kvalitet än man tjänar i viktminskning. Men priset skiljer inte mycket trots det. Dessa tält är snarlika i utrymme och konstruktion. Det som skiljer är framförallt materialen. Jag tror inte förhållandet är annorlunda för Helsport eller andra tillverkare. Lättviktshysterin får ändå folk att köpa dessa produkter trots att de borde kosta mindre.

Om vi har Nammatj som referens 1.0 ser det ut så hår för Nammatj-Nallo-Anjan.

Pris: 1,0 - 0,95 - 0,87
Rivstyrka: 1,0 - 0,67 - 0,44
Vikt: 1,0 - 0,79 - 0,58
 
Helsports SL-tält har imponerat på mig. Jag var vid första anblick något orolig för vad den tunna tältduken och, framför alt, golvet skulle hålla för. Efter att ha använt Fjellheimen SL 3 Camp under 20-25 nätter i svensk fjällterräng - är min erfarenhet att det är ett mycket dugligt tresäsongs fjälltält. Jag förväntar mig inte att det håller för lika stora påfrestningar, eller har lika lång livslängd, som mitt betydligt kraftigare Nammatj 3 GT - men jag finner den viktbesparing jag gör värt den kompromissen, skulle så vara fallet.
Mitt primära tält är ett Vaude Power Lizard SUL 1-2, vilket efter 100+ nätter i svensk fjällterräng fortfarande är i princip som nytt. Jag upplever att Helsports SL-tält håller motsvarande klass och kvalitet. Båda har några retliga missar avseende detaljer, men det kan sägas för samtliga tält jag testat.

Alltså. Nej, jag håller inte med dig om att Helsports SL-duk är kass. Nej, jag anser inte att det är en medvetet "billig" kvalitet som säljs dyrt enkom pga epitetet lättvikt. Däremot skulle det förstås vara intressant att ta del av olika tälttillverkares marginaler för sina respektive tältmodeller - och se om lättviktstält generellt säljs dyrare i förhållande till produktionskostnad.

Vad är anledningen till att du inte vill delge dina erfarenheter, och berätta om under vilka förhållanden Helsports SL-tält svikit dig, när du ber oss andra om våra erfarenheter?

Bra där! En som svarar OnT! 👍

Jo golven speciellt är för tunna för att kännas pålitliga plus att de är galet halkiga.Spelar ingen roll vilket tält man har eftersom de är byggda av samma material. Får känslan att Helsport endast kräver att de ska tåla yttre påfrestningar men glömmer bort att de även ska tåla en hel del inre också, i form av mänskligt leverne. Har returnerat tält pga detta då jag inte litar på dem. Lätthet i all ära men inte på bekostnad av kvalitetskänsla kontra prisvärdhet, men det ju klart högst individuellt vad prisvärt är och beror på ens ekonomiska situation. För mig är det som sagt inte prisvärt att köpa ett tält som jag mer eller mindre uppfattar som "slit och släng"-produkt för 5-6000 kr ( nu kommer snart Joanna 😈 )

...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
hsp Helsport ringstind sl 2p stångsektions läng korta bågen Bo och sova 12
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Stövarn Helsport Sarek Superlight 2+ prisvärt? Bo och sova 8
sterneborn Helsport Varanger top-hat Bo och sova 5
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
Braxe Helsport Breheimen Bo och sova 11
kerk Helsport Superlight tältbotten Bo och sova 3
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
brigas helsport fonnfjell superlight 2 innertält Bo och sova 2
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Kirtap_nosslin Helsport Ringstind PRO 2 Bo och sova 2
frilufsnörden Sovsäckskalan helsport Bo och sova 8
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
andy69 Helsport Fjellheim Superlight 3 camp Bo och sova 6
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
daviddenandre Helsport MIL 1LT Bo och sova 0
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
svenriko Helsport Nordmarka 2 VS Helsport Ringstind 2 Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Helsport FONNFJELL Superlight & Co. Bo och sova 0
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
-maria- Helsport Ringstind Superlight Bo och sova 3
Tundraman Helsport Rondane superlight 3 Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
Miss Yster Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 9
Moa89 Helsport Reinsfjell UL eller Hillerberg Allak? Bo och sova 10
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
andy69 Helsport.... Bo och sova 7
kirko Helsport storsylen x-trem 2+? Bo och sova 9
Jsl Jack Wolfskin Gossamer 2 eller Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 3
undvall Helsport Fjellheimen?!? Bo och sova 17
Gregorius Helsport Varanger vs. Dividal Bo och sova 10
mc_piloten Helsport vs Hilleberg Bo och sova 12
TheLion Tält som liknar Helsport Snöhetta Camp 3 Bo och sova 6
bredsand Tältval - Abisko Lightweight 1 vs Helsport Ringstind 1 Bo och sova 22
Latzens Erfaring med Helsport Dovrefjell 3 camp sökt Bo och sova 0
Vandringshyveln VENUS II EXTREME eller HELSPORT REINSFJELL 2+ ? Bo och sova 11
Urwaldjaeger Hilleberg Keron 3 GT vs Helsport Svea Camp 3 Bo och sova 36
Micke R. Helsport - seam sealer? Bo och sova 2
Sezziyanen Helsport Børgefjell T3 Bo och sova 0
majjen Helsport Fjellheimen Superlight Bo och sova 4
Loijzan Helsport Skjervoj 2+ Bo och sova 14
Lundh1 Helsport Nordmarka 2 Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.