Helsport Ringstind

Laser går bort nu när jag läst på mer!

Det fladdrar tydligen rätt vilt när det blåser över 10 m/s och 30 m/s är ju inte helt ovanligt på mina turer tyvärr :(

Ringstind kvar då :)

// Jocke

GustavOh; sa:
Hubba verkar lite kort av moontrails beskrivning att döma.
Det ser ut som 2,2m yttermått, att jämföra med aktos 2,4m innermått.
(Ok, jag har ingen aning om hur lång du är, men med mina 193 cm går korta tält bort. Vill ju inte ligga med tårna mot duken.)

Funderade också på Black Diamonds OneShot för vikten, men det går också bort pga för kort längd. (Med ett enkelväggstält blir det väl ännu viktigare att ha lite marginal)

Bra kommentar!

Skall kolla närmare på det, efter jobbet... jag är 187 lång så det kanske är på gränsen... har också kollat på mac pac, BD oneshot, exped m,m...

Har krav om en liten absid samt att färgen skall synas på fjället...

Det är inte lätt att välja tält...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ringstind har ju den eminenta fördelen att den ä 110 i innerhöjd.

Jag tror dock att det var någon test som klagade på något med den.

Grjen med fladdrande i vind så är det ju samma sak för Akto, nallo osv. Det är den lätta väven.

De test jag läst på Ringstind är att den bara har en luftventil samt låga bottenkanter och inte lika geniala detaljer som Akto.

Dock är bredd, höjd, längd bättre samt att vikten är likvärdig. Pris är billigare också.

// Jocke

thomalin; sa:
Bra kommentar!

Skall kolla närmare på det, efter jobbet... jag är 187 lång så det kanske är på gränsen... har också kollat på mac pac, BD oneshot, exped m,m...

Har krav om en liten absid samt att färgen skall synas på fjället...

Det är inte lätt att välja tält...

Jag "råkade av en slump" köpa ett Vangotält en gång. När jag sedan letade Vangosnack på svenska forum så fanns det inget. Jag tycker det är lite synd att ett så pass prisvärt märke inte nämns i debatter. Förmodligen får alla Vangotält spö av alla Hillebergtält i en extremtest, förutom då priserna. Men man kan ju köra Volvo till jobet utan att köpa en Mercedes.

http://www.vango.co.uk/products/tentsinfo.asp?typename=261

Är det denna klass/typ av tält ni pratar om nu?
2.2kg i maxvikt och 225cm i bäddmått 120EUR.
Sen vet jag inte om den orangefärgade delen är nog stor för att synas :) Men den mörka delen borde ge samma kontrastvärde som en sten.

Italienska Ferrino har en del kul saker med.

LIGHTENT_abside_b-rossa_228.jpg

1.9kg bäddmått 230cm Röd färg. 1559SEK

Eller är mina tips tält av för låg kvalitet?

/Patrik

[Ändrat av chinerunner 2007-04-18 kl 17:49]

chinerunner; sa:
Jag "råkade av en slump" köpa ett Vangotält en gång. När jag sedan letade Vangosnack på svenska forum så fanns det inget. Jag tycker det är lite synd att ett så pass prisvärt märke inte nämns i debatter. Förmodligen får alla Vangotält spö av alla Hillebergtält i en extremtest, förutom då priserna. Men man kan ju köra Volvo till jobet utan att köpa en Mercedes.

http://www.vango.co.uk/products/ten...ngo.co.uk/products/tentsinfo.asp?typename=256

Problemet är väl att deras tält inte är så stora på den svenska marknaden och det måste nog till att några använder och kan rekommendera... det kostar ju trots allt en del med tält och man vill ju inte köpa grisen i säcken... det är nog största anledningen till att det inte nämns så mycket om just Vango...

Jag handlade från en av de länkarna (outdoorshop).
Jag köpte egentligen en sovsäck, men frakten på 30 pund eller vad det nu var sved en del, så jag köpte ett tält när jag ändå höll på :) Storm 200 det verkar ha ersats av Thypoon 200. Vango testar sina tält i Scotish highlands så nog vet dom vad regn är :)

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips