Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv?

Hej på er.

Har precis köpt ett reinsfjell superlight 3p. Jag är medveten om att golvet är halt vilket blir intressant. Särskilt eftersom jag avser att sova 2 stycken i ett 3-mannatält. Mycket yta att glida på.

Jag tänker att man kan tejpa någon vidhäftande tejp som fäster i liggunderlaget alternativ om man gör samma sak på liggunderlaget. Jag har ett Sea to summit liggunderlag men det ska ju funka för alla typer.

Någon på detta forum som har en bra lösning på det hala golvet i superlight serien hos Helsport. Om ni vill belysa mig med andra utmaningar eller bra saker att förbereda så får ni gärna göra det också?

/Oscar

Hej på er.

Har precis köpt ett reinsfjell superlight 3p. Jag är medveten om att golvet är halt vilket blir intressant. Särskilt eftersom jag avser att sova 2 stycken i ett 3-mannatält. Mycket yta att glida på.

Jag tänker att man kan tejpa någon vidhäftande tejp som fäster i liggunderlaget alternativ om man gör samma sak på liggunderlaget. Jag har ett Sea to summit liggunderlag men det ska ju funka för alla typer.

Någon på detta forum som har en bra lösning på det hala golvet i superlight serien hos Helsport. Om ni vill belysa mig med andra utmaningar eller bra saker att förbereda så får ni gärna göra det också?

/Oscar

Kladda på lite silicon på golvet eller liggunderlaget eller bägge.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hejsan.

Är väl uppe i dryga 100 tältnätter i vårat Fjellheimen SuperLight vid det här laget och har inte gjort något åt glidet. Det är mer ett känslomässigt problem än ett verkligt.

Däremot är golvet klent och det blir lätt lite småmål i det.

/ Stefan

Hejsan.

Är väl uppe i dryga 100 tältnätter i vårat Fjellheimen SuperLight vid det här laget och har inte gjort något åt glidet. Det är mer ett känslomässigt problem än ett verkligt.

/ Stefan

Hej,

Skönt att höra. får väl gör min egna bedömning när det bär av mot fjället. Har du footprint numera eller funkar det utan?

Hejsan.

/ Stefan

100 nätter är ju många i en Superlight serie. Hur håller tältet ihop? Vad skulle du önska av utvecklingsenheten på Helsport om du fick komma med förbättringsförslag?

Hej igen.

Nej vi har ingen footprint, men tanken har slagit mig. Det har dock (än så länge...) inte varit några problem.

Jag hade gärna haft ett något starkare golv, som t.ex Hilleberg har i sina lättviktstält. Annars tycker jag att Helsports Superlight tält är en bra kompromiss.

/ Stefan

Vi har ett Helsport Fjellheimen och Exped synmat liggunderlag. En hal kombination. Om underlaget lutar för mycket är det purrning mitt i natten för att flytta upp sällskapet till överkanten på tältet. Ett halkskydd för att lägga under en matta inhandlades inför senaste resan men behövdes inte då tältplatserna var hyfsat i våg. Men jag tror det funkar. Det bör räcka med att lägga en remsa tvärs tältet.

Bilagor

• 60642031-9055-4707-A230-512F702FB485.png
    60642031-9055-4707-A230-512F702FB485.png
    338.3 KB · Visningar: 151
Hej på er.

/Oscar
Några silikonsträngar på liggunderlaget har löst problemet för mej.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips