Helly Tech XP-membran eller Goretex

Jag köpte ett par kängor i Goretexmaterialförra året och blev allt annat än nöjd. De var inte vattentäta så som annonsen utlovade så jag lämnade tillbaka dem och fick efter många om och men pengarna tillbaka. Nu har jag hittat ett par kängor från Helly Hansen (http://www.intersport.se/Produkter/Skor/KangorStovlar/KNASTER-2/) och dessa har såklart sitt egen system som heter Helly Tech. Alla sportaffärer och vildmarksbutiker som jag har pratat med säger i stort sett samma sak; Goretex är ju alltid Goretex.

Vad har ni för erfarenheter av Helly Tech?

Mina krav på kängorna är att de såklart ska hålla, vara vattentäta och det bör vara varma utav att jag ska behöva extrastrumpor.

Har bara erfarenhet av "Helly-Tech" i jackor och regnbyxor och där har det fungerat utmärkt.
faktum är att de skaljackor som fungerat bäst och längst för mig har haft detta.

Problemet med membran i skor verkar vara hur väl inbäddat det är, förr eller senare börjar alla läcka.
Därför är det ju en fördel att köpa en känga i läder som kan fettas/vaxas täta den dagen membranet dör.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vill du ha vatentäta skodon rekommenderas stövlar, moderna är gjorda i plast och gummi, lättare som Dunlops i bubbelteknologi, Wildo för dem....

Membranskor går sönder förr eller senare, men det verkar som att Goretex håller sämre än andra. Hade Boralkängor med nån annat membran, dom höll i flera år. Undvik goretex i kängorna, det är bara dyrt och dåligt.

Gore-tex är Gore-tex!
Dvs alldeles för dyrt för vad dom utlovar och inte bättre än många andra -tex material.

Köp du dina Helly-tech kängor men räkna inte med att dom är bättre än några andra membran-kängor. Vattentäta kängor/mha membran är ett aber.

//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips