Helikopter från Kiruna till Keb?

Själv så anser jag inte att argumentet "jag vill ha tystnad när åker till fjällen" håller för att förbjuda trafiken på de få sträckor som den finns. Att hitta ställen i fjällen där man inte ser eller hör en helikopter under hel vecka finns. Det där med att skriva onödig helikopter trafik är ett helt ointressant i sammanhanget eftersom det inte finns någon absolut definition av nödvändig eller onödvängig. För piloten som flyger helikoptern så är flygningen nödvändig för hans/hennes inkomst, medans den flygningen för dig är helt onödig.

Mvh Jesper

[/QUOTE]

Det finns bara två högalpina områden i Sverige Kebnefjällen och Sarek. Att hävda att det finns massa områden utan oljud och turisttrafik är iofs sant men de flesta människor går inte på tur där, de vill gå i de mest dramatiska fjälllandskapet Sverige har att erbjuda. Jämför gärna med Norge där de är betydligt mer restriktiva med nøjesåkning med skoter helikopter osv.
 
polarhund; sa:
Kanske att en diskussion om helikotertrafikens vara eller icke vara i fjällen bör föras i någon annan tråd?

Mvh Jesper

Hmm..?

Kanske diskussionen om hur man åker helikopter till Kebnekaise borde föras i ett annat forum än Fjällvandring?
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
nils73; sa:
Hoppas du vet att helikopterbuller är förbannat irriterande för dem som drar till fjälls för att få stillhet och ro. Âr någon i sällskapet rullstolsburen? Om inte kan ni ta taxi/ buss och gå i några timmar.
Jag gissar att du kommer ifrån Sthlm?
 
b_100; sa:
Jag gissar att du kommer ifrån Sthlm?

Hej du norrbottning. Ja det gör han, det ser du om du kollar hans profil.

Men har inte denna tråd nu spårat ur ordentligt. En stackars medlem ställer en enkel fråga och får tillbaka från en person att om han inte sitter i rullstol kan han gå. SOm svar på detta gör du gissningen att han kommer från Stockholm.

Låt trådstartaren få sin långhelg. Om han nu lyckats få sina kompisar att vilja bestiga kebnekajse, så är det ju positivt.

mvh Christian, från Stockholm, gillar tystnad men åker ändå helikopter ibland.
 
Trodde nivån var lite høgre här... Jag har tidigare bott några år i Sthlm før allas intresse! Vad har det før rellevans? Âr det inte intresantare att diskutera sak istället før person? Âr det norrbottningens/ glesbygdingens självklara rättighet att åka helikopter i fjällen? Självklart måste man begränsa helikoptertrafiken i fjällen. Jag tycker det är før mycket nøjes-helikopter/ nøjes-skoter trafik i Kebnekaisefjällen. Om jag är den enda som har denna åsikt så bøjer jag mig før majoriteten. Dessutom bor jag i Norge där till och med glesbyggdingen ønskar bevara fjällen från onødig exploatering.
 
nils73; sa:
Självklart måste man begränsa helikoptertrafiken i fjällen. Jag tycker det är før mycket nøjes-helikopter/ nøjes-skoter trafik i Kebnekaisefjällen.
Det är väl just den åsikten som är lite märklig, och dom flesta som har den bor oftast >100 mil bort. Varken hkp eller skoter påverkar ju inte heller naturen i någon mätbar omfattning. Sen är det väl betydligt tystare i skogen hemma än i fjällen, med sina forsar, vind, fladdrande tältduk mm...

Däremot kan jag förstå dom som vill vistas i "orörd" fjällnatur, och det finns det ju väldigt gott om, men kanske inte kring nikka/keb.
 
nils73; sa:
Hoppas du vet att helikopterbuller är förbannat irriterande för dem som drar till fjälls för att få stillhet och ro. Âr någon i sällskapet rullstolsburen? Om inte kan ni ta taxi/ buss och gå i några timmar.

Jo jag respekterar mycket gärna ostörd natur. Jag har vandrat runt på många ställen i fjällen och uppskattar orörd natur, men just denna tur kommer företas med ett antal vänner som inte har vandrat alls.

Orsaken till varför vi vill åka helikopter är för att vi har en begränsad tid på oss på plats. Så istället för att ödsla en dag dit och en dag hem i transport så ville jag använda dessa dagar som reservdagar ifall vädret inte tillåter topptur. Dessutom vill jag spara ovana vandrare 1,8 mil fram och tillbaka och lägga krutet på själva toppen och omgivning. Alla gillar inte pannbensmarcher som vissa av oss "galningar" ;). Beroende på flyg till och hem från Kiruna kan en eventuell kombinerad båt/vandring mellan Keb och Nikka bli aktuell.

Att man kan åka från Nikka vet jag och även priset. Men det känns väl som om det var en ringa merkostnad att åka från fpl direkt kunde man spara en omlastning. Men tack för länken till Kirunaflyg, skall kontakta dessa.
 

avslutad210712

Gäst
nils73; sa:
Lysande jämförelse... ok så ingen form för begränsning är nödvändig? Vore det inte bättre att bygga en väg fram till Kebne toppstuga via Durlings led? Kanske detta är en "konflikt" mellan toptursfantaster och gammaldags turåkare som också ser turen fram till foten av fjället som en upplevelse.

Nja jag sa aldrig att jag inte håller med. Sa bara att fjällen kanske inte är enda stället där man kan inför begränsningra för ONÖDIG trafik. Sen är det naturligtvis svårt att dra gränsen för vad som är onödigt. Det som jag anser onödigt anser kanse andra är nödigt tex resor till och från träningar, bilioteket, bion etc.

Är lite kluven till bullret i fjällen. Själv skulle jag nog vilja ha helt tyst men det är nog en utopi och låt oss då istället tillåta ett antal bullergator där vi tillåter helikopter-, flyg och tom en del skotertrafik (det senare underläattr betydligt för mig som skidåkare). Sedan skall tycker jag att vi skall vara desto restriktivare med motortrafik utanför dessa bullergator.

Därmed inte sagt att jag inte vill ha tystare när jag är i Sthlm. En parallell till fjällen vore att förbjuda motor(båts)trafik i Sthlms skärgård för om jag någonsin besöker den vill jag ha tyst.
 
Alla fjäll är ju inte vildmark...

Om vi nu vill ha en anläggning så stor som Kebnekaise Fjällstation så krävs det ju i princip helikoptertransporter.
Att det surrar några helikoptrar i timmen fram och tillbaka i den dalen kan ju bara störa den som tror att Tofta Camping är friluftsliv.

Vill man ha lugn och ro på fjället drar man naturligtvis inte till Kebnekaise.

Min gissning är att det blir så dyrt att flyga hela vägen från Kiruna att ni lika gärna kan vandra på Svalbard, men berätta gärna när du vet priset.
 
avslutad210712; sa:
Är lite kluven till bullret i fjällen. Själv skulle jag nog vilja ha helt tyst men det är nog en utopi och låt oss då istället tillåta ett antal bullergator där vi tillåter helikopter-, flyg och tom en del skotertrafik (det senare underläattr betydligt för mig som skidåkare). Sedan skall tycker jag att vi skall vara desto restriktivare med motortrafik utanför dessa bullergator.

Därmed inte sagt att jag inte vill ha tystare när jag är i Sthlm. En parallell till fjällen vore att förbjuda motor(båts)trafik i Sthlms skärgård för om jag någonsin besöker den vill jag ha tyst.

Att värna tystnaden och områden med lugn och ro verkar bara bli viktigare i vår stressade värld. Inte ens Sarek är ju helt fritt från motorfordon då man titt som tätt stöter på skoteråkande samer. Visst behövs reglering på området och det åsikterna kring detta har inget med stadsbo eller lantis att göra. Jag är själv norrbottning som har tillbringat tid i storstaden Washington DC, så jag vet vad jag saknar i stadsmiljön, en lugn natur. Nu verkar många norrbottningar tro att alla här uppe anser det självklart med skotertrafik överallt och att det inte finns några problem med det. Skotereglering blir ett måste eftersom skoterfolket inte klarar att själva sätta gränserna för vad som är ok och inte. Alla förväntas gilla skotrar. Det måste finnas en bra balansgång för både älskare av tystnad och skoteråkare, både i fjällen men även i skogslandet.
 
Jag håller med om att Helikoptertrafik borde förbjudas helt (förutom ambulans såklart)i många områden. Jag avskyr att se helikoptar åka över mig. En stor del av min fjällupplevelse blir förstörd. Dessutom tycker jag att man skall begränsa biltrafiken i Sthlm också. hurra för biltullar! Att dra en liknelse till att förbjuda all trafik i sthlm tycker jag är en väldigt dålig jämförelse.

Dessutom ogillar jag alla dammar som sossarna har byggt i fjällen. Jag ogillar även kalhyggen, Fiskecamper, Nätfiske osv

Om jag hade varit diktator hade vi haft kvar en bit "orörd" natur i fjällen. Allt måste inte exploteras. Synd att folk inte fattade det förän vid typ 1950-talet.

Jag tycker staten borde köpa ut Samerna. Är det någon som inte vill så låt han bo kvar. Ge dom en stor summa pengar och elda upp alla renvaktarstugor. Behåll kåtorna. Tänk att ha ett större område utan några större tecken på civilitation. Gud vad trevligt.
 
crazy; sa:
Jag tycker staten borde köpa ut Samerna. Är det någon som inte vill så låt han bo kvar. Ge dom en stor summa pengar och elda upp alla renvaktarstugor. Behåll kåtorna. Tänk att ha ett större område utan några större tecken på civilitation. Gud vad trevligt.
Hahaha... och då skulle det bli bra? ..herreg*d! :)

Och varför ska vi köpa dem ut? Det är ju deras land!

Jag tycker vi ska köpa ut stockholmsområdet istället, tänk vad trevligt det skulle vara den dagen man inte hittar några större tecken på civilisation där! hehe.. *skratt* F'låt, kunde inte låta bli! :)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips