Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Helikopter från Kiruna till Keb?
- Trådstartare niben
- Start datum
helikopter
det blir dyrt i mina ögon sett, sen vet jag inte hur stor din börs är. Men räkna med minst 3 lyft beroende vilken helikopter som flyger och varje runda kostar säkert 6000 kr dyrt eller billgt får du avgöra själv.
Varför inte välja abisko eller riksgränsen i stället med så stort sällskap
det blir dyrt i mina ögon sett, sen vet jag inte hur stor din börs är. Men räkna med minst 3 lyft beroende vilken helikopter som flyger och varje runda kostar säkert 6000 kr dyrt eller billgt får du avgöra själv.
Varför inte välja abisko eller riksgränsen i stället med så stort sällskap
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Abisko eller Riksgränsen? Ni ska upp på Keb, eller vad? Det är väll minst lika långt där från i så fall? Riksgränsen är väll t.o.m. längre.
Jag hade valt en stortaxi till Nikka och så heli från Nikka till Keb station.
Annars finns det väll många andra mer lätt tillgängliga och vakrare ställen om det nu inte absolut måaste vara Keb. T.ex. Abisko och Riksgränsen som ... (kan inte se nu vem som skrev det) skriver. Ska ni på station eller opp på topp?
[Ändrat av Anjo Ártico 2005-01-05 kl 23:12]
Jag hade valt en stortaxi till Nikka och så heli från Nikka till Keb station.
Annars finns det väll många andra mer lätt tillgängliga och vakrare ställen om det nu inte absolut måaste vara Keb. T.ex. Abisko och Riksgränsen som ... (kan inte se nu vem som skrev det) skriver. Ska ni på station eller opp på topp?
[Ändrat av Anjo Ártico 2005-01-05 kl 23:12]
Heli
Helikopter
Regelbunda transporter under säsong finns med Norrlandsflyg. Kostnad 500 kronor (år 2003) för en person med 20 kilos packning. Det finns också möjlighet att flyga helikopter direkt från Kiruna flygplats. Givetvis går det även att chartra en helikopter och i viss mån själv välja var man vill bli avsläppt. Tänk dock på att helikopterresan är väderberoende och ställs in vid dåligt väder (låga moln, regn, stark vind mm).
Detta hämtade jag på http://www.kebnekasie.nu
Norrlandsflyg har tel: 0970-140 65
MVH JoBev
Helikopter
Regelbunda transporter under säsong finns med Norrlandsflyg. Kostnad 500 kronor (år 2003) för en person med 20 kilos packning. Det finns också möjlighet att flyga helikopter direkt från Kiruna flygplats. Givetvis går det även att chartra en helikopter och i viss mån själv välja var man vill bli avsläppt. Tänk dock på att helikopterresan är väderberoende och ställs in vid dåligt väder (låga moln, regn, stark vind mm).
Detta hämtade jag på http://www.kebnekasie.nu
Norrlandsflyg har tel: 0970-140 65
MVH JoBev
nils73; sa:Hoppas du vet att helikopterbuller är förbannat irriterande för dem som drar till fjälls för att få stillhet och ro.
Jag drar till fjälls för att få stillhet och ro, men inte störs jag av några helikoptrar under turen! Dessutom så är det nog lite väl naivt att tro att man ska få det tyst när man drar Kebnekaise, man blir ju inte direkt ensam i området...
Vad det sedan gäller flygoperatören så är det för närvarande Kallaxflyg/Kirunaflyg påhttp://www.kirunaflyg.se/ finns aktuella telnr mm.
/Jesper
polarhund; sa:Jag drar till fjälls för att få stillhet och ro, men inte störs jag av några helikoptrar under turen! Dessutom så är det nog lite väl naivt att tro att man ska få det tyst när man drar Kebnekaise, man blir ju inte direkt ensam i området...
/Jesper
Det beror ju när och var man går. Sista turen runt Kebnefjällen mötte jag kanske 2 turister och 10 samer på 5 dagar. Argumentet att det redan är exploaterat håller inte för att vi ska uppmuntra/ tillåta ONÔDIG helikoptertrafik.
avslutad210712
Gäst
Skulle vilja ha det tyst och fint när jag går kurs i Sthlm för nog är det en massa onödig trafik där. Tycker att vi förbjuder all privatbilism i Sthlm för jag behöver inte det för jag orkar gå.
nils73; sa:Det beror ju när och var man går. Sista turen runt Kebnefjällen mötte jag kanske 2 turister och 10 samer på 5 dagar. Argumentet att det redan är exploaterat håller inte för att vi ska uppmuntra/ tillåta ONÔDIG helikoptertrafik.
Frågan i ursprungs inlägget gällde ju en långhelg under sommaren dvs den tid på året då det går regelbundna helikopterturer mellan Nikkaluokta och Keb, sedan så är sannolikheten för att möta endast 2 turister under den tiden så gott som obefintlig. Men som du skriver visst finns det tidpunkter då man kan få "vara i fred" i Kebnekaiseområdet, men den tiden är inte under sommaren.
Själv så anser jag inte att argumentet "jag vill ha tystnad när åker till fjällen" håller för att förbjuda trafiken på de få sträckor som den finns. Att hitta ställen i fjällen där man inte ser eller hör en helikopter under hel vecka finns. Det där med att skriva onödig helikopter trafik är ett helt ointressant i sammanhanget eftersom det inte finns någon absolut definition av nödvändig eller onödvängig. För piloten som flyger helikoptern så är flygningen nödvändig för hans/hennes inkomst, medans den flygningen för dig är helt onödig.
Kanske att en diskussion om helikotertrafikens vara eller icke vara i fjällen bör föras i någon annan tråd?
Mvh Jesper
avslutad210712; sa:Skulle vilja ha det tyst och fint när jag går kurs i Sthlm för nog är det en massa onödig trafik där. Tycker att vi förbjuder all privatbilism i Sthlm för jag behöver inte det för jag orkar gå.
Applåder!! Du hann före!!!
Mvh
Peter P.
Lysande jämförelse... ok så ingen form för begränsning är nödvändig? Vore det inte bättre att bygga en väg fram till Kebne toppstuga via Durlings led? Kanske detta är en "konflikt" mellan toptursfantaster och gammaldags turåkare som också ser turen fram till foten av fjället som en upplevelse.
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg