Helge Ingstad vs. Svenska äventyrare?

Både Ingstads och Mac Fie:s böcker brukar gå att hitta på Bokbörsen.se Jag är gammal nu men båda författarna kan få mig att drömma mig bort i fåtöljen.

Jag har tre böcker av Ingstad, Pälsjägarliv, Nunamiut och Klondike Bill som verkar vara en påhittad historia.
Macfies böcker har jag samtliga i flera upplagor.
Jag har även två böcker av Albert Viksten, Pälsjägarnas Paradis, och Vilda vägar västerut. De handlar också om Nordamerika.

Jag har tre böcker av Ingstad, Pälsjägarliv, Nunamiut och Klondike Bill som verkar vara en påhittad historia...
Klondike Bill var en verklig person. Han figurerar också i Pälsjägarliv som den då 70 år gamle och något egensinnige trappern. Boken Klondike Bill är fiktiv men bygger på verkliga händelser från hans och andras liv.

PS. Jag har ingen av Macfies' böcker. Några går att få tag på men den jag vill starta med -Wasawasa, går ej att finna. Jag har så klart underökt bokbörsen och flera andra. Har du en till över som du kan sälja till mig?

Nu har jag läst ut "Pelsjegerliv" som E-bok. Var lite trögt i början med bokmålet och t ex artnamnen. Moskusrotte är bisonråtta.

Men texten blir mer detaljerad och målande vartefter och hela andra halvan är mycket njutbar läsning. Jag saknar fotografier som jag sett att det finns i varje fall några tryckta upplagor.

Fascinerande liv som indianerna och de ditresta pälsjägarna levde. Tätt efter hans fyra år i vildmarken började sjöflygplan och flygplan som landade på snöfält och sjöisar förändra färdseln i området.

Boken är mycket läsvärd. Den finns på svenska tryckt i Finland 1932 men verkar svårfunnen.
Många upplagor finns på norska och det är lättare att få tag på dessa t ex https://www.ark.no/produkt/boker/ho...iv-blant-nord-canadas-indianere-9788205297326

Thure

Senast ändrad:

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Finns väl några Svenskar som valt att leva Trapperliknande vildmarksliv även in på 1900 talet, Stor-Hans i Femundsmarka är en av dom.
Dock utan att skriva någon bok om det.

Stor-Hans

Och så finns det fler som inte valt det utan helt enkelt varit illa tvungna för brödfödan för sig och sin familj....
Och deras slit finns det få böcker skrivna om.

Några andra titlar i samma genre som jag sedan har läst och kan rekommendera. Det var intressant läsning, dock ej i samma klass som Pälsjägarliv eller Wasawasa.

Med Indiankanot Genom Finland - Westerlund, Hans G.

På Hundsläde Genom Kamtchatka - Bergman, Sten.

Bilagor

• 20240115_113955.jpg
    20240115_113955.jpg
    3.1 MB · Visningar: 150
Ja det stämmer. Han hittade till slut det som troligtvis är Leif Erikssons bosättning i Nordamerika vilket bekräftar att vikingarna var där åtminstone 500 år före Columbus. Han skriver om det i boken - Västervägen till Vinland. Det är nog detta arbete som gjorde att han verkligen blev erkänd och prisad också som akademisk pionjär. I Norge så är Ingstad som sagt mycket känd, medans i Sverige är det endast de speciellt intresserade som har hört hans namn (förutom från Åsnes skidor och då krigsskeppet med samma namn förliste för några år sedan). Sannolikt så beror det till stor del på att hans bok inte trycktes i så stor upplaga i Sverige.

Idag reser norrmän till Kanada för att resa i Ingstads fotspår i vildmarken uppe vid Stora Slavsjön, Artillery Lake, Snowdrift River och det som idag heter Ingstad Creek.
Tyvärr så är platsen där han övervintrade första året tydligen så välbesökt att endel anser att platsen blivit förstörd. Turister tältar mitt i det gamla lägret, eldar och slänger kvikklunsj plast i skogen. Detta trots att det är en lång och strapatsrik färd för att komma sig dit.
Ett gäng med extra entusiastiska norrmän har upprepande gånger rest på expeditioner till området och de har till slut lyckats att hitta Ingstads andra vinterläger (det som är avbildat i trådstarten). Man kan tydligt känna igen de två granarna vid tältet samt att hans kanot ligger kvar där än idag. Denna plats håller de dock hemlig så att den skal få vara i fred. Deras expeditioner för att finna platserna finns väl dokumenterade både på YouTube och på en egen site. Detta ger en liten översikt av den status Ingstad har än idag, i alla fall i Norge och i Kanada.Visa bilaga 40648
Hei. Jeg er en av de som var med å fant overnevnte vinterleir - også kaldt "Tundra Camp" og det var vår gruppe som tok dette bilder. Dette var det stedet Ingstad oppholdt seg det siste året som beskrevet i de siste kapitlene i Pelsjegerliv. Det er korrekt at det er en del nordmenn som reiser til dette området, men jeg har også vært i kontakt med både svensker og dansker som har padled Snowdrift River. I tråden her står det at man kan støre på andre nordmenn i området. Det er nok ikke slik at man møter på andre. Området ligger ca 300 km fra Yellowknife og mellom der ligger den isolerte Dene landsbyen Lutselke, Selv har jeg over 6 turer til området aldri møtt på mennesker i området selv om jeg har tilbragt i overkant av 100 døgn der. Grunnen til at det fortrinnsvis er nordmenn som reiser til dette området er ene og alene Helge Ingstad og boken Pelsjegerliv. Andre som reiser til nord Canada reiser dit for å oppleve fisket. Og da er det andre områder med de store fiskeelvene folk reiser til Da først og fremst nord for Yellowknife eller til den mektige Thelon River. Men som sagt, til Snowdrift River området er det meget begrenset med mennesker som reiser og da fortrinnsvis nordmenn. For den som er intressert, skriver jeg litt om hvorledes vi fant Tundra Camp. Det startet i 2009 med at vi ønsket å reise til Canada eller Alaska. Da jeg som student hadde hybel hjemme hos Helge kom ideen raskt opp om å finne akkurat dette stedet, og det ble målet for Ingstad Creek expedition i 2010. Vi startet med å studere boken og finne ut mulig område, samt annen litteratur og samtaler med et par mennesker som hadde kjennskap til området. Vi hadde også tilgang til Ingstads fotoarkiv. Dette studerte vi nøye, og fant ut av gjennom skygger (solens stilling) og annen info fra bildene, at dalen lå i en omtrentlig øst - vest posisjon. Påsken 2010 satte vi oss ned å studerte alle lysbildene med spm til hvert bilde. Hvorfor tok han dette bildet. Sent en kveld fikk vi øye på teltet i dalgropen på et bilde. Vi hadde fått en referanse! Resten var leting: I 2010 søkte vi men fant ikke noe. I 2013 letet vi videre med mer studier av området og fant omsider leiren og kunne av fotografiene stadfeste stedet 100% Her kan du lese mer: https://nordlandet.azurewebsites.net/INGSTAD?odm=1&oct=a&oid=76e735da-af84-4220-a715-3d6bc3ca1571 Om du har lyst til å ta en tur til området så er det bare å ta kontakt. Vi oppgir ikke nøyaktig posisjon til Tundracamp men kan gi råd og vink for en slik ekspedisjon. Du kan ta kontakt via.https://www.facebook.com/ekspedisjonene

Som motsvarighet i Sverige brukar jag säga att det aldrig blir så öde i det här landet att du inte kan stöta på en skäggig tysk, med hundspann.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips