Helge Ingstad vs. Svenska äventyrare?

Både Ingstads och Mac Fie:s böcker brukar gå att hitta på Bokbörsen.se Jag är gammal nu men båda författarna kan få mig att drömma mig bort i fåtöljen.
 
Jag har tre böcker av Ingstad, Pälsjägarliv, Nunamiut och Klondike Bill som verkar vara en påhittad historia.
Macfies böcker har jag samtliga i flera upplagor.
Jag har även två böcker av Albert Viksten, Pälsjägarnas Paradis, och Vilda vägar västerut. De handlar också om Nordamerika.
 
Jag har tre böcker av Ingstad, Pälsjägarliv, Nunamiut och Klondike Bill som verkar vara en påhittad historia...
Klondike Bill var en verklig person. Han figurerar också i Pälsjägarliv som den då 70 år gamle och något egensinnige trappern. Boken Klondike Bill är fiktiv men bygger på verkliga händelser från hans och andras liv.

PS. Jag har ingen av Macfies' böcker. Några går att få tag på men den jag vill starta med -Wasawasa, går ej att finna. Jag har så klart underökt bokbörsen och flera andra. Har du en till över som du kan sälja till mig?
 
Nu har jag läst ut "Pelsjegerliv" som E-bok. Var lite trögt i början med bokmålet och t ex artnamnen. Moskusrotte är bisonråtta.

Men texten blir mer detaljerad och målande vartefter och hela andra halvan är mycket njutbar läsning. Jag saknar fotografier som jag sett att det finns i varje fall några tryckta upplagor.

Fascinerande liv som indianerna och de ditresta pälsjägarna levde. Tätt efter hans fyra år i vildmarken började sjöflygplan och flygplan som landade på snöfält och sjöisar förändra färdseln i området.

Boken är mycket läsvärd. Den finns på svenska tryckt i Finland 1932 men verkar svårfunnen.
Många upplagor finns på norska och det är lättare att få tag på dessa t ex https://www.ark.no/produkt/boker/ho...iv-blant-nord-canadas-indianere-9788205297326

Thure
 
Senast ändrad:
Finns väl några Svenskar som valt att leva Trapperliknande vildmarksliv även in på 1900 talet, Stor-Hans i Femundsmarka är en av dom.
Dock utan att skriva någon bok om det.

Stor-Hans
 
Och så finns det fler som inte valt det utan helt enkelt varit illa tvungna för brödfödan för sig och sin familj....
Och deras slit finns det få böcker skrivna om.
 
Några andra titlar i samma genre som jag sedan har läst och kan rekommendera. Det var intressant läsning, dock ej i samma klass som Pälsjägarliv eller Wasawasa.

Med Indiankanot Genom Finland - Westerlund, Hans G.

På Hundsläde Genom Kamtchatka - Bergman, Sten.
 

Bilagor

  • 20240115_113955.jpg
    20240115_113955.jpg
    3.1 MB · Visningar: 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...