Helags i Augusti!?

Var till helags för några år sedan, då gick jag dit sedan hem dagen efter! I år så funderar vi om vi ska stanna en dag till där... Hur lång tid tar det att gå upp på toppen? Finns det någon led om man vill gå runt Helags "berget" hur lång tid tar det iså fall?

Var till helags för några år sedan, då gick jag dit sedan hem dagen efter! I år så funderar vi om vi ska stanna en dag till där... Hur lång tid tar det att gå upp på toppen? Finns det någon led om man vill gå runt Helags "berget" hur lång tid tar det iså fall?

Jag har aldrig varit upp på toppen, men jag vet att man kan gå upp på toppen längs östra kammen och gå ner längs den norra (dvs runda medsols). Då kan man även gå över toppen 1704 (inget namn på lila fjällkartan) nordväst om högsta toppen. Man ska då gå ned längs den tydliga kammen i nordöstlig riktning, och så tillbaka til stugorna.

Jag har som sagt aldrig gått dessa själv, men vad jag hört så är tvåtoppsturen ingen svårighet (dvs ren vandring).

Som med de flesta enkla fjälltoppar handlar det väl om att orka med blockterrängen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Inga problem, bara att knata på, trevlig utsikt. Jag rekommenderar att gå motsols, känns som att det blir flackare nerförvandring på det viset. Minns inte hur lång tid det tog men det är definitivt inte en heldagsvandring - om man nu inte tvunget vill göra det till det.

Kolla läget med stugvärden.
Veckan innan jag var där (2005) blev ett par överraskade (?) av låga moln, de hittades inne i Norge dagen efter. Koll på karta/kompassen kan löna sig.

Ha det trevligt!

Var 2 somrar sedan jag gick upp på Helags men det var gjort rätt kvickt vill jag minnas. Max 2 timmar upp och 1 timma ner i rask promenadtakt. Varvet runt har jag inte gjort men det tar nog inte så många timmar det heller.

"Besteg" Helags för en vecka sedan. Skriver "besteg" eftersom det bara vara att vara envis och gå upp. Envisheten gällde mest vinden som stundtals hotade att dra med en ner i grytan.

Vi gick motsols och vad verkade på de vandrare som vi mötte så var det rätt val just då (främst pga av vinden). Stugvärdarna rekommenderade även det hållet.

Tidsuttaget blev fem timmar men då stannade vi för lunch och en mängd "titt-pauser". Man kan nog korta ner det en hel del men det känns som om man ska njuta av det hela också.

070703tilltoppslitenvw1.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips