Helags fjällvandring vecka 20

Hej. Har lite funderingar kring hur det ser ut uppe i Helagsmassivet så här års. Vi tänkte sticka iväg på torsdag och komma tillbaka på söndag =ett par dagars vandring. Men, jag har ett par frågor:
1) är det mycket snö så här års?
2) är det öppet i Helagsstugorna?
3) måste man förbika om man vill bo där?
4) hur lång tid tar det att åka bil från Stockholm?
5) hur kallt är det?

Tyvärr så hittar jag inte några svar på de hemsidor jag besökt. Därför är jag självklart intresserad av så mycket info som möjligt.

Hälsningar,
Kalle

KarlG; sa:
Hej. Har lite funderingar kring hur det ser ut uppe i Helagsmassivet så här års. Vi tänkte sticka iväg på torsdag och komma tillbaka på söndag =ett par dagars vandring. Men, jag har ett par frågor:
1) är det mycket snö så här års?
2) är det öppet i Helagsstugorna?
3) måste man förbika om man vill bo där?
4) hur lång tid tar det att åka bil från Stockholm?
5) hur kallt är det?

Tyvärr så hittar jag inte några svar på de hemsidor jag besökt. Därför är jag självklart intresserad av så mycket info som möjligt.

Hälsningar,
Kalle

Stugorna brukar stänga runt 1/5 då vintersäsongen är "slut".

Utan att veta ngt konkret om läget i år, så brukar snösmältningen ha börjat nu på lägre höjd och pågå några veckor framåt till början av juni. På lite högre höjd (+800 meter) ligger snön kvar längre, ända fram mot midsommar vissa år. När jag skriver ligga kvar så kan det betyda nästan helt snötäckt veckan före midsommar (om våren är kall) och bara fläckvis med snö kvar (om våren är varm).

Men så här års är det nog fortfarande skidföre på kalfjället och ganska blött i dalarna, så ta med skidor och var beredda på att åka tidigt på mornarna när skaren fortfarande bär. På dagarna när värmen kommer blir det genomslagssnö och då kommer man nästan ingen vart.

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Snön börjar ta slut

undvall; sa:
Hejsan.

Det aktuella snöläget i området kan ses på:

http://www.ramundberget.se/webbkamera/ramis.jpg?__coreanticache=42155,84

Det verkar som om den mesta snön har försvunnit, men det finns troligtvis en hel del snö kvar uppe på kalfjället.

/ Stefan
Ett tips är att kolla på http://www.ljungdalen.com (dock gammal webcambild, tydligen ska det gå att åka skidor i torkilstöten till helgen) samt http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=2
Där kan man utläsa att det snöar och är minusgrader på Flatruet just nu - bådar för ganska mycket snö på helagsplatån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips