Hela kungsleden, vilket håll är bäst?

Jag har tänkt att åka Kungsleden med skateskidor samt hund och pulka. Boendet blir i tält.
Åt vilket håll tror ni är trevligast att färdas, med tanke på vyer och solen i ansiktet eller ryggen?
Starta i Ammarnäs eller Abisko alltså?

Jag bor i Luleå så det känns mest naturligt att starta i Ammarnäs och jobba sig norrut, hemresan från Abisko tror jag går snabbare än från Ammarnäs.

avslutad210712

Gäst
På vintern skulle jag utan tvekan åka från Abisko för att få solen i ansiktet

Svårt val....

Hejsan,

Förstår ditt dilemma. Å ena sidan har man ju solen i ansiktet om man skidar söder ut (då den visar sig), fast å andra sidan brukar ju ovädren oftast komma från syd-väst och då får man ju mer medvind om man skidar norrut. En annan faktor som talar för att det kan vara vettigt att starta i söder är temperatur/tillgång på snö. Vintern brukar ju som tummregel vara längre ju längre norrut man kommer. Fast det är klart att med skejt-skidor + hund kanske det går så snabbt att detta är av mindre vikt?

Jag hade nog startat i söder, även om det innebär solen i ryggen.

/ Stefan

Norr till söder.

Jag har vandrat hela Kungsleden sommartid med start i Abisko och avslut i Hemavan. Jag skulle definitivt gå i samma riktning vintertid!

God tur!
Lars Östlin

vinden i ryggen

Tack för era svar!
Om det stämmer att man oftare får vinden i ryggen när man kör norrut så känns det mer värt än att få solen i ansiktet :)

Norrut

tycker jag har fördelar med bättre förhållanden vid utförskörningen med mindre solpåverkad snö i nordsluttningar.

Sol i ansiktet får du nog av, du lär bli brunbränd hur som. Vackrare att se fjällen i medljus hur som helst IMHO.

Lycka till och skriv gärna lite om dina erfarenheter efteråt.

Thure

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Norrut blir det...

Tack för input, bra synpunkt på att man faktiskt SER bättre med solen bakom sig. Ja, solbrännan lär bli tillräcklig ändå :)
Absolut, rapporterar efter turen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips