Hei på dere alle glade vandrare

Hei igjen .håper dere har hatt en bra vandrinings sommer/höst ?
Det skulle väre moro att prate med noen som har gått over Ballin vaggi och mårmapasset ,
hör gjärne av dere med lite historier om den turen
Tack på for hand
småen

Jotack, men sommarens fjällvandring blev rätt omplanerad på grund av vädret, men det var skönt i alla fall.

Mårma har jag inte gått över men Ballinvagge har jag gått genom några gånger. Jag antar att du ska gå genom Ballinvagge och vidare genom Siellavagge förbi berget Honga och upp mot Mårma (eller omvänt). Det är en fin tur med omväxlande terräng och fin utsikt när man kommer förbi Honga över Bessisvagge.

Fina tältplatser finns t.ex. vid tältlägret innan Ballinvagge (om du kommer från Abiskohållet), längst in i Ballinvagge där du svänger av mot Siellavagge, vid renvaktarstugan i Siellavagge, vid platån nedanför Honga och även nedanför branten som kommer därefter.

Mvh
Peter P.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag och en kompis vandrade i augusti i år från Abisko via Ballin- och Siellavagge, vidare över Mårmapasset, ned till Vistasvaggi, via Kaskavagge för att avsluta med Tjeurolahko och Tarfala ned mot Fjällstationen.

Jag vet inte vad du specifikt vill veta, men i allmänhet kan jag säga att det är en bra veckotur med en huvuddel av högfjällsvandring. Stundtals kan blockterrängen vara krävande och jag rekommenderar dig att läsa följande tråd:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33329

inför eventuella vägväl efter Mårmapasset (det hade inte vi gjort).

Vi hade tyvärr en hel del dåligt väder och vid passövergången var sikten 1,5 - 2 meter. Men vi ser det främst som en mycket bra argument för att återvända.

Hej
Vad vill du veta?
Jag gick från Abisko den 28 juni via Pallenvagge och mårmapasset ner till Vistas. Jag var lite osäker på om jag skulle kunna ta mig fram hela vägen pga snöläget, men det gick bra.
Själva mårmapasset var såklart jobbigt, med snö som inte bar och mycket stenklättring. Men att det skulle vara så förstod jag redan i förväg.
Däremot blev jag överraskad av hur brant det var ner ur Siellavagge och hur lång och tråkig väg (skog, sten, lera, uppför) det var därifrån fram till bron över alesätno.
Det var också ganska folktomt: -från där jag vek av kungsleden tills jag kom fram till Vistas såg jag bara 4 människor, men massvis av renar.

Oj, det här lät som ett dåligt betyg, men det var faktiskt en väldigt fin tur! :eek:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips