Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tänkte köpaen heat pal för kojvistelser ,vakkoja och tält (kåta).
Är det någon som har erfarenhet av en sån ? Hur går dom att laga mat på ? Går värmen bra att reglera ?
Jag har inte själv använt Heat Pal. Men eftersom vi använder en kåta har jag kollat upp den som potentiell värmekälla och kök.
Det är i ett stationärt arrangemang som den kommer till sin rätt. Vikt strax över 2 kg, exklusive sprit, stor som en hink. En full tank, en liter, räcker 5 timmar på max. I bränlebehållaren ligger en svamp som suger åt sig bränslet. Vad jag såg så går lågan lätt att reglera. Lite mer "smäck" betonad när man granskar den på nära håll, än när man ser den på bild (ungefär samma känsla som när man först såg Explorer- köket på bild, sen vid en granskning märker den något rassliga lösa kranen som inte satt precis dikt). Den verkar dock praktisk både att laga mat på och ha som värmekälla om man inte ska bära omkring på den.
Anledningen till att vi inte använder Heat Pal är att dels att vi vandrar med kåtan, dels att den öppna elden i en kåta är så mycket värd. Men för exempelvis ett gömsle har jag inte sett något bättre än Heat Pal.
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...
Det är när mobilen sätts i flygplansläge inför 9 dagars batterispar som det slår till. Jag lämnar världen nu. Det är ett avsked som skrämmer, smärtar ...
3 kommentarer