Havsöring i Herrhamra

Är det någon som vet om Herrhamra är ett bra ställe för havsöring? Kanske något tips på var i så fall. Om ni vågar avslöja favoritstället alltså.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Förtydligande

Jag var tydligen aningen otydlig. Herrhamra ligger vid kusten i närheten av Landsort (söder om Stockholm). Hoppas att det gör saken tydligare.

Näslandet...

är väl det närmsta jag kan stå till svars för.

Underbar sjöfågeljakt och en och annan havsöring.:)

Har du båt, kan du fiska efter djupkurvan, mellan Landsort och Nåttarö, vilket ska vara bland de allra bästa storlax- och storöringställena längs ostkusten.

Däremot känner jag inte till lekplatserna inmot Södertälje.

/Björn

Svar JA...

Herrhamra är bra för havsöring på flera ställen ("överallt" hörde jag så sent som i lördags). Det är dock lite svårt att komma åt på vissa ställen pga alla husen men det finns en del ställen du kan komma åt (skaffa karta eller provkör lite med bilen, det är inte helt lätt att beskriva hur du ska köra på email). Ute på spetsarna är det bra. Där har jag själv fått flera.
Själv kör jag från land men har du flytring kommer du åt mycket mer.
Framförallt de steniga vikarna är bra på våren även om jag har fått fisk där även på hösten.
Åk ner en helg så lär du se folk med spö i trakterna. Då kan du fråga dem hur du ska köra med bilen för att komma ner till vattnet. Det var flera där i helgen.

Tips: kolla in väderrapporten och vindprognosen på http://www.smhi.se. Om det blåser fel vind i hård riktning (tyvärr framförallt sydlig...) är det ibland helt omöjligt att fiska på en del ställen eftersom stället ligger längst ut i skärgården och en del platser är väldigt oskyddade.

Mvh,

Per-Erik Malmqvist

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.