Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker

Det här kan nog andra svara på bättre.
Men helt klart är ju att en K2:a måste rymma tänkt packning för 2 pers (har inte enbart med längd att göra). Sen finns en markant skiljelinje mellan K2:eek:r där man sitter så nära varandra att man måste synka paddeltagen, annars slår paddlarna i varann, och K2:eek:r (ibland med lastbrunn mellan sig) som är långa och där man sitter så långt ifrån varandra att man paddla hur fult som helst utan paddelkollisioner.

thomas

Förutom att det ser oproffsigt ut när en k2a kommer fladdrande med asynkrona paddeldrag är det grymt ineffektivt. Ska man ha någon nytta av att vara två och framföra en "pråm" är nog synkronpaddlingen bland det första man ska lära sig. Ökar njutningen radikalt.

Bilagor

• catamaran10x.jpg
    catamaran10x.jpg
    67.5 KB · Visningar: 1,380
Valet av K1 eller K2 beror ju mycket på vem man är som person. Jag hade paddlat ganska mycket när jag träffade min fru. Hon var helt ovan, både med kajak och båt. Om man då jämför hur hon kom in i segling respektive paddling så var det stor skillnad. Hon fastnade direkt för paddlingen just för att hon kunde hantera den själv. Första gången hon testade hade jag min Prijon Seayak och hon hyrde en Prijon Catalina. Det tog en kvart, sedan kände hon att hon kunde slappna av och hantera den själv. Det dröjde inte länge innan hon också köpte en Seayak, och nu kan vi paddla i samma marschfart i likadana kajaker. Då är jag något starkare men å andra sidan också något tyngre.

Jag tror inte hon hade fastnat för det lika mycket om vi hade paddlat en K2 och hon hade varit mer beroende av mig på första turen. Men det beror ju på vem man är som person.

K2or, tandemcyklar och luftballonger framkallar samma vänlighet, även den har ett värde, förutom att det blir lättare att pratas vid.

Det är dock väldigt svårt att pussas i en K2, även att skicka kameror, godis och annat. Och den ena ser inte sin käresta alls, den andra ser bara nacken...

Borde

inte det vara bättre med synkron teknik men på motsatta sidor för att minska förlusterna av kursändringarna orsakade av vridmoment av paddelbladen jmfr rodd.

Tävlings K2 paddlare sitter mera tätt ihop vilket kanske beror på att det är bättre att koncentrera vikten midskepps för att ekipaget skall vaka bättre.
I en C2 är det väl alltid så att enkelpaddlarna sätts i på motsatta sidor vid raktframpaddling.
Thure

Förutom att det ser oproffsigt ut när en k2a kommer fladdrande med asynkrona paddeldrag är det grymt ineffektivt. Ska man ha någon nytta av att vara två och framföra en "pråm" är nog synkronpaddlingen bland det första man ska lära sig. Ökar njutningen radikalt.

Senast ändrad:
inte det vara bättre med synkron teknik men på motsatta sidor för att minska förlusterna av kursändringarna orsakade av vridmoment av paddelbladen jmfr rodd.

Tävlings K2 paddlare sitter mera tätt ihop vilket kanske beror på att det är bättre att koncentrera vikten midskepps för att ekipaget skall vaka bättre.
I en C2 är det väl alltid så att enkelpaddlarna sätts i på motsatta sidor vid raktframpaddling.
Thure

Fördelen med enkelpaddel är att inget sticker framåt när man gör paddeldraget. Med en dubbelpaddel kommer den fria änden på bakpaddlarens paddel att krocka med den aktiva änden på frampaddlarens paddel just när båda ska sätta ner sin paddel på var sin sida. Om man inte kör en atlantångare som din Yo-a-kim. Men då har man en så lång köllinje och är så kursstabil att effekten blir minimal. Men prova vetja och rapportera resultatet.

Intressant teori!

Thure

Det tycker jag var en intressant teori. Synkad paddling på motsatt sida borde vara effektivt.
Fast det är nog som du säger att i tävlings-K2:eek:r så måste det av nöden bli synk på samma sida. Det ser ju dessutom vackrast ut.
Det är nog bara rena långfärds-K2:eek:r med lastbrunn i mitten som möjliggör synkad paddling på motsatt sida (eller osynkad fulpaddling). Jag hade en gammal glasfiber K2:a utan brunn i mitten. Vi var tvungna att synka på samma sida och paddla "snyggt". Det var inga som helst problem att langa godis, kameror, öl od, till varandra. Pussas gick inte men det var inte heller önskvärt med dom jag paddlade. ;)

Jag tycker också att Henkes kanotvariant såg trevlig ut. Kul idé!

thomas

Om man inte kör en atlantångare som din Yo-a-kim.

Jag antar att du tänkte på Yo-A-Kim (eller möjligen Svimas "Albatross) när du skrev "pråm" i något inlägg tidigare. Andra tycker också att dessa är "pråmiga". Men båda K2:eek:rna är väldigt ändamålsenliga och lastar massor om man tänker sig en längre semester i kajaken (eller vill ha lite extra bekvämligthet med sig, stort tält osv). Hanterbarheten blir ju egenligen inte särskilt lidande i vattnet och man är ju alltid 2 pers som kan hjälpas åt att dra upp kajaken på land.
Men dom är otympliga och tunga när dom ska transporteras och lyftas upp och ner från takräck.
Med 2 pers och hund skulle jag nog (om det är en K2:a jag ska ha) välja en med mittlastbrunn.
Kanske Valley Aleut Sea 2 eller någon av de 2 ovannämnda.

Hur är Yo-A-Kim i lite motvind? Nån som vet?

thomas

På tal om att hyra kan det kanske vara idé att TS+sambo+hund hyr kajaker och testar? Marchhastigheten är nog som sagt bättre med en K2, men det är ju svårt att veta vad man trivs med innan man provat båda alternativen :).

Jag antar att du tänkte på Yo-A-Kim (eller möjligen Svimas "Albatross) när du skrev "pråm" i något inlägg tidigare. Andra tycker också att dessa är "pråmiga". Men båda K2:eek:rna är väldigt ändamålsenliga och lastar massor om man tänker sig en längre semester i kajaken (eller vill ha lite extra bekvämligthet med sig, stort tält osv). Hanterbarheten blir ju egenligen inte särskilt lidande i vattnet och man är ju alltid 2 pers som kan hjälpas åt att dra upp kajaken på land.
Men dom är otympliga och tunga när dom ska transporteras och lyftas upp och ner från takräck.
Med 2 pers och hund skulle jag nog (om det är en K2:a jag ska ha) välja en med mittlastbrunn.
Kanske Valley Aleut Sea 2 eller någon av de 2 ovannämnda.

Hur är Yo-A-Kim i lite motvind? Nån som vet?

thomas

Jag har egentligen inget emot K2or. Fyller sitt syfte att få med två ojämna paddlare, barn, hundar och mycket packning (trebrunnsvarianter) på långturer. I det syftet använder jag oftast lätt rundbottnad kanadensare istället. Med "pråm" menar jag egentligen alla kajaker med höga däck och bredd uppåt 60 cm. Man sitter stadig och tar sig fram, styr med roder och lutning är nästintill omöjligt. Som en Volvo kombi: Stabil, säker och lite småtrist. Bra att det finns olika typer och smaker på kajaker. De som gillar snabb paddling rakt fram skulle kanske kalla mina lågvolymkajaker bångstyrliga som kräver en massa styrtag och lutning för att få dit man vill. Kajakernas roadster, kul på slingriga vägar men krävande. Deras fartvidunder skulle kunna jämföras med muskelsportbilar. Snabba men kommer inte till sin rätt på slingriga vägar/trånga skärgårdar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan_olsson Hastighet surfski Paddling allmänt 4
Matfarsan App för att mäta distans, hastighet mm? Paddling allmänt 5
mielo Förhållandet skrovform/hastighet? Paddling allmänt 21
XPAT Hastighet Paddling allmänt 10
hajof70 Tandemkajak på taxi-/skärgårdsbåt? Paddling allmänt 8
Toubkal Seabird Expedition 527 eller Expedition HV Paddling allmänt 1
stefan.svard Paddelflottör uppblåst eller inte uppblåst Paddling allmänt 7
stefan.svard Prijon Grizzly tom eller lastad Paddling allmänt 2
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg