Hårt väder förekommer!

Det är väll egentligen bara i den första filmen som det ser ut att blåsa lite mer än normalt. Tälten rör sig en del men det kan ju ha med uppsättningen att göra. Tittar man på växtligheten samt snören och andra lösa delar på tälten ser det ut som vilken blåsig fjälldag som helst.
 
Jag tycker tvärtom att det vorit intressant om det silverfärgade kupoltältet stått kvar när Nallot vikt ner sig.

Uffe

Japp, ett bensinstationstält är både tungt och ömtåligt. På mina kompisars vrängdes bågarna helt enkelt ut och in och inomhusmiljön förändrades på ett intressant sätt...vid ca 12 msek ;)...

Själv tycker jag att mitt Suolo är lätt :D...

//J
 
hoppla, jag som trodde att allt tyngre än en ica kasse var för tungt..

Notera citattecknen kring "ultralätt".

Fast min poäng var att det nog är andra saker än vikten som avgör om ett tält står kvar eller inte. Jag är dock lite osäker på vad trådskaparen vill ha sagt. Kanske att man inte ska välja tält som blåser sönder när man fortfarande kan stå upprätt och filma dem? :)
 
själv har jag aldrig sett tält som ett problem eftersom dom lätt kan delas upp på flera bärare, vill man sova får man bära. till och med mitt nammtj blir lätt om man delar upp det.det handlar mycket om hur "ultra" man vill vara och vilken katastrofplan man har.
 
själv har jag aldrig sett tält som ett problem eftersom dom lätt kan delas upp på flera bärare, vill man sova får man bära. till och med mitt nammtj blir lätt om man delar upp det.det handlar mycket om hur "ultra" man vill vara och vilken katastrofplan man har.

Ja, ju större tält desto mindre vikt per skalle.
Att dela vikten mellan dem som använder utrustningen tycker jag är självklart, och det gäller ju inte bara boendet. Men ett lättare tält blir såklart ännu lättare per skalle.

Som sagt, det handlar om vilken katastrofplan man har. Jag tänker inte fortsätta bära två kilo extra stormsäkerhet (om det nu är det som väger) som jag aldrig har haft nytta av.
 
Jag har bara haft en natt med riktig storm men då var det värt det. Det var ett Hilleberg Nammatj 3 som väger 3,1 kg för 2 personer plus hund. Har annars haft ganska många ruskväderdagar då det öst ner och blåst ganska mycket. Jag är främst iväg på hösten, augusti-september, på flerdagarsturer med jakt och vill bo bra, inte bara "klara mig". För ren vandring då man byter tältplats och vandrar varenda dag skulle jag kanske klura på lättare alternativ. Har ett rent tvåmanna, Allak, också men det sparar bara 2 hekto.
 
Som sagt, det handlar om vilken katastrofplan man har. Jag tänker inte fortsätta bära två kilo extra stormsäkerhet (om det nu är det som väger) som jag aldrig har haft nytta av.

Men nu vet ju både du och jag att viktbesparingen inte handlar om 2 kg...
Ett "riktigt" tält med GT-absid och allt väger ju cirka 1,2 kg per person, ett lätt alternativ kanske 0,5 per person. Således betydligt mindre viktbesparingar att hämta hem.

Jag tycker personligen att man begränsar sig lite väl mycket om man väljer en "vackert väder lösning" för att spara i storleksordningen ett halvkilo.

Uffe
 
Euforisk efter framgången i riksrösetråden önskar jag att någon skapar en sökbar databas över tält oxå. Jag vet att det finns på någon amerikansk site men nog borde vi ha en egen här på Utsidan?
Där man kan knappa in alla sina krav och se att man är en petig jäkel som får sova med ändan bar :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.