Harr fiske

Skall åka till Nordmaling och fiska harr i lögdeälv. Jag är nybörjare med flugfisket så om det är någon som har några tips om flugor som fungerar bra till harr, skulle jag bli väldigt tacksam.

tack på förhand
Daniel

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Harrfiske

Att fiska Harr med flugspö är bland det roligaste man kan göra.......Du fågar om fungerande flugor för detta fiske, och då tycker jag att du skall ta med ett antal nattsländepuppor typ Superpuppan och Haröra med koppar eller mässingshuvud samt några vingade nattsländor typ Streaking Caddies, Rackelhannen e.tc. Flygmyror kan ibland vara helt suveräna...........i alla fall i Piteälven där jag brukar fiska harr.

Skitfiske på dig // Hälsar Micke Frödén

Flugtips

Föregående "inläggare" har tipsat på ett antal mycket gångbara flugor, jag skulle bara vilja tipsa på ett par till:
-E12 (en klassiker)
-Klinkhammer (funkar både i stilla och strömmande vatten)
-Deep Purple (en underskattad gammal goding)

Hoppas att du får nån Thymallus Thymallus !

Lycka till !

MVH Anders B

Hej du, vet du inte hur dem ser ut så har jag iallafall några av dem flugor du fått förslag på på bild på min hemsida.
http://hem1.passagen.se/daholm

Bland nymferna är det i stort sett alla lika gångbara på harr, alla dem är mina favoriter. :)
Bland kläckarna är det Klinkhammer som gått bäst.
Bland torrflugorna rekommenderar jag E12:an som så många andra gjort. :) Men även Red Tag och Myran, myran kan du binda med guldskalle också.

Sen är det bara att fiska på, dem största har jag tagit på nymfen som är längst ner på nymfsidan, haröra med guldskalle med flasdubbing i kroppen. :)

Skitfiske på dig.
Flugfiske på harr är bland det roligaste som finns.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips