Har någon erfarenhet av Kenda-däck?

Är kenda-däcken som säljs på Clas Ohlson något att ha.
Jag har tittat runt lite men inte kunnat identifiera
om det är några av Kendas vanliga däck eller om dom
är specialtillverkade för Clas Ohlson. Jag funder
främst på semi-slicket som ser lite annorlunda ut!

se http://www.clasohlson.se

för bilder och mer info.

/Måns

Classes däck

Hej Måns.

Som anställd på Clas Ohlson och cykeltok har jag provhojat semislicket, mest på asfalt och grus, och blivit imponerad av prestandan. Det finns en kevlarmodell (34.455, 149:) och ett med vanlig tygcord (34.1366, 59:). Båda har stålkanttråd och är alltså inte vikbara. I övrigt kan jag då inte märka nån större skillnad mellan dem - möjligen har kevlarmodellen ett övertag i punkteringsskydd, men vikt och beteende på däcken är numer i det närmaste identiskt - tidigare var 34.1366 lite tjockare och tyngre, men de däck som nu säljes är identiska med 34.455 sånär som på den gula klisterlappen.

34.1366 är förmodligen det största fynd som finns för närvarande, fruktansvärt mycket däck för pengarna. Det funkar bra i skogen också eftersom det är både lätt och smidigt. Greppet i geggamoja når inte upp till de Boazobeana F jag rejsar på, men vilket semi gör det..?

Slitstyrkan är godkänd, inte Nokian-klass men bra ändå. På asfalt är däcket snabbt som själva faan... När det gäller kurvegenskaperna så är de inte de bästa, men det tar man lätt igen på rakorna.

Köp ett par däck och prova - de kostar ju inte skjortan direkt.

-- Mats

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips