Har någon erfarenhet av Kenda-däck?

Är kenda-däcken som säljs på Clas Ohlson något att ha.
Jag har tittat runt lite men inte kunnat identifiera
om det är några av Kendas vanliga däck eller om dom
är specialtillverkade för Clas Ohlson. Jag funder
främst på semi-slicket som ser lite annorlunda ut!

se http://www.clasohlson.se

för bilder och mer info.

/Måns

Classes däck

Hej Måns.

Som anställd på Clas Ohlson och cykeltok har jag provhojat semislicket, mest på asfalt och grus, och blivit imponerad av prestandan. Det finns en kevlarmodell (34.455, 149:) och ett med vanlig tygcord (34.1366, 59:). Båda har stålkanttråd och är alltså inte vikbara. I övrigt kan jag då inte märka nån större skillnad mellan dem - möjligen har kevlarmodellen ett övertag i punkteringsskydd, men vikt och beteende på däcken är numer i det närmaste identiskt - tidigare var 34.1366 lite tjockare och tyngre, men de däck som nu säljes är identiska med 34.455 sånär som på den gula klisterlappen.

34.1366 är förmodligen det största fynd som finns för närvarande, fruktansvärt mycket däck för pengarna. Det funkar bra i skogen också eftersom det är både lätt och smidigt. Greppet i geggamoja når inte upp till de Boazobeana F jag rejsar på, men vilket semi gör det..?

Slitstyrkan är godkänd, inte Nokian-klass men bra ändå. På asfalt är däcket snabbt som själva faan... När det gäller kurvegenskaperna så är de inte de bästa, men det tar man lätt igen på rakorna.

Köp ett par däck och prova - de kostar ju inte skjortan direkt.

-- Mats

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips