Har jag köpt ett gammalt Hilleberg?

Är du tveksam, Naturkompaniet har ju öppet köp och bytesrätt så knata in dit igen och få tältet utbytt mot ett som motsvarar dagens specifikation. Är tältet en hyllvärmare som legat i lager flera år är det rimligt med en rabatt.
Mitt gröna Nammatj 2GT är inköpt våren 2011 i USA, och redan då följde gula Y-pegs med tältet.

avslutad210712

Gäst
Verkar finnas en annan typ av tältspik nu, "Stinger Titanium" vilka inte är de på bilden längre upp (alu-legering). Stinger-varianten har jag ingen erfarenhet av, men ser att den är dyrare än Y-peg.

http://no.hilleberg.com/EN/tents/tent-accessories/

Stinger titan är en rätt "spe" pinne som passar bäst i ordentligt hårt underlag. I lösare underlag är det för lite anliggningsyta.

Av de tre nämda pinnar skulle jag utan tvekan välja Y-peg om jag bara får ta med mig en enda pinne.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej alla!

Idag slog jag äntligen slag i saken och gick till Naturkompaniet och köpte ett Hilleberg Nammatj 2 GT - glad som aldrig förr.

När jag packade upp det hemma insåg jag dock att tältstängerna inte är de guldfärgade utan är silvriga och att Y-pegs som ska följa med är utbytta mot Titanpegs (som dock verkar dyrare och starkare..). Det verkar också vara packat i Hillebergs gamla packpåse, utan handtag/bärrem.

Är det någon här som har koll på om jag fått en gammal årsmodell och om det isåfall är värt att gå tillbaka och få en nyare variant? Tältpinnarna kan jag leva med men om det är väsentlig skillnad på tältstängerna så vill jag ju givetvis ha de nya. Eller är det mer eller mindre sak samma så att jag bara kan köra på med det jag fått?

Tack på förhand!

/Adam

Var du lovad ett tält av senaste årsmodell?
Pratade ni om dessa saker vid köpet?
Öppnade du tältpåsen i affären eller tiittade ni på ett redan uppslaget tält och fick annat med dig än det du såg?
Eller jämför du vad som visas i senaste katalogen med vad som finns i din påse?

Bara för att man köper en oöppnad paket kan man inte räkna med att det är senaste modell. En ärlig och kunnig säljare berättar såklart vad du köper före köpet och en noggrann köpare undersöker varan före köp.

Men att bara ta för givet att allt på affärens hylla är senaste årsmodell tycker jag är för mycket att begära.
Är det väsentliga skillander bör både köpare och sälja vara tydliga med detta. Är det små skillnader tycker jag det åligger köparen att försäkra sig om vad man köper.

/Patrik

Modellerna ändrar sig hela tiden, men jag är rätt säker på att de där grå är den modell jag använde för ett par år sen. Den var iaf så beskaffad att pinnarna inte var i ett stycke, så det hände sig en gång när jag skulle dra upp en av dem att hatten skildes från skaftet. Inte så praktiskt.

Ja, det har hänt mig också! Gick å trycka på plats igen hjälpligt, men fick göras ordentligt hemma sen i stabilt skruvstycke och med slägghammare :)

Stinger titan är en rätt "spe" pinne som passar bäst i ordentligt hårt underlag. I lösare underlag är det för lite anliggningsyta.

Av de tre nämda pinnar skulle jag utan tvekan välja Y-peg om jag bara får ta med mig en enda pinne.

Jag med mig liknande titanpinnar (2st till varje tält) från Vargo för att kunna hamra ner på punkter där inget annat fungerar.
http://www.moontrail.com/vargo-titanium-nail-stakes.php
Sitter bra i mycket hård stenig mark, men är inte heller mitt första alternativ.

Hallå igen! Nu har jag äntligen lyckats byta ut tältet (som enligt Hillebergs kundtjänst var minst åtta år gammalt med tanke på markpinnarna).

Att ha i åtanke är att Hilleberg under de senaste åtta åren ändrat tältduk så därför var jag mån om att få en nyare version men Naturkompaniet löste allting väldigt snyggt och jag fick ett nytt utan problem (och tre par strumpor som plåster på såren:)).

Tack för alla svar också!

A

Hallå igen! Nu har jag äntligen lyckats byta ut tältet (som enligt Hillebergs kundtjänst var minst åtta år gammalt med tanke på markpinnarna).

Att ha i åtanke är att Hilleberg under de senaste åtta åren ändrat tältduk så därför var jag mån om att få en nyare version men Naturkompaniet löste allting väldigt snyggt och jag fick ett nytt utan problem (och tre par strumpor som plåster på såren:)).

Tack för alla svar också!

A

Köpte du på naturkompaniet och reklamerade hos Hillebergs?
Det var i så fall en generös goodwill från tillverkaren - kanske en del-förklaring till deras höga priser.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips