Har Haglöfs bra jackor?

Anonym från gamla forumet

Gäst
Har tittat på Haglöfs jackor. De är billigare än andra! Varför?

Billigare...

Jag har själv Haglöf Climber ED jackan vilken är underbar, billigare kan man ju inte säga, nu har ju Haglöfs gjort en prishöjning, Climber ED kostar nu 3695:-, motför tidigare 3295:-. Men h´man har också gjort vissa ändringar.

Jackorna är kanske billiga i förhållande med Klättermusen, Mountain Equipment och Marmot. Men jackorna kostar mer ärn Tierras.

I olika tester har Haglöfs Climber ED fått väldigt bra, men har varje gång blivit slagen av Klättermusens jackor.

Klättermusen har 4 jackor som är i Cutan, vilket är vattentätt. Jackorna heter Fimbul, Megin, Bifrost och Skidbladner. Kolla in http://www.klattermusen.se

Dessa jackor är väldigt bra men kostar även mer än ex. Haglöf, därför valde jag Haglöfs. Denm jacka som närmast går att jämföra med Climber ED är Bifrost, vilken jag kollade på. Jackan är skuren för klättring...

Hoppas detta hjälpte...

/MVH Daniel Gustafsson

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Haglöfs gör bra jackor

Jag har provkört ett gäng Haglöfsjackor under en tioårsperiod och min erfarenhet är att de blivit allt bättre. Idag är de klart konkurrenskraftiga vad gäller funktion, detaljer och inte minst pris. Särskilt duktiga är de på Activent, där jag tror de är ensamma om att göra kläder i ett lite kraftigare laminat.
Generellt är Haglöfs kläder ganska rymliga och stora i storlekarna. De löstagbara huvorna är OK funktionellt, men lite bängliga att hantera när de inte är uppfällda. De fasta är bättre. Sömnad, skärning och tejpning har blivit mycket bra de senaste åren.
Jämfört med de vassaste friluftskläderna, Arcteryx (som gör oerhört smarta, välsydda och funktionella kläder), Klättermusen (som har kluriga detaljer, och fr. a. hög skyddsfaktor i sina plagg (är Cutan ett fantasinamn för Membranes membran, förresten?)) ligger Haglöfs kläder (tillsammans med "alla andra") i divisionen under, men priset är ju ett helt annat också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips