Har GPS-enheterna blivit bättre?

Jag har en Legend som är 3-4 år gammal. Den fungerar bra på sjön men är rätt kass i skogen; den tappar kontakten om det finns en gran i närheten. Vidare tar det en evighet (flera minuter) för den att hitta satelliter vid uppstart.
Är enheterna känsligare nu? Kan man dra in i skogen och hitta tillbaks till bilen eller måste man fortfarande leta upp ett hygge för att få en position?
 
Never is Better!

Hej
Jeg har selv byttet en to år gammel Garmin 60CS – till en ny 60CSX, og forbedringen er markant.

Ny teknologi gjør at den nye modtager finder satelitter på halve tiden, sammenlignet med den "gamle" modtager – og holder kontakt med satelitter i tett skog og i smale gater/kløfter hvor den "gamle" ikke kunne klare det.

Positionens nøyagtighed er også markant forbedret.

Det er en dyr anerkendelse, men den nye generation modtagere er bedre :-D


Morten
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Intressant fråga.
Jag har två enheter av samma fabrikat. Jag har använt dem under ca 4 års tid. Då de var nya hade de inga problem att avläsa hastigheten av bilen jag färdades i. De gav position snabbt och utan krångel. Med andra ord; de fungerade som jag förväntar mig en GPS ska fungera.

Båda dessa enheter har numer stora problem att hitta position över huvud taget. Att använda dem i bil är uteslutet. Jag kan vara glad om jag efter ca 10 minuters sök får en angivelse och då jag väl fått det verkar den "svajig".
Man kan förenklat beskriva det som om mina GPS är gamla och trötta.

Finns det någon föklaring till denna avtrubbning?
 
¤Corax¤; sa:
Intressant fråga.
Jag har två enheter av samma fabrikat. Jag har använt dem under ca 4 års tid. Då de var nya hade de inga problem att avläsa hastigheten av bilen jag färdades i. De gav position snabbt och utan krångel. Med andra ord; de fungerade som jag förväntar mig en GPS ska fungera.

Båda dessa enheter har numer stora problem att hitta position över huvud taget. Att använda dem i bil är uteslutet. Jag kan vara glad om jag efter ca 10 minuters sök får en angivelse och då jag väl fått det verkar den "svajig".
Man kan förenklat beskriva det som om mina GPS är gamla och trötta.

Finns det någon föklaring till denna avtrubbning?

Har du investerat i en ny bil med solskyddsfilm på fönstren?

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Re: Never is Better!

bibow; sa:
Hej
Jeg har selv byttet en to år gammel Garmin 60CS – till en ny 60CSX, og forbedringen er markant.

Ny teknologi gjør at den nye modtager finder satelitter på halve tiden, sammenlignet med den "gamle" modtager – og holder kontakt med satelitter i tett skog og i smale gater/kløfter hvor den "gamle" ikke kunne klare det.

Positionens nøyagtighed er også markant forbedret.

Det er en dyr anerkendelse, men den nye generation modtagere er bedre :-D


Morten

Min kompis fick sin döda 60CS utbytt mot en 60CSx och han påstår att skillnaden är ordentligt märkbar.

Själv tror jag att Ni båda bara är ute efter att försöka få mig avundssjuk och vill få mig att spendera x antal tusenlappar på en 60CSx
 
Skillnaden är gps-chippet SiRFIII

Du kan läsa på om det på deras site http://www.sirf.com

Sgs alla nya gps-mottagare idag har sådana chip eller likvärdiga. Den väsentliga är förmågan att kunna plocka upp svaga signaler och använda dem. Kanske inte så bra för exaktheten i positionen då men klart bättre än att inte alls se var man är.

En spektakulär yttring av den större känsligheten är att man ofta får hygglig mottagning inomhus genom vind och tak vilket de äldre inte alls klarar.
 
Brune; sa:
¤Corax¤; sa:
Intressant fråga.
Jag har två enheter av samma fabrikat. Jag har använt dem under ca 4 års tid. Då de var nya hade de inga problem att avläsa hastigheten av bilen jag färdades i. De gav position snabbt och utan krångel. Med andra ord; de fungerade som jag förväntar mig en GPS ska fungera.

Båda dessa enheter har numer stora problem att hitta position över huvud taget. Att använda dem i bil är uteslutet. Jag kan vara glad om jag efter ca 10 minuters sök får en angivelse och då jag väl fått det verkar den "svajig".
Man kan förenklat beskriva det som om mina GPS är gamla och trötta.

Finns det någon föklaring till denna avtrubbning?

Har du investerat i en ny bil med solskyddsfilm på fönstren?

Per Brune

Det är egentligen inte solskyddsfilm som är problemet här utan en typ av metalltråd som är inlagt i vindrutan för att minska växthuseffekten. Metalltråden bildar en Faradays bur. Speciellt franska bilar kan ha denna typ av vindruta. Problemet botas med en extern GPS-antenn på biltaket om du har en äldre GPS men flera har rapporterat att SiRF-III chipsförsedda GPSer klarar att ta emot signalen genom en sådan här vindruta.

Thure
 
jonasolof; sa:
Sgs alla nya gps-mottagare idag har sådana chip eller likvärdiga.
Vi kanske kan nyansera det lite och säga så gott som alla enheter som du är intresserad av ;)

Trådstartaren nämnde ju Legend och eTrex-serien har t.ex. inte SiRF ens i de nyaste Cx-modellerna.

För oss som inte vill ha de nya förenklade gränssnitten utan uppskattar anpassningsmöjligheterna i GPSMAP X76/8-serien, StreetPilot 2X20 eller Questarna finns inte heller valet och det finns fler exempel bara hos Garmin.
 
thureb; sa:
Det är egentligen inte solskyddsfilm som är problemet här utan en typ av metalltråd som är inlagt i vindrutan för att minska växthuseffekten.
Jag är oerhört nyfiken på att få veta hur metalltråd i vindrutorna minskar växthuseffekten. Det låter som ett otroligt genombrott för miljötekniken ;)

Men skämt åsido är det verkligen metalltrådar? Jag trodde snarare att det var ett homogent men tunt skikt av metall som agerade solskydd i vissa franska bilar. Är det förresten inte någon japan också, kanske Nissan/Renault?

Det vore intressant att veta varför just fransmännen använder så mycket metall att det ger mottagningsproblem när andra fabrikat med tonade rutor inte har problemet.
 
PR; sa:
Jag är oerhört nyfiken på att få veta hur metalltråd i vindrutorna minskar växthuseffekten. Det låter som ett otroligt genombrott för miljötekniken ;)

Det finns ju andra växthuseffekter än den som man brukar nämna i samband med global uppvärmning. Tänk på lokal uppvärmning i ett riktigt växthus. Där finns det ju uppenbarligen en växthuseffekt ;-)

/Klas
 
Billigare än Air Condition

PR; sa:
Det vore intressant att veta varför just fransmännen använder så mycket metall att det ger mottagningsproblem när andra fabrikat med tonade rutor inte har problemet.

Nu är bilar bland det som intresserar sig minst. Men jag åkte för några år sedan båt från Medelhavet (Rohone) till Travemünde. Det som slog mig när vi kom norr om Strasbourg och hade Tyskland på höger sida (styrbord) och Frankrike på vänster (babord) och seden in i Tyskland var att den tyska medelbilen med svenska priser var väldigt mycket dyrare och än den franska medelbilen. Visserligen helt ovetenskapligt men tysktillverkade bilar i Tyskland och fransktillverkade bilar i Frankrike är en kort generalisering. Så en gissning det är billigare med solskyddsfilm i rutorna än med ”Air Condition”.

Per Brune
 
Re: Re: Never is Better!

avslutad210712; sa:
Min kompis fick sin döda 60CS utbytt mot en 60CSx och han påstår att skillnaden är ordentligt märkbar.

Själv tror jag att Ni båda bara är ute efter att försöka få mig avundssjuk och vill få mig att spendera x antal tusenlappar på en 60CSx

Ha - här kommer en tredje som vill se dig fattigare! ;)
Min gamla 60Cs kunde jag knappast ha i ryggsäcken eller i benfickan utan att titt som tätt få höra det förhatliga pipet när den tappar mottagning. Med 60CSx är livet helt enkelt härligare att leva, inte ett pip på två månader och som bonus får man flytande mottagning i bilen utan att apparaten måste halka omkring på instrumentbrädan..

/Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips