Har du varit i Tiveden ?

Tivedens nationalpark ÄR intressant. Har själv vandrat kors och tvärs i Tiveden och det är en fantastisk miljö. Dessutom nära till Vättern och underbara bad i kristallklart vatten. Ta gärna kontakt med turistbyrån i ex Karlsborg;

http://www.karlsborg.se

så får du massor av information om Tiveden.

Mvh
P

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag gick Bergslagsleden söderifrån och tältade vid vinskyddet strax norr om nationalparkgränsen, tittade omkring därifrån dagen efter, utan packning.

Rekommendation: Berglslagsledens södra del i Tiveden (branter längs stigen, trollskog) / från vindskyddet en bit tillbaka in i nationalparten och där till väster.

Lukas

Håll dig till leder/stigar!

Som tidigare sagts kan man gå Bergslagsleden. Berglagsleden går igenom N.parken. Men bäst är nog att gå på Stenkällestigen som går från naturummet vid parkeringen till Stora Trehörningen. En broshyr om stigen fås i naturrummet. Annars gäller gröna kartan 9E SO Askersund, som dock inte visar de smala ravinerna. Av denna anledning avråder jag att gå i obanad terräng om man inte är ute efter äventyr.

Det är riktigt att Vättern kan var kylig. Men gör man ett besök i Tiveden så rekommenderar jag även ett besök till Granvik och Djäknesundet nere vid Vättern. Det är några riktiga smultronställen. Jag har själv planer på en kanotfärd just från Granvik och vidare norrut genom den skärgård som sträcker sig upp till Askersund. Fantastiskt vackert.

P

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips