Har du behövt larma Fjällräddningen ?

Har du behövt larma Fjällräddningen ?

  • Ja, för egen räkning.

    Röster: 2 2.4%
  • Ja, för annan persons räkning.

    Röster: 11 12.9%
  • Nej.

    Röster: 72 84.7%

  • Totala väljare
    85
Det pågår ju diskussioner på forumet om antalet larm till Fjällräddningen ökar per capita vandrare eller inte och om det skulle vara så i så fall beror på att fler ovana börjat röra sig i fjällterräng.
Även diskuteras om antalet vad man skulle kunna kalla "okynneslarm" ökat eller inte.

Så det skulle vara intressant att se hur vanligt det är bland forumets medlemmar att det hänt, gärna med en kortfattad beskrivning över anledningen till att det i så fall skett.
 
Jag har kontaktat fjällräddningen i tre fall
1) 1997: öppen fotledsfraktur på okänd vandrare på Vieranvarri, tog fem timmar att få ner honom till transportabel plats
2) 1998: ”Brädhård buk” på okänd 11-årig flicka i Teusajaurestugan (var brusten blindtarm visade det sig)
3) 1999: Sårskada på mina egna fingrar i Abisojaurestugan. Krävdes 23 stygn att sy ihop senor och hud.
Alla tre ledde till helikoptertransport
 
Ja. Försenad skidåkare som inte hade mobiltäckning/ funkande mobil. Avblåste larmet innan sökningen påbörjats när skidåkaren kommit fram. Detta bör ha varit drygt 10 år sedan.

Jag har både röstat i enkäten ovan och skrivit ett svar. Är det så du vill ha det?

Thure
 
Gissar på 25+ år sedan (mobilens barndom, NMT), ett annat sällskap som gått får långt ut på en hängdriva och fallit illa. Helikopter hämtade dem.

/Patrik
 
Avset enkäten enbart fjällräddning i svenska fjäll, fjällräddning i hela Norden, eller motsvarande i vilka berg/fjäll som helst?
 
Avset enkäten enbart fjällräddning i svenska fjäll, fjällräddning i hela Norden, eller motsvarande i vilka berg/fjäll som helst?

Då pågående diskussioner på forumet mest behandlat om larm inom landets gränser i fjällmiljö ökat eller inte senaste åren och om så är fallet varför det sker så var väl grundtanken att röstningen skulle avse detta.

Men för all del, skriv gärna lite om dina upplevda situationer här i tråden även om det i ditt fall skulle råka utspela sig utomlands om du vill.
 
Har inte behövt larma varken i Sverige eller något annat land.
Men var i en situation där det behövdes då någon misstog sig på älvens kraft men andra i sällskapet hade redan larmat.
Att vi är medlemmar här i forumet säger ju dock inget om vilken erfarenhet vi har av fjällmiljö, många blir ju medlemmar inför sin första tur.
Jag har vandrat sedan 80-talet med några år där jag inte kommit ut
 
Oväder på Kebnekaise. Dimma, och åskoväder. Träffade en ensam kvinna i 55 års åldern som hade trampat snett och stukat foten/fått någon spricka. Juli 2018.

Vi fick vänta ut ovädret sedan kom fjällräddningen.
 

Bilagor

  • 2020-09-21 10_13_47-Foto - Google Foto.png
    2020-09-21 10_13_47-Foto - Google Foto.png
    2.8 MB · Visningar: 311
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.