Har du behövt larma Fjällräddningen ?

Har du behövt larma Fjällräddningen ?

  • Ja, för egen räkning.

    Röster: 2 2.4%
  • Ja, för annan persons räkning.

    Röster: 11 12.9%
  • Nej.

    Röster: 72 84.7%

  • Totala väljare
    85
Ja. 14åring i skolklass ramlade vid skrååkning och vred till knät. Inget allvarligt fall, men hon kunde inte åka vidare. Befann oss i skoterförbudsområde så det var inte bara att "ringa en vän".
 
Nej.
Även när jag hade skavsår under fötterna så var det bara att bita ihop och vända tillbaka.
 
1) Medvandrare föll illa under en vintertur och bröt överarmen tvärt av.
2) Jag fick ryggskott så att jag bara kunde krypa. Medvandrare löpte ner till Pieskehaure och larmade fjällräddningen som vägrade komma! Fick bekosta egen helikopterhämtning för transport till bilen i Ny-Sulitelma. 15000 kronor.
 
1) Medvandrare föll illa under en vintertur och bröt överarmen tvärt av.
2) Jag fick ryggskott så att jag bara kunde krypa. Medvandrare löpte ner till Pieskehaure och larmade fjällräddningen som vägrade komma! Fick bekosta egen helikopterhämtning för transport till bilen i Ny-Sulitelma. 15000 kronor.
Det lär ha svidit i plånboken!😥
 
Vandrade Kebnekaise västra leden, efter lunch och en liten paus efter vi varit uppe på glaciären så halkade en i sällskapet till och vred till knät och kunde inte belasta knät. Vi provade att vandra ner mot Kaffedalen, halvvägs ner insåg vi att personen kommer inte kunna vandra uppför.

Provade att ringa fjällräddningen, de var upptagna med hjärtlarm enligt info över telefon och ringde istället Kallaxflyg som kom och hämtade personen och flög ner hen till fjällstationen där hen sedan ordnade transport vidare till Nikkaluokta dagen efter och buss in till Kiruna och besök på sjukhuset.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.