Hanwag kängor - dålig kvalitet?

Jag har ett par Hanwag kängor som jag använt i några år nu. Modellen verkar inte finnas kvar men det är en känga för högalpin terräng i klass C. Kängorna är förvisso bekväma att gå i men kvaliteten i hantverket verkar lämna en del övrigt att önska.

Dom är naturligtvis väl använda men om jag jämför med andra kängor jag haft, bl.a. Meindl, så har både sömmar på utsidan och sula släppt mycket tidigare. Har jag bara råkat få ett måndagsexamplar eller håller Hanwag helt enkelt en lägre nivå?

Har haft så kallade approachskor från dem som höll bättre än liknande modeller från vissa av konkurrenterna, sämre än andra. Så min erfarenhet har varit att de håller "normal" kvalitet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inga andra erfarenheter av Hanwag än de Grunten som jag haft några år nu. Klassisk design men dessvärre inredda med stoppning och skinn. Skulle föredra helt ofodrade a´la militärkängor för ett långt liv och göra det möjligt att få de fixade av skomakarn. Beträffande livslängd så är Hanwag nog inte sämre än andra. Min frus Meindl höll i 3 år (inredningen)

Jag har skrivit i en del andra trådar om mina positiva erfarenheter av vandringsskor från Hanwag. Det finns högst blandade omdömen om Hanwags kvalitet på forumet sedan tidigare, du får upp ett stort antal trådar och inlägg om du söker på Hanwag.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips