Handskar för vinter med lager på lager tänk.

Tum vantar både inner och yttre samt ombyte,sedan finns ju elvantar och handvärmare av engångsbruk.
Jag åkte mkt längdåkning med fingervantar men fungerar ej på fjället.
Kan du anv gamla vita otympliga mititär ovanpå vantar så kommer du billigast undan.
Jag har haft hellyhansen tumvantar och inpregnerat dom mkt före tur.
Men jag har alltid reserv vantar i fickor på jackan el anorak och byter med än gång man blir blöt eller fryser,när du väl börjat frysa så får man ta av vantarna och stoppa dem i fickan och sätta händera i arm hålorna eller göra ´åkarbrasor´så du blir lite varmare.
Jag har lätt förfrysta fötter och händer och det värsta är när det börjar sticka då har man svårt att känna om man fryser eller ej.
 
Hej, jag använder Black Diamond Waterproof Over Mittens, hemstickade tjocka ullvantar som går upp över handleden, och en tunn fingervante typ tegera el liknande. Alle tre ihop fungerar bra vid riktigt sträng kyla. Annars kombinerar jag dem beroende på väder och temperatur. Tycker det fungerar utmärkt i vinterförhållanden. Tunna repsnören med löpögla som handledsremmar så de ej tappas bort vid fippel med karta, telefon etc.

Hur slittåliga skulle du säga att diamond mittens känns?
Tänker att jag gärna vill att dom ska kunna ta lätt nafsande från hunden och att man ändå kan greja lite med dom på utan att riskera att det punkteras genom membranet eller så.
 
Hur slittåliga skulle du säga att diamond mittens känns?
Tänker att jag gärna vill att dom ska kunna ta lätt nafsande från hunden och att man ändå kan greja lite med dom på utan att riskera att det punkteras genom membranet eller så.
De är ganska tunna, med lite förstärkning på utsatta ställen. Upplever dem som hyfsat slittåliga ändå. Har själv Alaskan Huskey, och känns som hennes tänder skulle kunna nafsa hål på det mesta. Lagar skaljackor, dunjackor, skalvantar etc med seglardukstejp. Fungerar förvånansvärt bra och håller i tvättmaskinen. Jag prioriterar tunna skalvantar som inte släpper igenom fukt. Har lite känsla kvar om man fipplar med saker med dem på. Annars är ju läder tåligt och bra om de sköts om.
 
Hur slittåliga skulle du säga att diamond mittens känns?
Tänker att jag gärna vill att dom ska kunna ta lätt nafsande från hunden och att man ändå kan greja lite med dom på utan att riskera att det punkteras genom membranet eller så.

Är djur med i ekvationen så tycker jag definitivt läder som du får impregnera/fetta in ofta om det är blött ute. De är tåliga - militärt överskott för tummisar, hestra om du vill köpa dyrare eller fodrade femfingers (lite svalare) men rimligt billigt på bygg-/hemmfixarshoppen.

/Patrik
 
Är det M 90 jag menar stora vita ´labbar´med hög krage för någon tia?
Thinsulate fungera bra.
Jag har anv arbetsvantar i skinn med foder som gräv vantar finns även med fiberpäls dessa hade jag förr när man fick skotta snö på bilen och gräva fram en passage ut till vägen,nu har väl de flesta snöslungor och motor och kupevärmare el eller bränsle drivna
Men de bästa har varit HH med fiberpäls med tumme finns även utan vatten avisande skikt för tex fotografering eller jakt.
Hestra brukar ha bra vantar.
Jag har El stumpor av bra kvallite men ej batteri än, lika finns ju för händer.
Som sagt tid. byt ofta för att ej bli fuktig och börja frysa.
Allt är att ta med ett lite vedkök med en isolerande skiva och värma sig med en liten konc brasa.
Förr när man var ute och tränade för Vasan satt folk vid små eldar och fikade då jag snodde runt och jagade mil.
 
Är det M 90 jag menar stora vita ´labbar´med hög krage för någon tia?
Thinsulate fungera bra.
Jag har anv arbetsvantar i skinn med foder som gräv vantar finns även med fiberpäls dessa hade jag förr när man fick skotta snö på bilen och gräva fram en passage ut till vägen,nu har väl de flesta snöslungor och motor och kupevärmare el eller bränsle drivna
Men de bästa har varit HH med fiberpäls med tumme finns även utan vatten avisande skikt för tex fotografering eller jakt.
Hestra brukar ha bra vantar.
Jag har El stumpor av bra kvallite men ej batteri än, lika finns ju för händer.
Som sagt tid. byt ofta för att ej bli fuktig och börja frysa.
Allt är att ta med ett lite vedkök med en isolerande skiva och värma sig med en liten konc brasa.
Förr när man var ute och tränade för Vasan satt folk vid små eldar och fikade då jag snodde runt och jagade mil.

Nej M90 är gröna med grepp i vitt skinn, innerhandske i blandmaterial ull/syntet. HH hade likartad handske på 80 talet också dom var 100% för att hålla värme.
 
Nej M90 är gröna med grepp i vitt skinn, innerhandske i blandmaterial ull/syntet. HH hade likartad handske på 80 talet också dom var 100% för att hålla värme.

Det finns olika varianter av tumvante 90, den tidiga varianten (som ajg använde under värnförmånen på tidiga 90talet) var helgrönt tyg i skaften och vitt skinn nere vid fingrarna (i alla fall tills man använt den lite, sen var skinnet med smutsbrunflammigt). Senare kom en variant med m/90tygmönster kring handleden och vitt skinn vid fingrarna. Inuti var det inledningsvid något fleeceliknande tunt tyg (Ullfrotte?) och senare kom en tjockare lovikalik vit innervante. Det kan också vara olika modeller för norra resp södra Sverige men det finns i alla fall flera modeller. Alla detaljer kan säkert någon på soldf.com (inkl M-nummer) reda ut för dig.
För civilt bruk är de nog hyfsat likvärdiga, med lite värmefördel för den tjockare mer lovikalika innervanten.

Äldre militära tumvantar eller 3fingers (till m/59-generationen) finns i helbrunt eller helvitt läder men grå innervantar i ren ull.

Alla borde finns för en rimlig peng på överskottsbutiker. Slittåliga men inget för finlir/fippel.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
vandrafjäll Skalbyxa vinter Kläder 10
shinobi M90 vinter känga Kläder 21
Napoleon Känga för vinter i stad och skog? Kläder 17
såg M/90 vinter känga Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.