Handskar för små händer

I utrustningslistan inför fjällturen i sommar står det "Två par handskar". Det gör mig lite rådvill. Hur tjocka och vind/vattensäkra ska vantarna egentligen vara? Jag har svårt att komma överens med handskar!

Många är på tok förstora. Jag har barnstorlek på händerna. Dessutom fryser jag lätt så i stallet till exempel använder jag oftast vantar eftersom de värmer bättre. Å andra sidan så blir jag ofta föbannad över att jag inte kan arbeta med vare sig handskar eller vantar och sliter av dem och kyler därmed ned fingrarna på så sätt.

Till råga på allt så är jag snål, vantar och handskar är extra förbrukningsvaror som jag sällan håller reda på mer än ett par veckor så att investera några stora pengar i prylarna är bortkastade (hahaha) pengar.

Så vad är tipset för mig att skaffa för handskar? Fungerar det med ullvantar? Jag ser att folk rekommenderar arbetshandskar men eftersom jag har händer som en tolvåring så brukar arbetshandskar vara rätt värdelöst, jag blir klumpig och får skavsår,
 
Det blir utmärkt med fingerlösa handbeklädnader. Kanske blir lite meckit att pilla med utrustningen med tumvantar, då får man helt enkelt ta av dom. Ull blir fint det.
Bara man inte fryser om händerna, det är det enda viktiga(mja kanske att de ska kunna torka lätt också). Om du ens behöver dem.

Mvh.
 
Vill man ändå ha handskar, så finns skidhandskar (för längdskidåkning) i alla storlekar. De har tåligt skinn i handen och är oftast lätt fodrade.

Annars så finns det arbetshandskar även i små storlekar, man kanske får leta lite mera bara.
 
Handskar för sommarbruk

Mitt förslag är att köpa ett par Hestra skaltumvante (av något slag), vattentätt ej nödvändigt, viktigast är att de är vindtäta, även om det regnar håller du värmen okej i dessa ner till några minusgrader. Vill du förstärka tycker jag i första hand du ska köpa torgvantar eller muddar i ull som förstärkning.

Denna kombination har jag haft sista tio åren och jag är väldigt frusen om händerna, fungerar väldigt bra.
 
Tackar alla som tipsat! Riktigt SÅ små händer som storlek 4 har jag inte, mycket av det som finns på nätet kommer inte heller ut i fysiska affärer, men tack vare er har jag ändå fått upp ett och annat nytt spår. Jag behöver handskarna till scrambling och rephantering - det ställer ju krav på en hyfsad precision, och då vill man ju kunna prova först, särskilt som jag inte verkar ha någon "typisk" handform. Har nu bett Clas Ohlson ta hem några par i storlek 5 och 6 :).

Ursäkta lätt kapning av tråden, TS!
Till vanlig sommarvandring klarar jag mig faktiskt, trots att jag också är frusen av mig, med de där "magiska" fingervantarna - de är så billiga att man inte behöver vara rädd om dem, torkar fort efter urvridning och tar ingen plats i fickan.
Man kan ha med två par att byta om med och/eller dra över varandra, om det är riktigt kallt. Alt. en fingerlös "skalvante" utanpå. Jag har dock skippat den med tiden - vinsten var liten i förhållande till "priset" av mer bök & stök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
Aleks_T För små kängor Kläder 3
branwen Små storlekar Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.