Handla i USA

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Precis köpt ett Nammtj3 GT i USA av Hilleberg på deras amerikanska sida. Betalade 4100 spänn inkl frakt till e jag känner i USA. Han skickar det sedan i ett vanlig postpaket...ca 200 spänn hit till Sverige med etiketten gåva. Har gjort det förr och det funkar. Ska handla mer därborta nu när dollarn är låg. Köpte även ett vattenreningsfilter på en hemsida i USA. Ett Katadyn Comifilter för under tusenlappen. Snacka om köpfest.

Jag vet att alla inte är lika lyckligt lottade med kontakter men jag rekommenderar detta varmt om ni har det. Sparade slantar är den bästa inkomsten :)
 
Bara för att det har fungerat, så är det väl inte säkert att det ALLTID fungerar att skicka paket som gåva?
 
Om jag räknar rätt i farten så är det 6ggr jag gjort det utan att betala en spänn i tull och moms. Fast visst kanske det kommer att hända att ett paket "fastnar" i tullen. Då får man bita i det sura men det blir ändå billigare än att handla i Sverige så då tar jag det.
 
Jag tycker väl att var och en får handla efter sitt samvete men att uppmana till fiffel på ett forum som utsidan tycker jag inte är helt okej.

Sen bör man tänka på att det även finns risker med ett sånt förfarande; om försändelsen skadas/kommer bort under transporten så kan det nog bli mycket svårt att få ut något på försäkring eftersom det är deklararet som gåva med ett värde understigande 500 kronor.
 
En liten varning

Jag gjorde precis samma trick och skickade saker till en kompis i USA som vidarebefordrade till mig. Har gjort det många gånger förut utan problem.

Följde paketets framfart på nätet och konstaterde att det kommit till postterminalen i Stockholm efter sex dagar.

När paketet inte dykt upp efter ytterligareen vecka kollade jag igår vart paketet tagit vägen. Det befinner sig hos tullen i USA!

Clownen från svenska posten som levererade paketet till min dörr beslutade sig för att skicka tillbaka paketet direkt till USA eftersom jag inte var hemma när denne ringde på. Han eller hon skulle ju ha lagt en avi i min brevlåda och lämnat in paketet på mitt utlämningställe.

Pratade med posten i Sverige och de beklagar det inträffade. Det måste ha varit en nyanställd som arbetade just den dagen tror de.

Saken är av värdslig natur och jag kommer sannolikt få mitt paket till slut. Men det är klart störande att paketet har befunnit sig utanför min dörr men nu är utom räckhåll.

Nästa torsdag sticker jag till fjällen utan mitt nya Nallo 2 gt och min WM Summerlite sovsäck :(

Lärdom: Håll koll på ditt paket via nätet så att du kan stoppa en eventuell retur innan det är försent.

(skönt att få skriva av sig)

Hälsningar,
Kristian
 

clindh

Forumvärd
Stänger denna diskussion - uppmaning till skatte-/tullbrott är inte tillåtet enligt forumreglerna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.