Handla billigt i EU, recension av tradeinn (samt trekkinn mm.)

Det var dags att köpa kvalitetsutrustning, mitt ÖoB tält har inte varit något vidare och jag ville ha nåt bättre än Biltema sovsäcken (som är bra, men har den hellre som reserv). Tältet jag valde blev Marmot Grid tvåmannatält, har satt upp det nu och allt är i ordning. Sovsäcken blev ett miljö val, Marmot EcoPro 15, ville ha nåt som tar mer kyla än de EcoPro varianterna på Naturkompaniet. Kollade runt nätet och den billigaste butiken blev treckinn,com där priset var 2572 respektive 1294 kronor för varorna.

Det är egentligen ett spanskt företag som heter tradeinn (http://www.tradeinn.com/), och de har en flera nischade sport butiker som heter diveinn, treckinn, bikeinn, smashinn och snowinn. De riktar sig mot (i ordning) dykning, vandring, cykling, tennis och vintersport. Varje butik har varsin .com domän men det är lätt att navigera mellan butikerna. Jag tycker i alla fall att ideen är rätt så bra och dom har ett sortiment som är rätt så stort (och tälten är billiga:)).

På bristen av recensioner av butiken/företaget (kan bero på att de har så många domäner) valde jag att riskera, i värsta fall finns det ju ett vist skydd hos banken. Här får ni en detaljerad beskrivning om hur köpet gick till (för de som inte vill läsa så kan det sammanfattas att kommunikationen var inte helt 100):

Jag beställde varorna den 24:e Januari, tältet var inte i lager (lagerstatuset var om 7 dagar), sovsäcken hade dom i lager. Frakten med DHL var det billigare alternativet i detta fall, och det hamnade på 311 kr. Jag betalade med kort och det var inga problem heller.

Strax efter beställningen kom orderbekräftelsen med det vanliga köpinfot man förväntar sig.

Dagen efter fick jag ett mejl med förväntad leveranstid (3:e Februari) med förklaringen att tältet är inte i lager (som förväntat).

Den 31:e Januari, kom det ett mejl att de har som bedrägeriskydd deldebiterat kontot på ett litet belopp(det var inte mycket), eftersom jag var förstagångskund. De ville att jag skulle meddela dom hur mycket de var, det gjorde jag genom deras kontaktformulär.

Inom kort (1/2) drogs resten från kontot och ordern var markerad som skickad i ordertracking, dock uteblev mejlet om att ordern har skickats (någonting som skall tydligen göras enligt någonstans på deras sida). Jag kollade nästa dag om jag kunde spåra ordern hos DHL, det fungerade inte och DHL chattsupporten hade ingen aning och föreslog att jag kontaktar butiken för en valid tracking number. Det gjorde jag, inom kort fungerade trackingen, men jag har ingen aning om det var mitt meddelande som gjorde nåt eftersom det kom inget mejl.

DHL levererade varorna den 3:e ca. kl12.

Allt var i bra skick, men sovsäcken var av storlekrn long, det jag beställde var regular. Det blir lite mer att släpa på, men jag orkar inte reklamera (den finns inte ens längre på deras hemsida, verkar som att det var ett av de sista exemplaren), En större storlek kan nog även vara användbarifall det skulle vara såatt den skulle brukas i kraftigare kyla med kläder på.

Butiken är godkänd men långt ifrån perfekt, man sparar relativt mycket, men kommunikationen är inget vidare och frakten ganska dyr.

Vidare blev det nära en hundralapp mer än väntat, men förklaringen finns hos banken: "Vid omräkning från annan valuta ingår ett valutaväxlingspåslag på 1,65% i växlingskursen.".

Man kan nog undvika en del krångel (Bankens oväntade växlingapåslag och butikens bedrägeriskydd) genom att betala med PayPal, men dem använder jag bara för ebay.

Fråga om ni vill veta nåt mer, eller om nåt verkar oklart, men jag tror jag har skrivit allt om mina erfarenheter med butiken. Varorna skriver jag om nån annan gång, efter att de har hunnits testas ordentligt.
 
Jag har väldigt snarlika erfarenheter av TradeInn, i mitt fall diveinn/scubastore.

Jag beställde en vara som var "dagens erbjudande" till mkt bra pris och även i mitt fall blev DHL Express billgare än DPD standard.

Fick också mail om lagerstatus och beräknad leverans, till mig skickade de ett dagligen med i princip samma info.

Fick också en fraud protection-debitering (kan nog undvikas med PayPal etc), dock var det här kring kristi himmelfärd/nationaldagen-helgen så det blev närmare en veckas fördröjning innan den redovisades korrekt på min internetbank (kundtjänst var oförmögna att hjälpa till).

Det var något oklart exakt hur man skulle höra av sig med konfirmationen på testbetalningen, mailet skickades från "noreply@" och gick inte att svara på, man fick leta upp mailformuläret påderas sida.

Fick inte heller något mail om att varorna skickats, såg det först när jag loggade in på deras ordertracking-tjänst och då togs man direkt till DHLs sida.

Allting var välpaketerat med bra info/kvitto om beställningen samt om ev. retur.


Tror dock att man som svensk kund kan behöva betala ett extra momspåslag eftersom vi har högre moms än många andra eu-länder. Kan vara värt att tänka på. Ska se om jag hittar den infon för referens.
 
Man handlar helt skattefritt mellan EU-länder :)
Nej, det gör man verkligen inte. I normalfallet betalar man moms i det land där man köper produkten, men om företaget i fråga säljer mycket till Sverige måste de lägga på svensk moms i stället. Dock har jag för mig att det ska ske automatiskt när man beställer så att det inte kommer oväntade kostnader när man ska hämta ut paketet.

Någon tull betalar man dock inte inom EU.
 
Nej, det gör man verkligen inte. I normalfallet betalar man moms i det land där man köper produkten, men om företaget i fråga säljer mycket till Sverige måste de lägga på svensk moms i stället. Dock har jag för mig att det ska ske automatiskt när man beställer så att det inte kommer oväntade kostnader när man ska hämta ut paketet.

Någon tull betalar man dock inte inom EU.

Det var ett missförstånd. I mailbekräftelsen man fick efter beställningen angavs priserna inkl. moms, i den utskrivna följesedeln som låg i kartongen var priserna angivna exkl. moms med momsen separat redovisad. Därav viss förvirring.

Vet inte var jag hört det, men nånstans verkade det rimligt att sverige med sina 25% moms ibland får betala mellanskillnaden. Så var det inte, och självklart är det tullfritt inom EU.
 
Försökte beställa en softshelljacka av Trekkinn.com. Den skulle enligt deras sida finnas i lager och jag beställde och betalade den 3/3 (en lördag). Eftersom den skulle finnas i lager förväntade jag mig någon slags beställningsbekräftelse/leveransbesked 5/3 (måndag). När jag inte kunde se något på tracking-möjligheten på Trekkinns hemsida skrev jag till dem och frågade.

6/7 fick jag ett mail där de skrev att de borde skickat den igår men skulle göra det idag - senast 7/3. Ingen leveransbekräftelse eller annat besked skickades. Ingen uppdatering av informationen på hemsidan. Trekinn svarar heller inte på telefon 7/3. Skriver till dem via webformulär på hemsidan men inget svar.

8/3 ringer jag igen. Denna gången får jag svar. En gentleman upplyser mig om att det blivit något fel. Han ska ta reda på detaljer och ringa tillbaka inom några minuter. Han ringer dock inte tillbaka och jag ringer igen efter 2 timmar. Han svarar igen och jag får nu beskedet att min beställning hade gjorts i ordning i helgen och skulle skickas när man upptäckte att jackan inte fanns i lager (!?), Det var mer än lovligt snurrigt så jag bad honom att inte förklara mera utan annullera ordern och betala tillbaka pengarna. Detta lovade han att ombesörja. Han beklagade artigt det inträffade.

Ännu vet jag inte om de verkligen kommer att betala tillbaka några pengar eller inte. Det finns en möjlighet att allt strul kring denna beställning var en engångsföreteelse. Jag fick hur som helst ett mycket dåligt intryck av Trekkinn/Tradeinn och uppfattar dem inte som ett seriöst företag. Tycker man om att chansa och gillar lite spänning i tillvaron rekommenderar jag dem - annars finns det många andra bättre alternativ.
 
Billigt

Ännu vet jag inte om de verkligen kommer att betala tillbaka några pengar eller inte. Det finns en möjlighet att allt strul kring denna beställning var en engångsföreteelse. Jag fick hur som helst ett mycket dåligt intryck av Trekkinn/Tradeinn och uppfattar dem inte som ett seriöst företag. Tycker man om att chansa och gillar lite spänning i tillvaron rekommenderar jag dem - annars finns det många andra bättre alternativ.

Hur gick det, fick du pengarna tillbaka?

Jag har idag beställt en ryggsäck från Trekkinn, lite spänning i tillvaron väntas! :)
 
Jag har erfarenheter från diveinn.com. Skulle beställa en våtdräkt och mailade mina mått för att få hjälp med att välja storlek och beställde sedan. Levaranstiden var kanske lite lång men helt OK. Tyvärr var det fel storlek. och jag returnerade och ville byta mot en större. Även den var för liten och jag returnerade och begärde att få annulera köpet. En tid senare hade pengarna kommit in på mitt konto. Kostnaden för att returnera dräkten fick jag stå för själv.

Det var lite strul med att använda deras hemsida och de formulär man skulle fylla i där. Det känns som att när jag (av någon anledningen) lät språket på sidan vara engelska och inte svenska så gick mina meddelanden fram.... Som andra har nämnt, lite strul med kommunikationen.

Jag kan tänka mig att handla där igen, fast inte grejer som måsta "passa". Man ska inte ha bråttom och jag kommer att behålla språket på engelska nästa gång jag handlar där.

Mvh
Peter P.
 
Snabb leverans!

Fick ryggsäcken idag vid lunchtid. Rätt modell och storlek. Kunde följa leveransen i detalj via SMS från DHL.
Tog 3 dagar från beställning tills leverans vid dörren. Jag är helt nöjd med Trekkinn.com!
 
Bumpar denna då jag funderar på att beställa från trekinn. Är deras kundtjänst fortfarande undermålig eller har de skärpt till sig? På prisjakt.nu så får de bra omdömen.
Så ros och ris om detta företag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.