Handhavandetips Hilleberg Keron 3 GT (och andra tält)

Tjena. Jag tänkte se om jag kan dra nytta av andras erfarenheter ang. tält. Jag fick precis (idag) mitt tält jag beställt från Hilleberg och jag testade det som hastigast här ute på gräsmattan. Det tog mig endast 10 minuter att få upp det helt på egen hand vilket jag måste säga är bra. Dock så kändes en del saker rätt ovana. Tex. när man rullar ihop tältet, hur lägger man det innan man rullar så att linorna inte trasslar sig och så att inte innertältet blir blött av yttertältet (om det nu har regnat). Tycker alla att man skall göra som det står i Hillebergs lilla manual eller har någon kommit på bättre sätt? Tacksam för alla tips som ni har. Tack.

Tja...

raven; sa:
Tex. när man rullar ihop tältet, hur lägger man det innan man rullar så att linorna inte trasslar sig och så att inte innertältet blir blött av yttertältet (om det nu har regnat).

Innertältet torkar så fort man sätter upp tältet igen så något behov av att skydda det mot fukt vid ihoppackning tycker jag inte finns. Rulla alt knöla ner tältet efter att ha skakat bort det värsta (om det regnat).

Lintrassel kan man råka ut för om det blåser kraftigt när man packar tältet (linorna blåser in i varandra och trasslar ihop sig). Enklast är att vika ihop linorna och slå en lös knut på linpaketet innan man lägger tältet i påsen. I normalfallet behövs inte det, bara lägg ut tältet på marken och rulla ihop det på enklaste sätt.

Mvh,

J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det som retar mig...

... mest hittils är själva tältpåsen. Den är stor och fin att få in tältet i men när man väl har stängt påsen är den för stor. Den blir sladdrig och svårhanterad. Har någon testat att sy på någon sorts band på som kan dra åt den?

Rulla

Jag har själv ett Saivo och hade samma problem med tältpåsen. Tänkte först på att köpa en mindre påse men det har inte blivit av.

Istället har jag rullat tältet i samma bredd som mitt liggunderlag. Därefter rullar jag liggunderlaget runt tältet och drar åt band runt liggunderlaget.

Därefter passar detta paket i tältpåsen, åtminstonde för mig. Sparar plats och man får ett någorlunda stabilt paket.

Själv har jag skaffat en Haglöfs Constrictor - en kombinerad kompressionspåse och dagsturssäck.
Tältet tar mindre plats, och på dagsturer (när tältet står uppstält i baslägret) använder jag påsen som dagssäck. Finfint (men väger förmodligen lite mer än originalpåsen).

Om man viker in yttertältet ovanpå det utbredda innertältet riskerar man väl inte att blöta/skita ner innertältet?

kör med kompressionspåse

Hejsan,

Jag lägger mitt Haglöfs Genius i en kompressionspåse och drar åt ordentligt. Packvolymen sjunker till mellan hälften och en tredjedel.
Nackdelen med det här förfarandet är att i stället för en tältpåse med allt i får man upp till tre olika påsar. En med själva tältet, en med bågar och en med tältspiken i. Själv är jag alltid lite orolig för att glömma en av dom.

Hälsningar

Bengt

Re: Det som retar mig...

raven; sa:
... mest hittils är själva tältpåsen. Den är stor och fin att få in tältet i men när man väl har stängt påsen är den för stor. Den blir sladdrig och svårhanterad. Har någon testat att sy på någon sorts band på som kan dra åt den?

Påsen är stor för att tältet ska gå ner på vintern också (snö/is och tjocka handskar = bra med stor påse).

Om man vill krympa påsen, sy på en bit hålband längs påsens långsida. Dra sedan ett tunnt snöre/resår runt och igenom och dra åt. På vintern kan man strunta i snöret och använda hålbandet för säkring på ryggsäck eller pulka t ex.

Mvh,

J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips