Handduk

Re: Re: Re: Up&Under

utflyktsintresserad (Kristina Svensson)

Japp, och hon (dvs jag) ska snarast ge mig av ut och spana in handdukar av andra marken.

/Kristina


Jaha, så du var tvungen att utvandra för att prylutbudet var så mediokert här i gamla Svedala...*s*

När jag läste att du är "vår" svenske produkttestare på plats i Wales blev jag lite nyfiken. Kollar du andra friluftsprylar när du är där? Har vänner som vandrat i Wales och Skottland och de hävdar bestämt att det är vanligt med någon slags superdamasker som har en gummikant nedtill som tätar mot kängkanten, men utan att gå ända ner på själva skosulan. Så det är inte Berghaus Yeti jag talar om. Har bara lyckats hitta något mostsvarande i Canada på http://www.mec.ca där de tre dyraste damaskerna (gaiters) verkar ha denna funktion. Nu till min fråga.
Har du sett några damasker som har en sån gummikant nedtill som jag talar om?
Som tom ska tåla ett snabbvad utan att man blir sur i kängorna.

Christer
 
Re: Re: Re: Re: Up&Under

[/QUOTE]
Har du sett några damasker som har en sån gummikant nedtill som jag talar om?
Som tom ska tåla ett snabbvad utan att man blir sur i kängorna.

Christer [/QUOTE]

Japp jag har sett sadana. Inte i en affar (annu) utan pa en kompis nar vi var ute och vandrade (jag fick forsoka halla mig dar det var hyfsat torrt i mina ecco-dojor som jag tagit med mer for att de ar halvsnygga pa stan an for att vandra i). Ska genast satta upp dem pa min lista for marknadsundersokning! Ska borja med att kolla vilket marke han har och vad de kostar.

Kristina
(Det var mer arbetsmarknaden (och pubarna) an prylutbudet som drog mig hit men det ar ju trevligt med extra bonus)
 
En ängel?

Har du sett några damasker som har en sån gummikant nedtill som jag talar om?
Som tom ska tåla ett snabbvad utan att man blir sur i kängorna.

Christer [/QUOTE]

Japp jag har sett sadana. Inte i en affar (annu) utan pa en kompis nar vi var ute och vandrade (jag fick forsoka halla mig dar det var hyfsat torrt i mina ecco-dojor som jag tagit med mer for att de ar halvsnygga pa stan an for att vandra i). Ska genast satta upp dem pa min lista for marknadsundersokning! Ska borja med att kolla vilket marke han har och vad de kostar.

Kristina
(Det var mer arbetsmarknaden (och pubarna) an prylutbudet som drog mig hit men det ar ju trevligt med extra bonus) [/QUOTE]

Tjena Kristina!
Är det inte dags att byta namn till nått som passar dig bättre? Vad sägs om Angel? Eller ett vanligt tack kanske räcker för att du ska kolla damasker. Ett extra plus om du får veta märke, modell, pris och var jag kan köpa dem.

Tack igen!
Christer
 
Nog för att superhanddukar är coola att vifta med på fjället... men inget klår en hedlig sarong! Har även en sådan där pactowel men den väger lika mkt och tar lika stor plats som sarrongen, typ! Och sarrongen är mkt trevligare att svepa in sig i om man nu skulle befinna sig ngn annan stans än på ett blåsigt fjäll!!

Tänkte bara komma med det lilla tipset...


hmfl
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lifeventure!

Läraren; sa:
Du skrev förut att din Giantmodell i 90x140 cm väger 300 gram med fodralet. Det betyder att själva fodralet alltså väger 200 gram och handduken bara 100 gram. Nu vill jag vara lite besvärlig. Men det vore kanon om du kunde väga bara handduken så man kan jämföra den lättare med andra handdukar. OM du vill alltså. Annars letar jag info på nätet. Det är bara det att en mätning från dig känns som något som är mer att lita på, än fabriksuppgifter som passerat flera led innan de hamnat på någon butiks hemsida.

Christer


Så, nu har jag vägt igen. Ska väl sägas att min hushållsvåg varken har någon vidare precision eller någon vidare repeterbarhet men det verkar som att handduken i storlek Giant väger ca 250 g och fodralet ca 50 g. Således väger väl själva tyget knappt 0.2 kg/m2.

/Linda
 
Läraren; sa:
... en produkt från getout.se som heter Relags.
Vore kul om någon kunde dyka upp här och berätta hur bra (eller inte) den är.

Eftersom det är exakt samma material som i Pactowl och de gula "marknadstrasorna" kan jag komma med ett litet utlåtande (jag har som sagt testat båda). Jag tycker att de funkar fint för fältbruk. De är inte gosiga och de ger inte samma torra känsla som bomullsfrotté. De blir mysigare ju mer man tvättar dem (låt dem alltid ligga i tvättkorgen och släng med dem varje gång du tvättar), men lämnar ändå något av en tunn vattenfilm.
Men som sagt: för fältbruk funkar de fint.
Jag har inte gjort någon vetenskaplig studie av hur snabbt de torkar, dock.

Själv håller jag just nu på att utvärdera en helsyntetduk för "blött bruk" från Vileda, som inte alls verkar dum - den suger upp väldigt mycket och är lätt att vrida ur. Eftersom den är syntet borde den torka fort. Finns i livsmedelsaffären.
För fältbruk behöver jag bara en liten duk på kanske 30 x 30 cm.
 
Jag har använt Relags handuk från Getout under en cykelsemester i Danmark.

Den har fungerat utmärkt. Även en gång då jag inte lyckades torka den i tid. Den var så blöt att kläder man lade den på blev blöta. Det gick ändå att torka sig torr med handduken.

Mitt intryck är att handduken är effektivare något fuktig än helt torr.

Jag hade även med mig Packtowl turhandduk minsta storleken. Även den fungerade som den skulle.

Tester av konsumentverkat har visat att trasor i detta material ska tvättas ofta. Det är så effektiva att man egentligen ska använda dem en gång och sedan tvätta de.

/Håkan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lifeventure!

seglartjej; sa:
Så, nu har jag vägt igen. Ska väl sägas att min hushållsvåg varken har någon vidare precision eller någon vidare repeterbarhet men det verkar som att handduken i storlek Giant väger ca 250 g och fodralet ca 50 g. Således väger väl själva tyget knappt 0.2 kg/m2.

/Linda

Tack så mycket Linda!
Christer
 
recension av handdukar kommer...

... men det dröjer. Jag har faktiskt varit ute på inte bara en utan ett par recognoseringsrundor, både själv och i sällskap av "seglartjej" som var här och hälsade på häromveckan. Tyvärr har jag för närvarande lagt min lapp med utredningen om handdukarna på något väldigt bra ställe men den kommer säkert fram i flytten (är på väg hem till Svedala igen där man kan pumpa sin cykel fast i gengälld kan man inte ta med den på tåget).

Rent allmänt så är utbudet av vandringsrelaterad utrustning god häröver, bästa utbudet har Up & Under. Ska nog passa på och handla mig ett par nya kängor och lite annat innan jag ger mig av hemåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
mikaalien Handduk i Katmandu Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.