Handduk

Har ni några förslag på bra (stora) handdukar att använda då man är ute på resande fot? En vanlig froté handduk tar ju så hiskeligt mycke plats.
 
"travel towl" eller vad den nu heter, är mycket effektiv. Det är som en stor vettex-duk och väger klart mindre än en normal bomullshanduk, dessutom tar den avsevärt mindre plats och torkar snabbt.

Jag tror det ät ThermaRest som tillverkar dem. Finns på Naturkompaniet.

mvh
J
 
Det finns många olika fabrikat och produktnamn. PacTowl t ex.

De flesta tillverkare erbjuder vanligen handdukar i olika storlekar, med det gemensamma att de suger åt sig vätska bra och har liten packvolym. Kolla närmaste friluftsbutik.

/Håkan
 
Har en sån "Towl". Min erfarenhet är att den inte torkar speciellt mycket fortare än en frottéhandduk. Däremot är den stora skillnaden att den likt en vetextrasa går att vrida ur och sen fortsätter att absorbera, trots att den är långt ifrån torr. Går således att använda i oändlighet utan att den egentligen hinner torka emellan. En våt frotté är ju liksom värdelös om den inte fått torka.
 
Sugatex!

Wettextrasan tycker inte jag är så trevlig.
PacTowl är bra om man har tvättat den ett antal gånger, men den är dyr.

Exakt samma material hittar du i de gula "Sugatex" (eller andra namn) supertrasor som säljs på allehanda marknader med allehanda lömska trick.
2 för 30, typ.
Getout.se har också en likadan produkt som de kallar Relags. Mycket billigare än Pactowl men lite dyrare än marknadstrasan.

Jag har både PacTowl för över hundringen och Sugatex för några tior. Det är exakt samma material (vilket till och med Cascade erkänner i sin reklam) - helt vanlig viskos.

Storleken finfin på Sugatexdukarna - man behöver ju inte en särskilt stor handduk när man är ute. Det ska torkas, inte skylas och gosas in.

[tillägg: nu såg jag att det ju var STORA handdukar som efterfrågades... men man kan ju sy ihop ett par om de är för små]
[Ändrat av Nordesjö 2004-03-23 kl 14:16]
 
Jag tycker PacTowl suger upp dåligt och torkar långsamt. Kanske inte i förhållande till sin vikt, men till volym och pris. Stora PacTowl tar helt enkelt för mycket plats, och små funkar sämre än Wettex eller moderna "supertrasor". Det senare är vad jag använder i lättpackning.

Annars har jag en handvävd "slät" bomullshandduk (alltså inte frotté) som väger lite, tar liten plats och torkar förvånansvärt fort. Rekommenderas.
 
Lifeventure!

Lifeventure (www.lifeventure.co.uk) har handdukar och den serien som heter Soft fibre trek towel är suverän. Jag har en pytteliten och så deras Giant-modell som är 90*140 och hopvikt blit den inte större än uppskattningsvis 10*18*3 cm. Den suger bra, känns skön, håller bra i tvätten, blir inte solkig, håller formen. Jag kan bara ge den högsta betyg. Möjligen är de lite dyra - jag köpte den minsta och den största och betalade totalt 500 kr.

Linda
 
Re: Lifeventure!

seglartjej; sa:
Lifeventure (www.lifeventure.co.uk) har handdukar och den serien som heter Soft fibre trek towel är suverän. Jag har en pytteliten och så deras Giant-modell som är 90*140 och hopvikt blit den inte större än uppskattningsvis 10*18*3 cm. Den suger bra, känns skön, håller bra i tvätten, blir inte solkig, håller formen. Jag kan bara ge den högsta betyg. Möjligen är de lite dyra - jag köpte den minsta och den största och betalade totalt 500 kr.

Linda

Tjena Linda!
Beställde du från Storbrittannien eller var köpte du din handduk?
Undrar lite över vikten. Är de lika lätta som Packtowl eller det kanske inte säger så mycket. Vet du vad din väger?
Tycker du att den torkar snabbt?

Christer
 
Relags!

Nordesjö; sa:
"Wettextrasan tycker inte jag är så trevlig.
PacTowl är bra om man har tvättat den ett antal gånger, men den är dyr.

Getout.se har också en likadan produkt som de kallar Relags. Mycket billigare än Pactowl men lite dyrare än marknadstrasan.

Jag har både PacTowl för över hundringen och Sugatex för några tior. Det är exakt samma material (vilket till och med Cascade erkänner i sin reklam) - helt vanlig viskos."

Tjena Martin!
Det var ett bra tips med Relags från http://www.getout.se
80x120 cm kostar fjuttiga 35 pengar och väger 150 gram.
Känns som lagom pengar för mig att slarva bort, efttersom jag glömde min PacTowl storlek störst *svordom* på en fjällstation i somras.

Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
mikaalien Handduk i Katmandu Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.