Hammock

Hammock: Eureka Chrysalis
tarp: USGI Marpat
Sovsäck: Ärvd gammal fjällräven
Underquilt, har ingen :(
Liggundelag: Folie täckt bubbelplast isolering :D eller gammat hederligt liggunderlag
 
Har inte testat just den modellen från DD men en tidigare av deras mattor. Upplevde den som "trång", klämde över axlarna. Deras tarp är dock bra.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Hej,

Ja funderar på att köpa en av DD's "Christmas Superlight Combo" Det verkar vara en bra "deal" för en nybörjare som jag också det ligger inom budgeten.



Är det nån som här erfarenhet med DD Superlight? Jag är a lite oroligt efter jag har läst att det känns trång när man ligger på dem.

Tack


Jag har nästan det här paketet (allt utom quilten) och om det här är din enda hammock, så skulle jag välja ett annat paket från DD. Jag har provat både DD Frontline och DD Travel och sover gott i bättre i båda än i Superlight. Jag rekommenderar Frontline för den får ingen kondens, vilket Travel får pga att den har ett vattentätt lager.

Sen funkar myggnätet på superlighten, men det är krångligare att ta sig in och ut och dessutom undvika att få in oönskade flygfän.

Sedan tycker jag att superlight tarpen är kanon för att ta med på fjällvandringar, men den är lite sladdrig och svårhanterlig, så jag gillar den vanliga tarpen bättre när vikten inte spelar så stor roll.

Så om du kompletterar det här paktetet http://www.ddhammocks.com/product/the_dd_winter_combo med en quilt/sovsäck, så får du en bekvämare lösning.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Jag har nästan det här paketet (allt utom quilten) och om det här är din enda hammock, så skulle jag välja ett annat paket från DD. Jag har provat både DD Frontline och DD Travel och sover gott i bättre i båda än i Superlight. Jag rekommenderar Frontline för den får ingen kondens, vilket Travel får pga att den har ett vattentätt lager.

Sen funkar myggnätet på superlighten, men det är krångligare att ta sig in och ut och dessutom undvika att få in oönskade flygfän.

Sedan tycker jag att superlight tarpen är kanon för att ta med på fjällvandringar, men den är lite sladdrig och svårhanterlig, så jag gillar den vanliga tarpen bättre när vikten inte spelar så stor roll.

Så om du kompletterar det här paktetet http://www.ddhammocks.com/product/the_dd_winter_combo med en quilt/sovsäck, så får du en bekvämare lösning.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Tack för tipsen.
Dubbelskikt är det nåt jag kommer att uppskatta.
Enligt dina erfarenheter: är det möjligt att sova diagonalt i DD hängmattor?
Mina prioriteringar är:
Bekväm (Att kunna sova i diagonal)
Lätt att sätta på
Vikt
 
Tack för tipsen.

Dubbelskikt är det nåt jag kommer att uppskatta.

Enligt dina erfarenheter: är det möjligt att sova diagonalt i DD hängmattor?

Mina prioriteringar är:

Bekväm (Att kunna sova i diagonal)

Lätt att sätta på

Vikt


Om du har en underquilt, vilket jag rekommenderar, så behöver du inte dubbelskikt. Jag använde dubbelskiktet till att lägga liggunderlaget i, när jag inte hade UQ. Vad det gäller sovställning, så är det lite personligt, men jag är 179cm och ligger någorlunda diagonalt i DD och viktigast är att jag sover gott [emoji2]. Vad det gäller att sätta upp hängmattor, så finns det nästan en favorit per person[emoji6], men jag tycker att DD Frontline (travel) är enklare att sätta upp än en Superlight. Jag har whoopies på superlighten och där funkar de, men jag föredrar andra upphängningar.

Jag tyckte att DDs paket var kanonbra att börja med, men idag skulle jag plocka ihop ett eget set. Kanske en Woodsman lite från UK Hammocks, UQ ochtarp från DD. Tror du kommer hamn i ungefär samma prisklass, men du får en bättre hängmatta. Ledsen att stöka till i beslutsprocessen för dig[emoji1].

God Jul och häng skönt[emoji318]!


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Då har jag läst genom hela tråden, en bedrift i sig, och har nu blivit lite klokare vad hängmattor beträffar. Jag har varit nyfiken på företeelsen en tid redan och funderar nu på att skaffa en hängmatta för användning utanför vintersäsongen. Det står i alla fall klart att en hängmatta inte är en så lätt och enkel lösning jag först naivt trodde, men för sommarbruk blir det kanske ändå överkomligt. (Ett DD Superlight kit är lätt men torde inte passa mig med mina 192 cm och 100 kg).

Det förefaller i alla fall som om en Blackbird Dbl 1.1 eller Woodsman X Double kanske är de mest lämpliga alternativen. Längden borde räcka, vikten är nästan ok och de har ett integrerat och lättanvänt myggnät. Har jag missat något?

En fråga om underquilt: Blir den inte blöt när morgondimman kommer in från sjön? För sommarbruk torde väl i alla fall ett liggunderlag räcka som isolering underifrån, men månne mitt 120 cm korta NeoAir räcker?

Eller ska jag bara ge upp tanken och hålla mig till mitt luftiga sommartält, som ju ändå är en lättare och rymligare lösning.
 
I och med att du är så lång tror jag att en Warbonnet Blackbird XLC borde vara optimalt. Liggunderlag fungerar fint under sommarhalvåret om du inte vill köpa en UQ. 120 cm kan fungera även om jag skulle rekommendera ett fullängdsalternativ.

De flesta underqulitar är gjorda i ett material som fixar lite fukt om morgonen.


https://www.youtube.com/watch?v=1Kn0Kboszk4
 
Blackbird XLC stiger ytterligare en del i vikt och pris. Tillverkaren anser att en vanlig Blackbird Dbl passar till någon som är 6' 0", medan Ukhammocks uppger 6' 8'. Men nog var det någon i min längd i denna tråd som rymdes bra i en vanlig Blackbird.
 
Generellt är hammockar ganska små, det var så jag tänkte. Men å andra sidan är ju det här rätt utlämnat åt vilken smak man har. Jag är 1.72 och har en Blackbird, om det funkar om man är 20 cm längre är svårt att avgöra.

I ditt fall hade jag nog hellre köpt en Hennessy Safari, men då spricker ju dina krav på vikten.
 
I BB XLC och Woodsman går det att stuva undan myggnätet. Funkar det att stuva undan myggnätet i en vanlig Blackbird också?


Skickas från min iPad via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.