Hammock

När det gäller påfrestningar så går jag personligen inte under 500 kg brottgräns. Då är man rätt säker :) Vissa på Hammockforums nöjer sig med 250, men varför chansa... Derek har en liten enkel räknare för det, http://theultimatehang.com/hammock-hang-calculator/

Ringar är rätt lätt att hitta, finns ex på Husky Gård som jag länkade till innan. Samma finns även hos DD Hammocks. De väger 11 gram st och är klart värda sina små slantar.
__
Fredrik
 
Nu finns det ändå vinster med att använda prylar där man faktiskt vet vilken brottgräns de har. En oklassad karbinhake eller ring kan ju ha en brottgräns som understiger den sovandes vikt. Det tillkommer ju några kilo utrustning och en och annan hund i bland. Bara för att man väger 80kilo när man står på badrumsvågen betyder det ju inte att det räcker med 80kilos brottgräns
 
Senast ändrad:
När det gäller påfrestningar så går jag personligen inte under 500 kg brottgräns. Då är man rätt säker :) Vissa på Hammockforums nöjer sig med 250, men varför chansa... Derek har en liten enkel räknare för det, http://theultimatehang.com/hammock-hang-calculator/

Ringar är rätt lätt att hitta, finns ex på Husky Gård som jag länkade till innan. Samma finns även hos DD Hammocks. De väger 11 gram st och är klart värda sina små slantar.
__
Fredrik

Helt klart en användbar calculator. En sådan har jag sökt med ljus och lyckta.

Helt klart är nog att mina ringar bör bytas ut antingen mot de på huskygård eller mot whoopiesling och soft schackel.
 
Senast ändrad:
Nu finns det ändå vinster med att använda prylar där man faktiskt vet vilken brottgräns de har. En oklassad karbinhake eller ring kan ju ha en brottgräns som understiger den sovandes vikt. Det tillkommer ju några kilo utrustning och en och annan hund i bland. Bara för att man väger 80kilo när man står på badrumsvågen betyder det ju inte att det räcker med 80kilos brottgräns

Jag skulle aldrig lägga mig i en hängmatta där det inte finns brottgräns på allt som bär upp min vikt. Jag vill inte riskera att hamna på marken mitt i natten pga. jag var lite snål när jag köpte en hake eller ring. Nä, leta lite till och hitta billiga saker som håller istället. Det finns! Husky Gårds ringar (nä, jag jobbar inte där ;) ) håller ex för 1400 kg, karbinhaken (säkerhetskroken) från CO jag har håller för 600 kg. Det behöver ju inte vara värstingsaker rakt igenom.
Tänk oxå på att det blir klart större påfrestningar på all utrustning när man rör sig i hängmattan. Då blir det stötar som är svåra att uppskatta krafterna i. Det är därför som alla på hammockforums lägger gränsen på minst 250 kg (500 lbs), och många på 500 kg (1 000 lbs).
__
Fredrik - snål, men inte dumsnål ;)
 
Men alltså en tanke bara... Om de är en brottgräns på 160kg på en hammock...varför måste all kringutrustning som treehuggers o karbinhakar tåla 500-1000kg el mkt mer än så som vissa använder?

Borde ju helt klart räcka med en brottgräns 200-250kg på kringutrustning...
 
Men alltså en tanke bara... Om de är en brottgräns på 160kg på en hammock...varför måste all kringutrustning som treehuggers o karbinhakar tåla 500-1000kg el mkt mer än så som vissa använder?

Borde ju helt klart räcka med en brottgräns 200-250kg på kringutrustning...

Så resonerade jag också tidigare. Men tittar man på kalkylatorn som omnes länkade till så ser man att krafterna variera i "riggen".

Kanske blandar vi ihop vikt "kilogram" med kraft "newton". Det kan ju vara så att längs lodlinjen så är de parallela men när vi kommer till den linjen som ett hammocksnöre följer så skiljer dessa värden. Det finns säkert någon fysiker som kan förklara detta matematiskt.

Mina fysikkunskaper räcker inte riktigt till att förstå det men jag kan acceptera att det mycket väl kan vara så.

När det gäller brottgräns på hammocken så är det väl oftast inte det som uppges utan maxbelastning, som för hoppningsvis ligger ett gott stycke under hammockens brottgräns. Tittar man på DD hammock så skriver ju de något i stil med.
"bekväm för personer upp till 1,95m och 150kg" Bekväm för, det är ju inte ens maxlast man pratar om utan sovkomfort.

Säg att brottgränsen ligger 2 till 3 gånger högre än rekomenderad maxbelastning då hamnar vi ju på i runda tal 300-450kg som brottgräns.

Plötsligt är det ju inte lika ologiskt med 500-1000kg i brottgräns på upphäningsanordningen även om det i de flesta fallen räcker med 250kg (dvs väldigt liten marginal)
 
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=17478&stc=1&d=1407146373
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=17479&stc=1&d=1407146373

Biltemas minsta ringar, karbinhakar och Dyneema skotlina från en båtaffär, värre behöver det inte vara och än har jag inte hamnat på marken trots 400+-nätter i hängmattan. Jag gör inte ens en "säkerhetsknut" på linsträckarringarna, det behövs inte.


Man ska inte komplicera saker mer än nödvändigt, det blir bara dyrt och ger inget.
 

Bilagor

  • 2014-08-04 11.53.26.jpg
    2014-08-04 11.53.26.jpg
    118.5 KB · Visningar: 1,644
  • 2014-08-04 11.53.43.jpg
    2014-08-04 11.53.43.jpg
    131.8 KB · Visningar: 1,455
Biltemas minsta ringar, karbinhakar och Dyneema skotlina från en båtaffär, värre behöver det inte vara och än har jag inte hamnat på marken trots 400+-nätter i hängmattan. Jag gör inte ens en "säkerhetsknut" på linsträckarringarna, det behövs inte.


Man ska inte komplicera saker mer än nödvändigt, det blir bara dyrt och ger inget.

Håller med, KISS är ett bra ledord :)
Hittade förresten att Biltema har soft shackles!!! http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Lattviktsschackel-254676/ Det hade jag inte räknat med...
Anledningen till att jag övergav mina biltema/jula-ringar till förmån för de från Husky Gård var vikten. Jag tyckte att det var värt de extra kronorna för att komma ned så pass mycket i vikt som jag gjorde. Och din karbinhake ser väldigt mycket ut som den jag köpte på CO :)
__
Fredrik
 
Det fungerar säkert med ringar och hakar från biltema.

Nu har ju dessutom biltemaringarna en angiven brottgräns vilket inte Jularingarna har. Förmodligen är det väl samma tillverkare även om Biltemas ringar ser bättre fogade ut en Julas dito rent okulärt, hur mycket det är värt, men det kanske skiljer från ring till ring. Biltemas sägs vara Rostfritt AISI 316 medans Jula ange elförsinkad stålring. Vad nu det påverkar en eventuell brottgräns?
Personligen skulle jag nog inte valt att gå på 200kg som brottgräns utan gått upp en dimension, men jag är ganska nojig av mig. Hur pålitlig brottgränsen sedan är, är ju en annan fråga men så är det väl med det mesta "kinatillverkat".




Vikten på ringar och hakar spelar inte så stor roll för mig eftersom jag oftast är bilburen ända fram till sovplats. Ska jag bryta den trenden kan jag garantera att det finns fler saker än bara några karbinhakar att spara vikt på (i synnerhet på bäraren av utrustningen). Ett hekto mer eller mindre på upphängningen gör varken till eller från för mig
 
Jag är inte ett dugg orolig för att grejerna ska haverera, men så har jag ju 40 års erfarenhet av metallarbete bakom mig. Jag varken räknar eller mäter, jag SER om det håller. Även om materialet i ringarna skulle vara hälften så tjockt skulle det hålla.
 
Hammock med barn?

Hej!
vilken fantastisk tråd till att börja med!
jag har suttit i ett par timmar och har knappt kommit igenom hälften än.
men jag har lite frågor (och ber om ursäkt om det redan är skrivet i tråden).
Jag och min sambo har funderat på att slänga ut sängen och testa hängmattor både för hemmabruk och när vi är ute i skogen och det ställer ganska höga krav på att dom ska vara bra så ryggarna inte ger upp.
och vad jag har förstått så ligger blackbird och woodsman x väldigt högt upp i listan för sköna hängmattor. hur skulle det funka att ha ett barn sovandes brevid sig i en av dessa hängmattor? skulle det funka några nätter eller blir det trångt/obekvämt? eller e det så mysigt som det verkar i mitt huvud? :)
och så är jag såklart nyfiken på om woodsman x´s justerbara "footbox" faktiskt gör så mycket för komforten eller om det är bara en till sak som kan gå sönder på hängmattan?
tack för mycket insperation!
 
Att sova två personer, även om ett är ett barn, i de flesta hängmattor blir nog ingen höjdare. Det finns större modeller såsom Henessy Safari Deluxe som kan funka. Jag är rätt säker på att någon här har testat detta. Jag skulle tro att den vanligaste varianten för oss med mindre barn är att de sover i egen hängmatta som man hänger ovanför förälderns, som en våningssäng. Det innebär att man man beröra barnen och de flesta känner sig nog rätt trygga så.

Footboxen i Woodsman X gör nog inte så mycket vare sig till eller från. Det är dock inget som går sönder eftersom designen egentligen är ett snöre från fotänden av hängmattan till ett fäste en bit in längs sidan. Snöret är fästat med ett litet vetintevaddetkallas som lossnar om belastningen blir för stor = inget material slits sönder. Jag har två videos som visar dels Woodsman X och dels footboxen innifrån hängmattan, sök på Tord Hoppe på Youtube.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...