Hammock

bli ibland lite "irriterad" att ha så många prylar med mig när jag är ute och funderar att effektiviserar lite.
en tanke är att tex hitta en hängmatta som sitter helt ihop med sovsäcken och allting är "en del". så frågan bli, finns det nåt företag som tillverka nåt sånt?

Jag har sett en hammock som liksom var inbyggd i ryggsäcken, men förmodligen är inte detta en speciellt smidig ryggsäck i övrigt. Visst, vi har varit inne på detta innan det här att ha underquilten fastsydd istället. Bor man i Florida förstår jag poängen med att ha den lös, men för oss nordbor är den ju i princip alltid på ändå. Eventuellt skulle man ju kunna ha tryckknappar så man kan sätta på en extra underquilt vintertid.

En annan smidig sak är att ha snakeskins som är såpass stora att du får plats med tarp, hängmatta och allt annat också. UK-hammocks säljer sådana, men bara på beställning.

Det blir ganska bulkigt (tror jag), men å andra sidan så har du ju allt i ett och samma ställe. Spänn upp korven mellan två träd, upp med tarp. På så vis spelar det ju ingen roll att hammocken innehåller en mängd olika delar längre.
:)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Snakeskinnet jag hänvisade till ser ut så här:

attachment.php

Svära i kyrkan

Nu är jag stolt Ateist men och har inga problem med att svära i kyrkan. Men skulle tro att de som tillverkar Jerven har utstående ögon med dina hänvisningar. XXL säljer Helsports Fjällduk och det är inte samma som Jervens Fjällduk. Sedan har jag inga värderingar vilken som är bäst.

Jag skulle nog rekommendera dig en fjällduk, baserat på din beskrivning, en sån här:

http://www.youtube.com/watch?v=xfQ7H...ature=youtu.be

Finns på XXL:

http://www.xxl.se/vildmarksliv/talt-...uflage-1024349

Om inte så är det det optimala en hammock klart. Behöver du ingen

ja en sån där strumpa vore en idee fast samtidigt har den ju lite vikt och behöver förpackningsutrymme.

min tanke med en sovsäck som är hängmatta samtidigt vore att minska prylarna som sagt men även att då fortfarande har en vanlig sovsäck när man inte hitta ngr träd att spänna upp alting och behöver sover på marken.
men det känns som en grej man få sy själv helt enkelt.

Hammock och tarp hemma!

Jag fick idag äntligen hem min Warbonnet Blackbird Hammock och Superfly Tarp idag från USA. De var mörkt ute men jag ville absolut pröva att sätta upp grejerna innan jag tog dom till skogs. Två träd med lagom avstånd fanns på tomten till huset som jag bor i (hyffsat centrala uppsala). Lägger mig till ro i hängmattan, jäkligt gött-ahh jag springer och hämtar sovsäcken-här ska testas på riktigt. Går mot huset och ser föreningens ordförande i tamburen som ser mycket fundersam ut. När jag kommer in och förklarar att ja det är mitt "tält" (hmmpf!) och jag ville bara provmontera det blir han lättad.-"Vi trodde att det var en uteliggare som hade slått upp det, och vi vågade inte gå fram, tänk om han hade en kniv!".-Ja nej det var bara jag hahaha. "Ja vi ringde snuten, men vi får väl avboka nu, hehe" -nervöst skratt. Ja det var värst säger jag med lite för hjärtligt skratt. Så jag gick ut och plockade ner min tarp och min hammock och tänkte på vad lustigt det hade blivit om farbror blå knackade på när jag låg inlindad i en kokong en meter över marken. Är jag på väg att bli ett efterlängtat orginal i den tråksamt anonyma boendeformen bostadsrätter?

Simo: Intressant val av UQ, jag funderar på samma upplägg när jag får råd. Warbonnet kunde inte leverera någon Dyneema så det får bli ett framtida projekt.

Mina något inskränkta grannar tittade skeptiskt på min resehängmatta.
när jag hängde upp den i byggställningen, som förstört hela hösten, genom att stå uppställ runt huset, delvis på min uteplats.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips