Hammock eller vindsäck?

He ä ju bra att en Valsjöbypojk komm å klar e här. 😊 Om he framhäre á o sove i ä snödriva med vindsäcke så klar et nog. Själv tyck ja att ett e dag på laggan så vill je ni ha ena a en belöning. He bruk jag få i tälte. Å he smake starkt å värme...
Om man säg så

Ändrades?

Hah! Artut med jämtar här. Har man nå starkt med sig är det ju bara att gräva en grop och luta sig tillbaka. Känner att jag behöver jobba lite på min Jämtska. :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har hängmattecampat med hennessy hammock och även i tropiken (regnskog) blir det kallt som satan med ett liggunderlag av standardtyp. Man bör betänka att en avsevärt större del av kroppen kommer exponeras mot kylan eftersom hängmattan "smiter åt" och komprimerar sovsäcken som således ger minimal isolering mot kylan. Jag vet att det finns isoleringskit till en del hängmattor (bland annat hennessy) som jag inte testat, men de verkar tunga och sega att rigga. Sedan finns det ju inte heller en chans i universum att jag skulle vilja ligga i en hängmatta i vind starkare än svag bris. Att sedan på vinterfjäll förlita sig på en liten nylonduk som stormskydd kan ju för vissa vara spännande, men för en tvåbarnsfar som jag bortom aktuellt risktagande.

Vad är bekymret med tältet om en får fråga?
Är ni fler än en, brukar ju tältalternativet bli det både lättaste, enklaste och säkraste av alla alternativ jag känner till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips