Halvrep

Jag fortsätter en diskussion från en tidigare tråd
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37766

Mezzner; sa:
Det finns ett fåtal(?) rep som kan fungera både som twin och dubbelrep. De har alltså dimensionerats som en slags kompromiss.
pecall; sa:
Tvillingrep är både en teknik och en reptyp. ...vissa halvrep kan användas till denna teknik.
hulth; sa:
Ni skriver att bara vissa halvrep kan användas som tvillingrep, jag har uppfattningen att alla halvrep går att använda. Har jag fel?
Mezzner; sa:
Ett halvrep är kraftigare än ett tvillingrep. Det är märkt som halvrep och inte som tvilligrep. Alltså ska det inte användas som tvillingrep.

I den mån det finns rep som är tillåtna att använda som både tvilling- och dubbelrep så framgår det av märkningen på repet, samt medföljande papper förstås.

Oavsett vad jag påstår om vad det finns på marknaden så är det bäst att gå efter denna märkning.
Visst är det en skillnad mellan halvrep och tvillingrep, men det är också en skillnad i hur man mäter deras "prestanda". 55 kg/1 rep för halvrep och 80 kg/2 rep för tvillingrep. Normen för "Impact force" reglerar så att repet inte blir för styvt och normen för "Dynamic elongation" så att repet inte blir för elastiskt. Oavsett vad du påstår (Mezzner) om att man skall följa märkningen på repet så har jag uppfattningen att alla halvrep går att använda med tvillingreps-teknik. Självklart blir det en högre "Impact force", men blir den så hög att den inte håller sig inom normerna för vad som är ok? Om man tittar på beal’s sida http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=cordes_escalade&lang=us och jämför egenskaperna för Joker som är klassad som både hel-rep, halv-rep och tvilling-rep och jämför halvrep-egenskaperna med de ”riktiga” halvrepen Ice-line, Cobra och Verdon, så ser man att Joker har högst "Impact force". Borde inte denna faktor vara det avgörande om det är ok att använda ett halvrep med tvillingreps-teknik? "Dynamic elongation" borde inte vara avgörande och knappast något problem.

Min fråga kvarstår: jag har uppfattningen att alla halvrep går att använda med tvillingreps-teknik, har jag fel?

Är den gängse uppfattningen att detta är ok och att repen därför inte har dubbel märkning för både halvrep och tvillingrep, eller är jag helt ute och cyklar?

Det händer att jag klipper mina Cobra som tvillingrep, bör jag sluta med det?

utomjording; sa:
I korthet går det bra att klippa två halvrep i samma säkringar om man gör det hela tiden. Så fort man inte klipper i ena repet i en säkring så kan man INTE klippa in det igen eftersom repen då vid fall glider i olika fart och riskerar att brännas av.
hulth; sa:
Vet att det var en diskussion i ett tidigare inlägg om det är ok att börja klippa som tvillingrep och sedan dela på halvrepen och klippa i olika säkringar. En gång för alla, är det OK eller inte??? (bortse från dåliga placeringar på säkringarna mm. anta att det är bultar!)
utomjording; sa:

Ett litet förtydligande!
Jag diskuterar användandet av halvrep och antar att just det repet är ok att använda i tvillingreps-teknik.
Är det Ok att klippa ett halvrep med tvillingreps-teknik för att sedan dela på repen och klippa i olika säkringar???

”utomjording” har du ändrat åsikt mellan dina två inlägg eller missuppfattade du min fråga?
 
Det är mycket möjligt att man utifrån de specifikationer som tillverkarna ger kan komma fram till att ett visst halvrep från en tillverkare ger lika litet fångryck som ett tvillingrep från en annan (om man nu uppger det per rep i det senare fallet?).

Man kan väl på så sätt räkna ut att vissa rep på sätt och vis kan funka annorlunda än tillverkaren rekommenderar. Jag skulle dock aldrig rekommendera nån annan att göra det, och särskilt inte på ett forum. Det är ju dessutom bara om det vore så att alla halvrep kan användas som tvillingrep som detta vore rimligt enkelt att hålla reda på - eller möjligen för just det rep man själv äger.

På Beals sida är det ju ganska tydligt angivet hur man får använda reptyperna, och att det då är på antingen det ena eller andra viset. Om man inte menade detta, så skulle man ju inte uppmärksamma att man har ett väldigt speciellt rep i Joker som skiljer sig just på den punkten, dvs att det går att använda både som halvrep och tvilling!

Att Joker anses kunna funka som både tvilling och dubbelrep talar ju förstås för att det finns ett styvhetsintervall för rep som gör att de klarar att fungera både enkelt och dubbel, men det är rimligen ett snävt intervall som inte innefattar de tunnare tvillingrepen resp de tjockare halvrepen.

Det kan verka fånigt att teoretisera och peka på de ganska små skillnaderna, med tanke på att det är så mycket annat som skiljer så mycket - klättrarens vikt, placeringar, olika säkringars olika hållfasthet mm.

Men jag tycker faktiskt tvärtom i slutänden - det är möjligt att det finns "tillåtna" undantag men det är rätt knepigt att hålla reda på allt som det är ändå. Jag tror det faktiskt är bra för säkerheten att ha vissa regler som man tillämpar konsekvent även om det ibland ger "mer säkerhet än nödvändigt". Att vid klippan, och kanske under press, göra överväganden från gång till gång innebär säkert att man tar mindre kloka beslut ibland.

Om jag nu inte fattat märkningen fel, eller att olika tillverkare menar olika med dem, så tror jag det är en enkel och sund princip att hålla sig till vad som står angivet på utrustningen.
 
Det märkvärdiga med Joker tycker jag är att det är ett helrep som funkar som tvillingrep. Alla helrep är ju ok att använda som halvrep (eller?) även om inte tillverkaren anger det.

Precis som du skriver så finns det ett ”styvhetsintervall” som överlappar mellan helrep och tvillingrep (Joker). Detta intervall verkar litet. När ett rep går ifrån att vara ett helrep och blir ett halvrep så har gränsen för tvillingrep redan passerats. Så frågan är om rep som klarar kravet för helrep säljs som halvrep? I så fall är det nog dumt att anta att alla halvrep fungerar som tvillingrep, om inte, så borde min uppfattning stämma.

Nu är ju inte det här någon jätteviktig diskussion då man istället oftast eftersträvar att klippa ett rep i varje säkring för att minska fångrycket. Men en vana som jag har är att klippa dubbelt i första säkringen för att underlätta för den som säkrar. Intressant att veta om det beteendet kommer leda till min död eller inte :). Om jag har fel i att tro att alla halvrep kan användas som tvillingrep så skulle det ju vara direkt livsfarligt att klättra med halvrep!!! Tänk er scenariot om ni tar ett fall precis innan ni hunnit klippa första säkringen på en multipitch. Det skulle bli ett faktor 2 fall i halvrepen där båda repen tar upp lika stor kraft och därmed fungerar som tvillingrep. FÖRÖDANDE!
 
hulth; sa:
... Det skulle bli ett faktor 2 fall i halvrepen där båda repen tar upp lika stor kraft och därmed fungerar som tvillingrep. FÖRÖDANDE!

Repen skulle förstås hålla, medan det dåliga är att man har faktor två och ett närmast "dubbelt så styvt rep" som frestar på stand, utrustning och rygg.
Jo, det vore säkert inge vidare alls, det är ytterligare ett skäl till att lägga första säkringen väldigt snabbt efter ett stand. (Enda skälet till varför detta resonemang inte skulle stämma, vore väl att fångryck och dynamik inte har nån betydelse...)
 
utomjording; sa:

Ett litet förtydligande!
Jag diskuterar användandet av halvrep och antar att just det repet är ok att använda i tvillingreps-teknik.
Är det Ok att klippa ett halvrep med tvillingreps-teknik för att sedan dela på repen och klippa i olika säkringar???

”utomjording” har du ändrat åsikt mellan dina två inlägg eller missuppfattade du min fråga?

Hoho, nä, jag är alltid konsekvent! Det är alltså INTE OK att någonsin börja med tvillingrepsteknik och sen dela på repen och klippa i olika säkringar (dubbelrepsteknik). Det är däremot (någorlunda) OK att börja med tvillingrepsteknik och sedan använda ETT av repen i enkelrepsteknik! Det andra repet ska du bara låta löpa fritt i luften. Om du klipper i rep nr 2 i annan säkring (separata säkringskjedjor) och faller senare på leden kommer repen löpa olika fort och risk för repskador och ond bråd död.

Kristallklart?
 
hulth; sa:
Men en vana som jag har är att klippa dubbelt i första säkringen för att underlätta för den som säkrar. Intressant att veta om det beteendet kommer leda till min död eller inte :)

Använder du separata karbiner och är medveten om att du kommer belasta särkingspunkten hårt så, ja, varför inte?
 
Kan inte släppa det här, varför har så många på forumet en annan åsikt än vad jag har lärt mig. Dubbla karbiner i första säkringen.... Inte ok att använda dubbelrep med tvillingrepsteknik....

Petzl har en illustration där dom beskriver precis det här, notera första meningen i punkt 5!!!

http://en.petzl.com/petzl/SportConseils?Conseil=30&Activite=14

Är övertygad om att man kan finna liknande rekomendationer i de flesta klätterböker.

Tycker ni att detta exempel är fel? Anser ni att Petzl vilseleder när dom skriver det här?
 
Man visar ju kanske främst hur man gör sitt stand med två rep.
Sista bilden visar ju hur man ska göra med tvillingrep, men det anges ju inte specifikt att det är rätt sätt med dubbelrep också. De kanske tycker att det är uppenbart att dubbelrep resp tvillingrep hanteras på olika sätt i bild 5, men att man bara visar ena varianten?
 
Mezzner; sa:
Sista bilden visar ju hur man ska göra med tvillingrep, men det anges ju inte specifikt att det är rätt sätt med dubbelrep också.

Tolka det som du vill, men rubriken är tydlig.

"Setting up a belay using double or twin ropes"
 
Fast det är väl inte i första hand bild 5 som visar det...

Att man vid dubbelrepsteknik inte undantagsvis får använda samma karbiner för repet tycker jag tvärtemot dig är väl dokumenterat i klätterlitteraturen.
 
Inte ett fåtal vilka som helst, utan de som tillverkaren angivit att att de är tvillingrep och dubbelrep. Fast det har jag väl redan skrivit. I det fallet är det förstås lika viktigt som vanligt att konsekvent tillämpa samma metod hela repan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.