Beal Cobra II som tvillingrep?

Hej hej!

Har spanat in Cobra II för att använda som dubbelrep, men undrar också om det kommer gå att använda som tvillingrep trots att det inte står något om det?

Impact force är runt 5.1 kN som dubbelrep, vilket är väldigt lågt enligt mig.. så tänker mig att det borde funka rätt bra i tvilling-teknik också? Eller kan man inte tänka så?

Kommer nog inte använda det i tvillingformat särskilt ofta, men vore ändå bra att veta om det "funkar". Det är egentligen mest min replagskamrat som tänker kring detta.
 
Detta är bara min egen åsikt/bedömning!

Jag kan inte se något som helst problem med att använda vilken typ av rep som helst som tvillingrep, förutsatt att de är av samma typ, tillsammans är tillräckligt starka och man i övrigt gör rätt. Kan bara inte komma på något problem.

Ok, det enda jag kommer på är att ju fler rep du kör med så ökar ju "impact force" (förmodligen ungefär som summan), och då så kan denna bli högre än vad som är lämpligt för placeringar osv. Kan inte föreställa mig att detta skulle vara en issue för vanliga halvrep så länge du inte klättrar på superkänsliga säkringar.
 
Nej det stämmer säkert. Vore intressant att veta om det går att räkna ut impact force i tvillingteknik, eller om det är mer komplext än ett rent förhållande.
 
Jag fortsätter spekulera...

Antag ett givet fall med endast ett av repen, och säg att töjningen är 2 meter. Om du kör med två rep gissar jag att töjningen kommer bli ca 1 meter (förmodligen inte exakt, men ungefär).

Då approximerar vi att stoppsträckan halveras, men impact force är ungefär proportionellt mot tiden, inte nödvändigtvis sträckan.

Hur tiden och sträckan förhåller sig beror på repen, men jag gissar att töja ut 10 meter tar mindre än dubbla tiden att töja ut 5 meter. Kan ha helt fel där dock.

Men, om ovan stämmer så är min gissning: Ett fall som skulle ge en impact force på 4 kN med ett rep skulle med två bli ungefär 6 kN.

Egentligen dags att sätta sig med penna och papper och räkna ordentligt, men har inte tid nu :)
 
stötkraften ökar med 20-25% om du klipper båda repen, enligt beal

http://www.beal-planet.com/sport/anglais/typecorde.php#test

Yes, men insåg att impact force på halvrep är angiven med 55 kg vikt. Det står också på Beals sida att impact force ökar ungefär med 25% med 80 kg vikt.

Så lite ungefärligt, borde det i fallet med Cobra II röra sig om: 5.1 kN * 1.25 * 1.25 ~= 8 kN, och då har man ett värde som går att jämföra med singelreps angivna fångryck...

Vilket känns helt ok att tradda på, yes?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.