Halt liggunderlag?

Har en fundering på Exped synmat UL 7 (det gula). Ytan på det känns väldigt hal. Finns det risk att man glider på det? Har ett "vanligt" synmat 7MW i dagsläget där ytan är väldigt sträv helt omöjligt att glida, men skulle lätta min packning med ca 600gram om jag byter till Exped synmat UL 7M för att inte tala om vilken enorm volymminskning det blir.

Ni som har ett Exped UL hur funkar det med friktionen? Upplever man det som jobbigt med en sån glatt yta? Glider man lätt och måste flytta sig tillbaka mitt i natten när man vaknar av markkylan underifrån för att man har glidit av? Ibland hittar man ju tex inte en helt plan yta att sätta upp tältet på. Och är det lika bekvämt och skönt som "vanliga" synmat?
/Kjell

Har ingen produktspecifik erfarenhet men har glidit av under vintertur ett par gånger. Tills jag vant mig att sova rätt vallade jag upp och byggde en skål så det var svårare att hamna fel.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har ett 7UL. Har aldrig sovit direkt på snö, men har hållit mig på det i alla fall. Ligger iofs stilla när jag sover.

För alla hala mattor/liggunderlag/luftmadrasser finns en enkel lösning.

Köp en tub SilNet silikon eller motsvarande. Dutta små droppar i valfritt mönster på båda sidor om liggunderlaget/madrassen. Låt torka några timmar . Klart.

Så att sovsäcken inte glider på madrassen och så att madrassen inte glider på tältbotten etc

Håller många år. Kladdar inte.

För alla hala mattor/liggunderlag/luftmadrasser finns en enkel lösning.

Köp en tub SilNet silikon eller motsvarande. Dutta små droppar i valfritt mönster på båda sidor om liggunderlaget/madrassen. Låt torka några timmar . Klart.

Så att sovsäcken inte glider på madrassen och så att madrassen inte glider på tältbotten etc

Håller många år. Kladdar inte.

Låter ju som ett helt klockrent tips!! Tack för det.
/Kjell

avslutad210712

Gäst
Vi har två Exped synmat UL 7 och vi har aldrig upplevt det som speciellt halt.

På IKEA finns olika halkstopp för mattor att köpa. Här är en produkt 165 x 235 cm som kan klippas till passande storlek http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10132260/#/90132261

Jag använder själv ett enkelt vävliknande matt-glid-skydd som säljs på rulle. Finns i de flesta varuhus för några få kronor.

Börjar man addera sådana extra halkskydd som adderar både volym och vikt förlorar man snabbt vitsen med att köpa ett lättare liggunderlag;)

Jag har aldrig haft några sådana problem med mitt Synmat 7 UL
Underbart smidigt och skönt liggunderlag.

Låter ju som ett helt klockrent tips!! Tack för det.
/Kjell
Bekäftar! Funkar lika "klockrent" på vanliga Evazote-underlägg, de har en slät och rätt hal yta som gled runt på mitt ävenså hala tältgolv. Möjligen sliter "prickarna" lite på sovsäckstyget, om det är av den tunna sorten och man är medvändare, så ta inte till för tjockt - hellre fler men "rundare" prickar.

Min erfarenhet av synmat 7 motsvarande är att den känns sträv men tillsammans men vissa material blir den såphal, exempel WM caribo sovsäck, som funkar klockrent mot ett neoair.
Då tältgolv numera är i silnylon så rekommenderas det tidigare tipset med silicon.
Evazote underlag funkar bra emot silnylon och jag har inte haft några problem mot någon sovsäck, det är så bra fäste att man ibland önskade lite mera glid.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips