Hållbarhet torkat?

Hej på er?

Jag hittar inget riktigt svar på den fråga Dan Hanson ställde i Januari i detta forum, jag ställer frågan igen fast lite annorlunda.

Om jag torkar min egen mat, t.e.x. i ugnen hemma. Har någon tips om hur jag bäst förpackar den ? Och hur jag bäst bevarar den? Och och hur lång tid det tar innan maten tappar all smak, ruttnar, mjuknar, luktar, exploderar eller vad den nu skulle tänkas göra?

Ni som torkar mat till semestern, gör ni detta veckan innan ni ger er iväg? Eller märker ni ingen skillnad om den är bevarad en månad eller två?

Hoppas någon kan ge ett gott råd till en inspirerad blivande hobbytorkare.

Tork-Niklas

PS. i och för sig tycker jag nog inte 60 spänn är dyrt för en (frystorkad) middag på semestern, speciellt inte om jag relaterar detta till vad jag skulle betala om jag inte åkte till fjälls, då skulle jag förmodligen gå på restarung och middagen skulle förmodligen också innehålla en flaska `Chatau vadå' som inte heller skulle vara billig...alltså: i fjällen kan jag inte dricka vin, vilket är både billigt och tur eftersom vin på camping semestrar alltid tenderar att vara fel tempererade (läs för kallt). En lösning på detta är naturligtvis vitt eller rose som båda kan drickas svalare, det senare, rose, kan vara ett gott alternativ till rött. Usch vad jag babblar, nu slutar jag.

Torkad Serano skinka och en "stråle" vin...!

Köp eller smyg läs boken: Friluftsmat av Anita Forsell så hittar du nog svar. Eller varför inte ringa till dem som säljer torkar och fråga(se nedan). Jag tror nämligen att hållbarheten är beroende på typ av råvara och inte är sämma rakt av.

Får jag även rekomendera det underbara sätt som spanjorer transporterar sin livsnödvändiga nectar: en getskinnspung runt halsen(tror den heter Bota...?) ! Är alltid med på mina vandringar. På vintern under GTX-jackan. Rymmer dock bara 1l så en plunta med Albelour Caskstrength får följa med!(..för medecinskt bruk..)
På paddlingarna blir det en 3l bag.inbox...tjohoo!
http://hem.comitnet.com/kebi/index.html
http://chariot.com.au/~gloria/dehydrator.htm
http://home.swipnet.se/lagerelden/mat/torka.html

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips