Hållbar "ultralätt" vandring?

Började gå till skogs och fjäll redan på 50-talet, tungt och tyngre blöt som inte torkade förrän under tak. Lärde mig av klättrare och norrmän som kom med 15 litersäcken och gick från hytta till hytta.
De jag träffat på som lämnat hemmet med minst hade strumpor, tandborste, kläderna de gick i. Även det gick väl.
Allt är en fråga om planering och kassa.

Helt rätt.
En kompis till mig skulle studera utomlands drygt ett år. Han kom till flygplatsen med bara en plastpåse från Konsum. Där fanns två kallingar ett par T-shirt och en tandborste och ett väl tummat exemplar av en ”kolorerad” veckotidning med osedvanligt nakna beskrivningar kring onämnbara ting.
Ett par år senare lånade han en rygga/mes av mig av den där äldre modellen som många gamla ryggar lidit av.
Han skulle lifta genom Europa till gamle Francos Spanien. Jag försökte avråda men förgäves. Han var borta nått år och när han väl dök upp igen undrade jag hur det gick. Han berättade att han köpt en cykel och cyklade från södra Frankrike till Spanien och när han väl hade hamnat i mitten av den iberiska halvön (Spanien) på en dammig byväg så mötte han på vägen en gammal bonde med sin dubbelspannade oxkärra. Han tog upp sitt lexikon och frågade gubben... Señor, ursäkta men vet ni var närmaste tunnelbanestation ligger...
Gubben och han blev vänner för livet... och han bodde med honom och hans fru i flera månader.😊

Så mycket kan hända. Fast nu hamnade jag väl utanför tråden...😂
 
Det lättaste jag själv kan gå är kläderna på kroppen.

Men kläderna på kroppen, har du då samma kläder på dig när du vandrar som när du sitter stilla? Och du har regntäta kläder på dig även om det är strålande sol?

Det jag har i min ryggsäck är ju främst förstärkningsplagg (fiberpälströja, vantar, mössa, kanske underställ beroende på säsong), regnplagg och sen sovutrustning (sovsäck, liggunderlag). Och så då en tarp, ett tält eller hängmatta.

På sommaren kanske man inte riktigt behöver lika mycket, men jag har mest varit ute vår och höst (eftersom min mesta utevistelse är med scouterna, och våra hajker är ju under skolterminerna, inte under loven).

Ok, sen har jag lite matsaker, men de väger typ ingenting (utom själva maten, och möjligen köket, beroende på vilket kök jag väljer).
 
Nu har jag läst hela tråden och känner att ingen riktigt har satt huvudet på spiken. Som jag förstår "problematiken" med UL och huvudfrågan här är det att de som verkligen satsar på UL ofta är supernytra på att jaga gram och det i sin tur gör att man ofta letar och vill ha nya grejer, ännu lättare. Och eftersom utvecklingen hela tiden går mot lättare (men kanske inte mera miljövänlig framställning eller miljövänliga material) hamnar man då i en situation där man anser sig "behöva" köpa de nyaste prylarna. Är det inte det som är det stora problemet?

Vi skulle alla kunna hjälpa till genom att förstå att vi är olika och inte se ner på dem som inte hoppar på UL-hypen. Om jag får gå omkring i min "omoderna", kanske lite tyngre 20 år gamla trotjänarrygga och i mina fullt fungerande lika gamla kläder utan att någon tittar snett eller kommer med "goda råd" om hur jag kan "förbättra" min utrustning blir det trevligare för oss båda. Det kan finnas tusen skäl till att man väljer att ha den utrustning man har. Miljön är ett, ekonomin, bekvämlighet, stil är andra. Vissa av oss har full koll på UL-trenden men väljer, av olika skäl, att inte hoppa på den. Vi kanske helt enkelt inte bryr oss om några extra gram eller kilo eller vi kanske gillar våra gamla grejer. Och varje gång jag väljer att inte köpa nytt gör jag ett miljöval. Om jag sedan råkar ha någonting av t.ex. bomull, som vi nu vet är ett "inte så bra" miljöval så kanske det ändå är bättre att jag fortsätter använda plagget om jag gillar det än att köpa nytt.
 
Nu har jag läst hela tråden och känner att ingen riktigt har satt huvudet på spiken. Som jag förstår "problematiken" med UL och huvudfrågan här är det att de som verkligen satsar på UL ofta är supernytra på att jaga gram och det i sin tur gör att man ofta letar och vill ha nya grejer, ännu lättare. Och eftersom utvecklingen hela tiden går mot lättare (men kanske inte mera miljövänlig framställning eller miljövänliga material) hamnar man då i en situation där man anser sig "behöva" köpa de nyaste prylarna. Är det inte det som är det stora problemet?

Så länge den "utrangerade" utrustningen säljs vidare på begagnat marknaden så ser jag inga problem med att man köper nytt. Då tycker jag nog det är värre med alla "hemgym" och set med golfklubbor som finns lagrade överallt. Västvärldens ekonomi är ju uppbyggd på konsumtion så till den grad att man delar ut pengar (USA) till folk för att hålla igång hjulen. Det anses ju inte heller vara särskilt stora problem att folk köper nya (el-)bilar eller nya bostäder eller konsumerar på annat sätt.
 
Som jag förstår "problematiken" med UL och huvudfrågan här är det att de som verkligen satsar på UL ofta är supernytra på att jaga gram och det i sin tur gör att man ofta letar och vill ha nya grejer, ännu lättare. Och eftersom utvecklingen hela tiden går mot lättare (men kanske inte mera miljövänlig framställning eller miljövänliga material) hamnar man då i en situation där man anser sig "behöva" köpa de nyaste prylarna. Är det inte det som är det stora problemet?

Nja, jag tror man får skilja på typ av människor här:

1. De som vill vandra lättare
2. De har gillar att köpa nya grejer

Grupp 2 kan ha UL som intresse, grupp 2 kan också ha foto som intresse (ny kamerautrustning för 25000 var tredje år), cykling (ny cykel som kostar som en småbil var tredje år), bilar (dessa köpte förr dyra sportbilar, nu är det mer elbil som gäller istället) osv. D.v.s. för dem är det en statusgrej att kunna visa upp det nya och dyra. Även om de inte själva är medvetna om de (de brukar ofta försöka motivera sitt inköp med mer eller mindre dåliga argument).

Jag tror det är många som liksom jag hör till grupp 1 och inte grupp 2, och det är klart då att diskussionen blir konstig för oss, eftersom vi inte alls köper en massa nya dyra grejer hela tiden.
 
Det är klart du har en poäng, Nermander! Man kan ju inte dra alla över en kam. Och vem gillar inte att ha en lätt packning om man kan, synnerhet om planen är att bära den långa sträckor. Det är bara det att för mig känns hela UL-grejen som en trend som i sig inbegriper att anhängarna vill ha nyare grejer om de så bara är 2 gram lättare. Det är alltså begreppet "ultralätt" som jag förknippar med prylnörderi. Där går dina två grupper ihop. Men naturligtvis finns det folk som bara funderar på vad de kan lämna hemma, som lär sig de knep som nämnts här med saker som kan ha multifunktion utan att vara gjorda för vildmarksliv eller som väljer att torka sin mat inför nästa tur. Det är inte dem jag refererar till.
 
Men naturligtvis finns det folk som bara funderar på vad de kan lämna hemma, som lär sig de knep som nämnts här med saker som kan ha multifunktion utan att vara gjorda för vildmarksliv eller som väljer att torka sin mat inför nästa tur. Det är inte dem jag refererar till.

Det finns ju också folk som köper nytt för att dom vill ha bättre funktion eller för att de gamla grejorna är uttjänta. Att man då också tar in vikten som en variabel i sin utvärdering av vad som skall köpas är väl knappast nörderi.

I mitt fall handlar det om att kunna fortsätta vistas i naturen trots att kroppen har åldrats en hel del. Det kan i vissa fall medföra att vissa grejor byts ut långt innan dom nått slutet av sin livslängd. Då säljs dom gamla prylarna på begagnatmarknaden. Kallas det också "nörderi"?

Det känns litet som att det är lätt att moralisera över andras beteenden utan att känna till bakgrunden.

Om du tycker att just ordet "Ultralätt" är laddat så glöm det- det finns många tillverkare som marknadsför sina produkter som ultralätta när dom i själva verket håller en ganska så genomsnittlig vikt.
 
Att du upplever det så beror nog på två saker:

1. De som är i "grupp 2" gillar att skryta om sina dyra toppmoderna inköp.
2. Tillverkarna gör mycket reklam för sina lätta grejer för att få sälja dem.

Det är ingen som gör reklam för att använda plastskålen till Felix (eller vad det nu är för märken, jag har glömt) soppor som tallrik, och det är väl inte heller så många som skryter om det.
 
Lättviktspackare. Köper mest nya saker när något går sönder, vilket är ganska sällan. Kopplingen till militären känns inte särskilt relevant för det är plagg för helt annan användning, har inte krälat i särskilt många sandtag sedan den tiden.

Anekdotiskt gör jag bra mycket färre inköp än de jag känner som packar tyngre, vilket jag tror är viktigare i längden. Saker jag använder i naturen tenderar jag att använda till vardags också.
 
Fast är det verkligen så att "UL-fanatiker" är större prylnördar än "normalvikts-packare"?

Jag tror spontant att det är lika vanligt med prylnördar i båda lägren.

Fast det sticker kanske mer i ögonen när den förstnämnda gruppen gör det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
David E Skador på naturen Vandring/Cykling Miljöpåverkan 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.