Hållare till SIGG ???

Någon som vet om det finns någon annan hållare än SIGG:s egna som funkar till SIGG:s 1 liters aluminiumflaskor ??? Mitt problem är att skruvfästena på SIGG:s hållare sitter för högt upp i jämförelse med fästena på cykeln - får inte plats helt enkelt :(

Vanligt flaskställ?

PeterN; sa:
Någon som vet om det finns någon annan hållare än SIGG:s egna som funkar till SIGG:s 1 liters aluminiumflaskor ??? Mitt problem är att skruvfästena på SIGG:s hållare sitter för högt upp i jämförelse med fästena på cykeln - får inte plats helt enkelt :(

Vanligt flaskställ fungerar åtminstone för motsvarande bränsleflaskor från MSR. Så vitt jag minns så har väl SIGG bränsleflaskor ungefär samma diameter som MSR bränsleflaskor...

/Niklas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Flaskställ

Om jag förstår ditt problem rätt, så hamnar flaskhållaren för långt fram i ramen så du inte kan få ut flaskan.
Tillverka då en plåt med 4 hål. Två av hålen skall vara för befintliga skruvhål i ramen, samt två hål som blir förskjutna nedåt så du kan fästa din flaskhållare.

Wheels, som säljs av Duells kar en flaskhållare avsedd för damcyklar, där man tar ut flaskan från sidan. Jag vet ej hur den klarar diametern på din Sigg-flaska, men för normala cykelflaskor funkar den.

/Martin

Ang. Sigg´s flaskhållare

Hade stora problem med denna hållare.
Köpte min ifrån Globetrotter för flera år sedan så kanske man har ändrat på den.
Använder visserligen en flaska ifrån Laken som är någon enstaka millimeter mindre i omkrets, men att de kunde fara rakt hållaren så fort jag körde på ojämnt underlag är skräp! Dessutom var plasten så mjuk att med flaska fylld så vickade den från sida till sida och slog emot benen!!!
Ersattes med Profil´s hållbara men något svår funna flaskställ:
http://www.profile-design.com/product_pages/hydro_kage.html

På långresor har jag även med mig två större 1,5 l Laken flaskor. De ända flaskhållare jag hittat som passar beställdes ifrån den här firman:
http://www.bikebuddy.co.uk/
Hållarna fästes på flaskorna och är tillverkade i syrafast rostfri plåt. De inte alls så tunga som det låter, men så stabila och justerbara att de tom. klarar termosflaskor modell större utan att "darra på manschetten". Rekommenderas varmt!
En annan fördel är att hållaren lämnas hemma tillsammans med flaskorna när cykeln används till vardags.
Enda nackdelen jag funnit är att det är svårt att lossa under färd.
Den ena av flaskorna får precis plats på ramens sadel rör. Monterade ena fästet i det lödda hålet på ramen och det andra genom ett hål i en bred slangklämma. Det andra sitter på en plåtbit som är fäst på utsidan av nederröret med två slangklämmor! Virar man lite vävtejp i samma kulör som ramen runt slangklämmorna ser det bättre ut, man skyddar även lacken mot repor.

-- "To Infinity -------- _o
--- and Beyond! --- _\ \>
--- Roam Free!" -- (_)/(_)
¤ø,,,,ø¤º°`°º¤ø,,,,ø¤º°`°¤ø,,,,ø¤ºº°`°¤ø,,,,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips