Hållare för gasoltub 230g och 450g så det går att ha den upp och ner

Är det någon som vet om det finns en hållare för engångs gasoltuber 230g och 450g, så att tuben är upp och ner, eller lutar kraftigt, hittar bara vanliga hållare, för att tuben skall stå stabilt.
Tacksam för svar

Jag har för mig att det finns ett löst sånt stöd som följer med en av MSR-brännarna,
men jag minns inte vilken. Annars så är de enda stöd jag sett de inbyggda stödvingarna
som sitter i Vegas reglerklump...
/Odd

Är det någon som vet om det finns en hållare för engångs gasoltuber 230g och 450g, så att tuben är upp och ner, eller lutar kraftigt, hittar bara vanliga hållare, för att tuben skall stå stabilt.
Tacksam för svar
MSR har en plastvariant, som medföljer MSR Windpro 2 och MSR Whisperlite Universal. Tvivlar dock på att den passar till andra gasoldrivna spindelköksmodeller och jag har inte sett den säljas löst.
/Niklas

Jag har övervägt, men aldrig kommit till skott, att modifiera ett sånt här vindskydd till stöd. Korta ned och ta upp diverse hål för att få åtkomst.
Lätt, skrymmer inte så mycket.
Men man ska ju ha tid att genomföra sina idéer också...
8018907_windshield_with-crux-and.jpg

En bild på MSR-foten. Med en sån här stående på ritbordet borde det vara en
barnlek för någon med vana vid 3D-skrivare att göra en likadan - men då måttad
för att passa till Trangia Storms reglerklump... Det är en rätt enkel design, men iofs:
Man får fortfarande inte ut greppet på ventilknoppen till utanför undersidan av
gasolbehållaren. Den har ju ingen böjd fjäderstålsögla man fäller ut - men även
det borde vara utförbart att skapa själv ute i garaget...
/Odd
2025-12-09 18;32;34_BILD0563_DxO+Odd_small.jpg

Senast ändrad:

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
En bild på MSR-foten. Med en sån här stående på ritbordet borde det vara en
barnlek för någon med vana vid 3D-skrivare att göra en likadan - men då måttad
för att passa till Trangia Storms reglerklump... Det är en rätt enkel design, men iofs:
Man får fortfarande inte ut greppet på ventilknoppen till utanför undersidan av
gasolbehållaren. Den har ju ingen böjd fjäderstålsögla man fäller ut - men även
det borde vara utförbart att skapa själv ute i garaget...
/Odd
Visa bilaga 47839
Var köper man en sådan, och hur fäster man gasoltuben.

Var köper man en sådan,
Den följer med i paketet när man köper en MSR Windpro 2 eller en MSR Whisperlite Universal.
och hur fäster man gasoltuben.
Gasolbehållaren fästs i reglerventilklumpen på slangen (som för vilken som helst 'slangreglerad'
gasolbrännare) och sedan klickas benstället fast på reglerventilklumpen - och hela klabbet kan
sedan vändas till vilketdera hållet man vill för att få gasformig matning eller vätskeformig matning.

Benstället passar bara på MSRs reglerventilklump - men MSR-benstället i sig kan utgöra ett bra
idéunderlag för någon som är händig med 3D-utskrivning av konstruktioner och delar, för att
skapa något liknande - special-måttanpassat för någon annan tillverkares reglerventilklumpar.
Trangias Storm t.ex... En sån skulle säkert gå att sälja flera exemplar av här på Utsidan...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips